И тази година започва със свиване за лизинговия пазар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

И тази година започва със свиване за лизинговия пазар

И тази година започва със свиване за лизинговия пазар

За 19-о поредно тримесечие секторът приключва на загуба

Валентина Илиева
3598 прочитания

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


3.043

млрд. лв. е обемът на вземанията по лизингови договори в края на март тази година.
552.8

млн. лв. е размерът на необслужваните лизингови договори към края на март 2014 г.
527

млн. лв. е загубата на лизинговите дружества към края на март 2014 г.

Годината не започва силно за лизинговия пазар. Това показват данните за дейността на дружествата в сектора през първото тримесечие на тази година, публикувани от БНБ. Към края на март 2014 г. броят на тези компании е 68. Първите два месеца на годината по принцип не са най-силният като активност период за бизнеса.

От друга страна, очакванията и прогнозите на представителите на сектора в началото на 2014 г. бяха, че тя няма да е много по-различна от изминалата година. Според тях за ръст в сектора необходима предпоставка е наличието на растеж на икономиката, което да създаде стимули и да позволи на бизнеса да инвестира. Оценката им като цяло е, че лизинговият сектор в момента отчита относително стабилизиране на бизнеса.

Лоши и добри спадове

Данните показват, че обемът на вземанията по лизингови договори в края на март тази година е 3.043 млрд. лв., като продължава да се свива и на годишна база (спрямо същия период на миналата година), и на тримесечна база (спрямо предходното тримесечие) съответно с 4.9% и 1.4% (42 млн. лв.). Тази тенденция е от 2009 г. насам с едно-единствено изключение – през третото тримесечие на 2013 г. браншът отчете малък ръст (16.5 млн. лв.). Темпът, с които се свиват вземанията обаче, е намаляващ.

Друга негативна характеристика на отчета за периода е, че за разлика от предходното тримесечие през първите три месеца на тази година обемът на новия бизнес (новосключени договори за лизинг) е по-нисък (261.1 млн. лв.). Така новите обеми, които компаниите в сектора реализират остават недостатъчни, за да компенсират погашенията по съществуващи договори, и крайният резултат е нетно свиване на портфейла.

На този фон необслужваните лизингови договори продължават да намаляват, като на годишна база темпът е двуцифрен (27.4%). За едно тримесечие се свиват с 9.5% до 552.8 млн. лв. Това може да означава, че компаниите в сектора отписват несъбираеми вече вземания от свои клиенти, при това доста активно. В началото на тази година от сектора отчетоха, че през 2013 г. се е подобрила събираемостта на просрочените лизингови договори и са намалели необслужваните задължения, като голяма част от клиентите са успели да възстановят редовността на плащанията си по договорите.

Все пак по отношение на ръст на портфейлите прогнозите бяха по-скоро сдържани – такъв ще започне да се наблюдава, когато започне да се възстановява и икономическият растеж в страната.

След като през цялата изминала година един от сегментите на пазара – лизинг на товарни и лекотоварни автомобили, растеше, в началото на тази година отново отчита спад, показват данните за представянето на портфейла по сегменти според вида на активите, отдавани на лизинг. Това е единствената част от пазара, която показа устойчиво нарастване в продължение на цяла година (общ обем в края на март 754.8 млн. лв.). Това е и сегментът с най-голям дял в общия портфейл от вземания на дружествата (26%).

Скромен ръст при автомобилите

През първите три месеца на годината единственият сегмент от пазара, който отчита ръст, при това скромен, е лизингът на леки автомобили – с 2.7 млн. лв. до 710.8 млн. лв. Другите два вида от отдаваните на лизинг активи – машини, съоръжения и индустриално оборудване и недвижими имоти, също се свиват.

Лизингът на товарни автомобили и този на машини и съоръжения бяха едни от сегментите, които най-много пострадаха в пика на кризата поради срива на секторите, с чието обслужване са свързани – транспорт, логистика, спедиция, строителство.

Все още свиването на бизнеса като цяло продължава да оказва натиск и върху финансовите резултати на компаниите от сектора. Според данните на централната банка за 19-о поредно тримесечие лизинговите дружества работят на загуба. Размерът й за първите три месеца на годината е 527 мнл. лв.

3.043

млрд. лв. е обемът на вземанията по лизингови договори в края на март тази година.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    " за 19-о поредно тримесечие лизинговите дружества работят на загуба. Размерът й за първите три месеца на годината е 527 мнл. лв."

    >>> Добрата новина е, че при такава стабилна загуба (527 млн. само за 3 месеца, вярна ли е тази цифра изобщо ????) господа депутатите и "основните политически сили" едва ли ще "проявят интерес" да спасят потребителя и от тези колонизатори, чрез "спрециално разработен закон от 600 страници", който да регулира "всички аспекти от защитата на длъжника". Но, излезнат ли един ден на печалба, опашката от кандидатити да се разпишат с едно законче ще бъде от тука до луната.

  • 2
    misho73 avatar :-|
    misho73

    "... отчита ръст, при това скромен, е лизингът на леки автомобили – с 2.7 млн. лв. до 710.8 млн. лв. Другите два вида от отдаваните на лизинг активи – машини, съоръжения и индустриално оборудване и недвижими имоти, също се свиват ..."

    Същата картинка и от БНБ - спестяванията растат, инвестициите спадат. Леки коли (крайно потребление) се купуват - машини и съоръжения (инвестиционни) - не. С две думи - в БГ възможностите за бизнес спадат и парите отиват за спестявания и потребление. Другия момент - топенето на малките депозити и бума на големите говори за същото - работодателите касират, не реинвестират и раята хвърчи във въздуха. Отдавна говоря за това че бизнеса се свива и става все по-консервативен. Причини много, но главната както винаги е политическата несигурност, административен произвол (и риск от такъв), феодално парцелиране на бизнеса. С една дума - Пеевщина. Бахура ще го ядат избиратели на БКП. Което е единствената утеха. Сладко ли ви е лумпени? Ние сме соросоиди ... :-) Е, поне не тичаме за бързи кредити, които освен че са дране, ще ви ги и спрат. Честито за лумпениадата :-) По путинкси, ама без петрол, т.е. без вазелин :-) Хайде, на 25-ти си доотрежете празните глави :-)

  • 3
    today avatar :-|
    today

    Тия въртят някакви съмнителни счетоводни схеми. Примерно прибират коли, за които не си плащат лизингополучателите, слагат ги на паркинг и обявяват дебела цена, съответно никой не ги купува, обаче им начисляват ускорена амортизация (въпреки че стоят на едно място) и пишат по-големи загуби. Накрая ще ги изкупят на лотове на ниска цена и ще ги продадат вече на нормална, всичко това за сметка на чуждите акционери.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.