Лизинговият пазар продължава да се свива
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Лизинговият пазар продължава да се свива

Лизингът на товарни и лекотоварни автомобили отчете ръст през цялата 2013 г., въпреки че беше един от най-пострадалите сегменти в кризата

Лизинговият пазар продължава да се свива

Обемът на новосключените договори за финансиране расте, но не достатъчно

Валентина Илиева
3875 прочитания

Лизингът на товарни и лекотоварни автомобили отчете ръст през цялата 2013 г., въпреки че беше един от най-пострадалите сегменти в кризата

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


Необслужваните лизингови договори намаляват, компаниите отписват несъбираеми вземания.
4.6%

е намалял портфейлът на сектора през миналата година.

Лизинговият пазар продължава да се свива, но с по-малки темпове, въпреки че новият бизнес расте. Необслужваните лизингови договори отчитат двуцифрен спад. Това показват данните на БНБ за лизинговата дейност към края на 2013 г. В тях влизат отчетите на лизингови дружества, регистрирани в централната банка, които са задължени да подават данни за дейността си всяко тримесечие.

Към края на миналата година броят на тези компании е 69, като за две години те са намалели с 25. Най-големият им брой е бил през есента на 2011 г. - 94 дружества според данните на централната банка, като дотогава броят им се е увеличавал.

Новият бизнес расте

Данните показват, че обемът на вземанията по лизингови договори в края на миналата година е 3.095 млрд. лв. Необслужваните лизинги са за 618.2 млн. лв. И на годишна база (спрямо същя период на миналата година), и на тримесечна (спрямо предходното тримесечие) спадът в обема на лизиновите вземания продължава. Така на практика не се запазва отчетеното през предходното тримесечие (трето тримесечие на 2013 г.) нарастване на портфейла, което беше първото от 2009 г. насам и на този етап единственото.

Темпът на свиване на портфейла намалява, като в края на годината е 4.6%, а само за периода октомври - декември е 0.3%. Свиването продължава, въпреки че новият бизнес (новосключени договори за лизинг) отчита нарастване през последното тримесечие на миналата година и на годишна, и на тримесечна база, при това с двуцифрен темп (съответно 39.6% и 25.8%). Освен това трето поредно тримесечие има задържане на новия бизнес над 300 млн. лв. (382 мнл. лв.).

Резултатът за общия размер на лизинговите портфейли като цяло е негативен, тъй като явно обемът на новодоговореното финансиране не успява да превиши обема на вземанията, които се погасяват.

На този фон необслужваните лизингови договори продължават да намаляват, като темповете са двуцифрени – 18.2% годишен и 11.8% спрямо предходното тримесечие. Това може да означава, че компаниите в сектора отписват несъбираеми вече вземания от свои клиенти. Принос може да има и практиката в корпоративния сектор, която важи и за финансовите компании, за по-усърдно "почистване" на балансите в края на годината.

Леко възстановяване

През цялата изминала година един от сегментите на пазара – лизинг на товарни и лекотоварни автомобили, расте, показват данните за представянето на портфейла по сегменти според вида на активите, отдавани на лизинг. Това е единствената част от пазара, която показва устойчиво нарастване в продължение на цяла година (общ обем в края на годината 760. 2 млн. лв.). Това е и сегментът с най-голям дял в общия портфейл от вземания на дружествата (виж графиката).

Друга растяща част от пазара, макар и не с постоянни ръстове, е лизингът на недвижимо имущество (общ обем в края на година 599.4 мнл. лв.), като става въпрос преди всичко за отдаване на лизинг на офиси и по-големи сгради. Другите два основни вида активи – машини, съоръжения и индустриално оборудване и леки автомобили се свиват.

Лизингът на товарни автомобили и този на машини и съоръжения бяха едни от сегментите, които най-много пострадаха в пика на кризата поради срива на секторите, с чието обслужване са свързани – транспорт, логистика, спедиция, строителство.

Все още свиването на бизнеса като цяло продължава да оказва натиск и върху финансовите резултати на компаниите от сектора. Според данните на централната банка за 17-о поредно тримесечие лизинговите дружества работят на загуба. Размерът й за периода юли – септември 2013 г. е бил 449 млн. лв.

Необслужваните лизингови договори намаляват, компаниите отписват несъбираеми вземания.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    izabell avatar :-|
    izabell

    Да се купува на лизинг не е много изгодно,даже излиза по-скъпо.

  • 2
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    още многоима да чистят в активите си :-) достатъчно е да се погледне в официалните страници на лизинговите дружества за обема и вида на продажби за да се констатира този факт :-)

  • 3
    krasi_kara avatar :-|
    krasi_kara

    Е, те ако не пооправят цените на въпросните "продажби" скоро няма нищо да изчистят.

    Хубаво би било да получиш цялата стойност, както си си я сметнал в Ексела за 5 години напред, ама...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK