Събирането на задължения се подобрява
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Събирането на задължения се подобрява

Събирането на задължения се подобрява

Българите стават по-платежоспособни, отчитат колекторските компании

Мария Иванова
5674 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


По-добри резултати при събирането на вземания и оптимистични очаквания за дейността си през 2014 г. отчетоха представителите на Асоциацията на колекторските агенции в България (АКАБГ). Според наблюденията на специализираните компании културата на плащания на потребителите също се подобрява, а платежоспособността на българите се повишава.

Основание за подобен извод им дава и отчетеният ръст от 3% в събираемостта на задълженията през първите два месеца на 2014 г. в сравенение с година по-рано. Увеличението се дължи главно на подобряването при плащанията на банкови продукти, отчитат от АКАБГ. "Това ни дава основание да смятаме, че българите постепенно стават по-платежоспособни и по-отговорни към погасяването на задълженията си", отбелязва председателят на асоциацията Райна Миткова.

Потребители и фирми

От компаниите от асоциацията посочват, че през изминалата година са им били възложени вземания на обща стойност 2.7 млрд. лв., което се равнява на близо 3% от БВП. От тях 2.6 млрд. лв. са били задължения на физически лица, като близо 80% от възложените за събиране вземания са били от банки и телекоми. Същевременно бизнесът е потърсил услугите на специализирани компании за събиране на вземания на стойност едва 83 млн. лв., от които 19 млн. лв. са били вземания от местни търговски партньори, а 64 млн. лв. – от чуждестранни контрагенти. Същественият дял на вземанията от крайни потребители в общата сума обаче не трябва да води до прибързани изводи, че те са много задлъжнели, а при бизнеса всичко е наред, отбелязва Райна Миткова. "За съжаление бизнесът все още не управлява добре своите вземания", изтъква тя.

"Ако погледнем чисто статистически, задлъжнялостта на домакинствата в България е под 50% и през последните години намалява, докато при фирмите процентът на задлъжнялост спрямо БВП е 200%", отбелязва и управителят на "Кофас България" Милена Виденова. По думите й обаче на база на позитивните сигнали за възстановяването на икономиките в страните от еврозоната и от ЕС може да се очаква ситуацията при фирмите също да започне да се подобрява, макар и с известен лаг във времето.

Ипотеки и ток

От АКАБГ очертават два основни типа длъжници сред крайните потребители – клиенти със задължения към финансови институции (банкови и небанкови) и такива със задължения към телекомуникационни и комунални оператори. Според наблюденията на колекторите, докато при първите като цяло културата на плащанията се подобрява, при вторите се наблюдават известни негативни тенденции. Така например облекчаването на режима за смяна на мобилен оператор е довел до зачестяване на случаите, в които даден клиент не погасява задълженията си и се прехвърля при друг оператор, обяснява Борислав Христов, управител на "Кронос рикавъри мениджмънт". По отношение на плащанията към ютилити компании пък от АКАБГ отчитат влошаване на плащания от февруари 2013 г., когато високите сметки станаха причина и за масови протести.

Основните приоритети на потребителите при изплащането на задълженията им остават ипотечните заеми и сметките за електроенергия. На обратния полюс са сметките за вода и парно, при които неплащането е доста по-често срещан случай. През 2013 г. хората са започнали да плащат по-стриктно месечните си такси за кабелна телевизия и интернет, докато задълженията за мобилни телефони са паднали по-надолу в скалата на приоритетните плащания, посочват още от асоциацията.

По-добри резултати при събирането на вземания и оптимистични очаквания за дейността си през 2014 г. отчетоха представителите на Асоциацията на колекторските агенции в България (АКАБГ). Според наблюденията на специализираните компании културата на плащания на потребителите също се подобрява, а платежоспособността на българите се повишава.

Основание за подобен извод им дава и отчетеният ръст от 3% в събираемостта на задълженията през първите два месеца на 2014 г. в сравенение с година по-рано. Увеличението се дължи главно на подобряването при плащанията на банкови продукти, отчитат от АКАБГ. "Това ни дава основание да смятаме, че българите постепенно стават по-платежоспособни и по-отговорни към погасяването на задълженията си", отбелязва председателят на асоциацията Райна Миткова.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    kireto avatar :-|
    Кирето

    По скоро българите вече се научиха да си плащат и разбраха, че безплатен обяд няма.
    Надали е станал по платежоспособен...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.