Когато Stripe беше SLASHDEVSLASHFINANCE
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Когато Stripe беше SLASHDEVSLASHFINANCE

Shutterstock

Когато Stripe беше SLASHDEVSLASHFINANCE

Стартиращата компания си постави за цел да опрости максимално транзакциите през смартфони

Юлиян Арнаудов
7107 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Всеки програмист и технологичен предприемач има своето любимо място, от което чувства, че може да промени света. За мнозина това място е Силициевата долина. Но за някои специалисти то може да се намира в съвсем друга и нетипична точка от Земното кълбо. За основателите на компанията Stripe - братята Патрик и Джон Колисън, Буенос Айрес е райското кътче, в което могат да "творят" на спокойствие. В първите дни от създаването на софтуерното приложение за мобилни разплащания двамата ирландци заминават за столицата на Аржентина. В рамките на месец през 2010 г. те работят денонощно по кафета и заведения, за да напишат голяма част от кода и да изготвят първата версия на потребителския интерфейс на Stripe. Резултатите от работата им вече са налице - след последния кръг от финансиране пазарната оценка на Stripe достигна 1.75 млрд. долара. Това я постави сред 40-те най-високо оценени стартъпи според класация на Wall Street Journal.   

"С брат ми започнахме всичко, като отидохме на почивка в Аржентина", коментира Патрик Колинс по време на конференцията Startup Grind през 2012 г., цитиран от BusinessInsider. "Един познат описа в блога си как Буенос Айрес е най-доброто място за програмиране – всичко е евтино, навсякъде има безплатен Wi-Fi достъп до интернет, климатът е приятен и заведенията работят до късно."

Само в рамките на четири години рожбата им се превръща в компания с пазарна оценка от над един милиард долара и с голям потенциал за растеж. Така Stripe успя да изпъкне при мобилните разплащания, където десетки предприемачи и утвърдени играчи на онлайн и физическите транзакции се опитват да се наложат и да заемат все по-голям дял. Този пазар се очаква буквално да изригне през следващите години, като само в САЩ може да достигне до 90 млрд. долара през 2017 г., показва прогноза на Forrester Research. Като се вземат предвид и останалите региони, сферата на мобилните разплащания се превръщат в истински Клондайк, от който много стартиращи бизнеси ще се опитат да се възползват и наложат.

Простите неща

са гениални. Това правило седи в основата на успеха на Stripe. Компанията е основана официално в Сан Франциско през 2010 г. и подкрепена от стартъп инкубатора Y Combinator. Всъщност, ако братята Колисън не бяха решили да заложат на простота, надали щяха да развият бизнес, оценен на над милиард долара. Защото никой нямаше да иска да чуе за фирма, която се казва SLASHDEVSLASHFINANCE, което е било работното име на проекта на двамата ирландци. Поради трудното изговаряне и изписване те решават да прекръстят компанията с краткото и звучно Stripe и в бъдеще да поддържат духа на простите неща. Именно затова тя е една от малкото, които успяват на практика да улеснят начините, по които бизнесът приема и осъществява онлайн разплащания, и по-важното е как го прави през мобилни устройства. Много често Stripe е оприличавана за новия Square – начинание на съоснователя на Twitter Джак Дорси, което чрез специална приставка превръща смартфоните и таблетите в четец на банкови карти.

Решението на братята Колисън е още по-просто и не включва допълнителен хардуер. То представлява лесен за използване и вграждане код, който позволява на търговеца да го интегрира в своя интернет сайт или мобилно приложение и да приема парични преводи от кредитни или дебитни карти. Stripe взима 2.9% комисиона от повечето транзакции, както и фиксирана тарифа от 30 цента за всеки успешен трансфер. За разлика от традиционните плащания с кредитни карти дигиталната услуга не изисква от търговците да си правят специална сметка в банката, с която да приемат онлайн разплащания, и не разполага с никакви допълнителни такси – за инсталация, месечни и др. За да се гарантира сигурността на прехвърлянето на парите, има седемдневен срок на одобрение, в който Stripe да провери фирмите и да избегне възможността за измама.

 

Конкурентно предимство

Комисионните, които младата компания взима, са идентични на тези в платформата PayPal, която е собственост на eBay. Все още е рано да се сравняват двете услуги, защото през наложената вече на пазара система при онлайн разплащанията преминават по 125 млрд. долара на година. Stripe не е обявила колко транзакции обработва на година, но услугата е налична в едва 12 държави, докато PayPal присъства в 190. Основният й коз пред популярния сайт за онлайн разплащания е лесното интегриране и най-важното – възможността да се вгражда в мобилни приложения. Stripe предлага лесна за ползване услуга, която става все по-предпочитана от търговци и разработчици на софтуер за мобилни устройства. По този начин проектът на братята Колинс има предимство пред именития си съперник.

"PayPal е базиран на вече доста остарели технологии и концепции, докато Stripe преоткрива този бизнес, като започва от нулата", коментира технологичният инвеститор Кийт Рабоа, цитиран от Wall Street Journal. Той вече заложи на Stripe. Мнението му може да бъде считано за меродавно, тъй като е един от ранните директори в PayPal,

Компании, които вече работят със Stripe, твърдят, че услугата спестява средства. Мобилното приложение Lyft е едно от тях. То позволява на потребители, които търсят превоз с автомобил, да намерят шофьори с празни места. Пътниците не са задължени да плащат за услугата, но могат да направят "дарение".

"Stripe премахна нуждата от допълнителен персонал, който да обработва мобилните разплащания за шофьорите на Lyft", обяви съоснователят на компанията Логан Грийн.

Следващите 95%

Компанията на братята Колисън иска да стане водеща при развиването на онлайн транзакциите. За постигането на тази амбиция трябва да им помогне и мобилната революция, която се очаква да доведе до дългоочаквания бум на разплащания през смартфони, таблети и използването на виртуални портфейли.

"Възможностите за онлайн разплащания продължават да са несвързани и фрагментирани", коментира пред Wall Street Journal съоснователят на Stripe Джон Колинс през януари, когато компанията получи поредния кръг от финансиране. "Днес по-малко от 5% от харчените от  потребителите пари минават онлайн. Пределно ясно е, че потенциалът е много по-голям от настоящия."

Също толкова светло изглежда и бъдещето на Stripe. Потенциалът на компанията не остава незабелязан и в рамките на първите четири години тя привлича няколко транша на финансиране от частни инвеститори в размер на общо 40 млн. долара. През януари 2014 г. тя получи трети кръг на свеж капитал от 80 млн. долара от Sequoia Capital, Founders Fund, Khosla Ventures и Allen&Co. С последните средства Stripe планира да разшири бизнеса си извън САЩ. До края на миналата година компанията беше достъпна само в САЩ, Канада, Великобритания и Северна Ирландия. От началото на 2014 обаче тя обяви, че пуска бета-версия в още седем европейски държави плюс Австралия. Амбицията на фирмата е в един момент да покрие 200 държави в целия свят.

Разширяването на операциите е не само в географска посока. Stripe обяви през март, че започва да приема и транзакции с виртуалната валута Bitcoin, като компанията автоматично ще преизчислява стойността на "дигиталните монети" във валутата на клиента.

Все още няма по-конкретни данни за Stripe, като например стойността на годишните транзакции или какви приходи генерира фирмата от дейността си. Което за момента затруднява да се оценят възможностите за растеж и представянето на услугата. В средите на мобилните приложения обаче компанията се е наложила като сигурна марка, която се използва с доверие. Ето защо няма да е изненада, ако след няколко години Stripe е едно от имената, променили начините ни на плащане.

Всеки програмист и технологичен предприемач има своето любимо място, от което чувства, че може да промени света. За мнозина това място е Силициевата долина. Но за някои специалисти то може да се намира в съвсем друга и нетипична точка от Земното кълбо. За основателите на компанията Stripe - братята Патрик и Джон Колисън, Буенос Айрес е райското кътче, в което могат да "творят" на спокойствие. В първите дни от създаването на софтуерното приложение за мобилни разплащания двамата ирландци заминават за столицата на Аржентина. В рамките на месец през 2010 г. те работят денонощно по кафета и заведения, за да напишат голяма част от кода и да изготвят първата версия на потребителския интерфейс на Stripe. Резултатите от работата им вече са налице - след последния кръг от финансиране пазарната оценка на Stripe достигна 1.75 млрд. долара. Това я постави сред 40-те най-високо оценени стартъпи според класация на Wall Street Journal.   

"С брат ми започнахме всичко, като отидохме на почивка в Аржентина", коментира Патрик Колинс по време на конференцията Startup Grind през 2012 г., цитиран от BusinessInsider. "Един познат описа в блога си как Буенос Айрес е най-доброто място за програмиране – всичко е евтино, навсякъде има безплатен Wi-Fi достъп до интернет, климатът е приятен и заведенията работят до късно."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    arte avatar :-?
    arte

    "В рамките на месец през 2010 г. те работят денонощно по кафета и заведения, за да напишат голяма част от кода и да изготвят първата версия на потребителския интерфейс на Stripe."
    "...след последния кръг от финансиране пазарната оценка на Stripe достигна 1.75 млрд. долара."
    "Все още няма по-конкретни данни за Stripe, като например стойността на годишните транзакции или какви приходи генерира фирмата от дейността си."
    Само на мен ли ми всичко това ми звучи абсурдно?

  • 2
    plovdivski avatar :-|
    Тъпата майна

    До коментар [#1] от "arte":

    Да. Кое му е абсурдното?

  • 3
    wizard avatar :-|
    Wizard

    Успех в начинанието. Настина, този сектор има невероятен потенциал. Ако някой яхне вълната го очакват големи печалби! Браво!

  • 4
    btl56358577 avatar :-|
    btl56358577

    ДО АРТЕ
    ТОЗИ АВТОР ТАКА ПИшЕ
    например тои говори за ФЕИСБУК И Вконтакте като за конкуренти
    А за Майкрософт пише че има 46млр приходи и персонал 15000


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK