Мишел Фуйе: В България липсва предвидимост за инвеститорите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Мишел Фуйе: В България липсва предвидимост за инвеститорите

"Целта ни е бързо да завземем 10% от пазара на употребявани автомобили и до края на годината да финансираме покупките на над 2000 нови и употребявани коли", казва Мишел Фуйе

Мишел Фуйе: В България липсва предвидимост за инвеститорите

Изпълнителният директор на "БНП Париба Лични финанси" пред "Капитал Daily"

Мария Иванова
10456 прочитания

"Целта ни е бързо да завземем 10% от пазара на употребявани автомобили и до края на годината да финансираме покупките на над 2000 нови и употребявани коли", казва Мишел Фуйе

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Визитка

Мишел Фуйе е изпълнителен директор на небанковата компания за потребителско кредитиране "БНП Париба Лични финанси" от началото на 2014 г. Мениджърът има дългогодишен опит в сферата, като работи в рамките на френската финансова група BNP Paribas вече над 23 години. Заемал е различни ръководни позиции в отделните страни, в които групата развива дейност, като значителна част от кариерата му преминава в подразделението за потребителски заеми BNP Paribas Personal Finance.

Как ще се отразят новите регулации за потребителските заеми на пазара, най-вече таванът на цената на бързите кредити?

Тези нови регулации вече влияят и ще продължават да влияят на финансовия пазар, особено на компаниите, чиято дейност е основно в сферата на т.нар. бързи заеми. В този смисъл бих казал, че за "БНП Париба Лични финанси" влиянието е относително малко – както знаете, взехме стратегическо решение да спрем този бизнес (бел. авт. -  бизнесът с бързи кредити, от миналия месец е спрян, компанията остава да предлага стоковите и по-големи потребителски кредити - 50 хил. лв.), който представляваше относително малка дейност спрямо общия обем на дейността ни. Освен това трябва да имаме предвид, че дейността на "БНП Париба Лични финанси" се развива много добре, като останалата дейност генерира над 90% от финансовия резултат.

Какво е съотношението между приходите, които генерират отделните ви дейности?

Така нареченият директен бизнес или потребителските заеми, които отпускаме, са около две трети от дейността, а стоковите кредити формират останалата една трета. Отскоро развиваме дейността си и в друго направление – кредити за покупка на автомобили. За пръв път небанкова финансова компания предлага такъв нов продукт. Условията ни са много улеснени – продуктът е гъвкав, бърз и лесен за клиентите ни и за продавачите на автомобили. Не изискваме застраховка или залог за продукта, можем да финансираме до 100% от стойността на автомобила, можем да одобрим финансирането за по-малко от час. Вече имаме силно присъствие в ритейла и сега се възползваме от това в две направления по отношение на кредитите за покупка на автомобили. От една страна, можем да предложим финансиране при покупко-продажбите между физически лица, които се случват в интернет среда. От друга страна, са продажбите при търговците на автомобили, където също можем да предложим такъв продукт.

Бих могъл да добавя, че за потребителските и стоковите заеми досегашните ни резултати са много добри – отчитаме над 20% ръст спрямо миналата година, като се има предвид, че междувременно националният пазар се забавя. Така че се представяме силно по отношение на обемите.

Защо решихте да навлезете в бизнеса с автомобили?

Защото той е един от основните компоненти в дейността на BNP Paribas Personal Finance във всички страни, в които групата работи. Също така смятаме, че в България има огромни възможности, особено по отношение на употребяваните автомобили. Пазарът на нови автомобили е сравнително малък – говорим за обеми от порядъка на 20-30 хил. автомобила. Разбира се, очакваме да вземем някакъв дял и от този пазар, но това, което е от по-голямо значение, е пазарът на употребявани автомобили, чийто обем по наши оценки е над 50 хил. автомобила. И нашата амбиция е много бързо да завземем над 10% от този пазар.

Какви са очакванията ви за резултатите в България към края на годината?

Амбицията ни е от сега до края на годината да финансираме покупките на над 2000 автомобила.

А по отношение на представянето на компанията като цяло?

Компанията се представя много добре. Има доста добри финансови резултати, които се подобряват и в сравнение с миналата година. Уверен съм в капацитета й да постигне чудесни резултати към края на годината.

Споменахте, че бизнесът с автомобили е обичаен за другите пазари, на които оперирате...

Да, той е една от основните стратегии на BNP Paribas Personal Finance. И това, което беше специфично за България, беше, че не развивахме такъв бизнес досега. Но реших, че имаме възможност да предложим допълнителни услуги на клиентите си и да бъдем също толкова ефективни, колкото сме и по отношение на потребителските и на стоковите заеми. Кредитите за покупка на автомобили са много интересен продукт и предвиждаме много скоро да сключим и партньорства с важни местни играчи.

Много скоро ще започнем да развиваме и бизнес с кредитни карти в България.

Има ли други такива направления, в които развивате дейността си на други пазари и които още не предлагате в България? И съответно смятате ли да ги развивате тук и кога?

Да, има едно, което все още е в процес на подготовка – това е бизнесът с кредитни карти. Възнамеряваме да започнем да го развиваме в България много скоро.

След пускането на финансирането за покупка на автомобили на пазара какво ще е съотношението на отделните направления в дейността ви?

Искаме да имаме значително развитие на всички канали, като основният остават потребителските заеми. Същевременно, се стремим да продължим да отбелязваме чудесни резултати и в стоковите заеми. Благодарение на продуктите и процесите си предлагаме на клиентите си нови услуги и това подпомага и бизнеса в ритейл сегмента. Можем да кажем, че "БНП Париба Лични финанси" е както финансов партньор за клиентите си, така и много важен партньор за търговците на потребителски стоки. По наши оценки, над 20% от оборота на ритейлърите се движи от стоковите заеми – така че това е важен лост за тях, който подкрепя стратегиите и продажбите им.

Какви са очакванията ви за развитието на ритейл пазара в условията на свиващо се потребление и дефлационни процеси в икономиката?

Това, което наблюдаваме в глобален план, е, че пазарът не е позитивен. Имаме своите опасения по отношение на дефлацията, която се задържа вече шест месеца и която може да е най-лошият финансов сценарий за България. Така че смятаме, че правителството трябва да вземе мерки в тази посока. Дефлацията кара хората да изчакват и да задържат потреблението си в очакване цените да се понижат още повече. Но основният проблем в такава ситуация е, че индустрията продава по-малко, което оказва влияние върху цялата икономическа мрежа – финансовите институции, данъчните постъпления и т.н. И в крайна сметка оказва влияние и върху заплатите заради по-ниските продажби на компаниите. Това са общите притеснения за българския пазар.

Това, което наблюдаваме в нашата финансова сфера, е забавяне на пазара, като то е особено рязко от април насам. Въпреки това ние отчитаме осезаемо подобрение и отбелязваме много по-положителни резултати спрямо миналата година, което се дължи основно на два фактора – нашите продукти, които са много лесни и гъвкави за клиентите, както и качеството на обслужването ни, което е в състояние да реагира бързо и да остане близо до нуждите на клиентите ни, което води и до много положителни резултати.

Като отчитате всичко това, каква е прогнозата ви за развитието на българската икономика през годината?

Има три основни проблема – единият е липсата на предвидимост за инвеститорите. Нужна е последователна стратегия на правителството. България определено се нуждае от инвеститори. В страната има много възможности – България е много интересна страна, има много образовани хора, ниски заплати, добри позиции в Европа. Така че има много положителни фактори, които би трябвало да представляват интерес за инвеститорите и бизнеса. Въпреки това в момента има много малко инвестиции и се надявам, че обемът им ще се промени. Същевременно чуваме, че правителството ще се оттегли, че ще имаме нови избори до края на годината. Това е политическа тема и не бих могъл да коментирам, но като инвеститори мога да кажа, че имаме нужда да знаем каква ще е стратегията на страната в следващите 3-5 години. Това е много важно, и то не само за компаниите, но и за България и българите. Да знаем какво иска да постигне правителството.

Споменахте три основни проблема?

Да, единият е много късата стратегическа визия. Вторият е политическата обстановка. Третият е вътрешната финансова ситуация, която не е благоприятна. Кризата не е свършила и последният пример за това са събитията около Корпоративна търговска банка и национализирането на банката (бел. ред. - интервюто е взето преди сътресенията около Първа инвестиционна банка). Така че ситуацията не е толкова положителна. Междувременно за "БНП Париба Лични финанси" ситуацията е относително позитивна, тъй като сме подготвени за трудности, адаптираме се и винаги се опитваме да сме напред и да предлагаме лесни решения за клиентите си.

Все пак в небанковия финансов сектор идват нови инвеститори, което би трябвало да означава, че той продължава да е привлекателен?

Бих казал, че е по-малко привлекателен, особено с оглед на новото законодателство. Както и заради с проблема с предвидимостта – не знаем какво може да бъде второто или пък третото решение на правителството. Така че бих казал, че да се инвестира в българския финансов сектор в момента е много предизвикателно.

Мислите ли, че проблемът с необслужваните кредити вече е разрешен – достигнат ли е пикът в обема им?

Трябва да кажа, че съм много изненадан от числата. Данните на националната статистика показват, че равнището на необслужваните заеми се стабилизира, но все още на доста високо равнище, докато междувременно "БНП Париба Лични финанси" отчита най-ниските си равнища на необслужвани кредити. Предполагам, че това се дължи на риск мениджмънта ни, като в момента рисковете пред нас са на много, много ниско равнище.

Имам една амбиция – да установим партньорства за съвместно събиране на необслужвани кредити, включително по съдебен път, дори и с конкурентите ни.

Какво развитие очаквате на пазара в това отношение?

Имам една амбиция – да установим партньорства за съвместно събиране, включително по съдебен път, дори и с конкурентите ни. Смятаме, че имаме добре развити процеси и експертиза в това отношение. Това е начинът, по който се случват нещата на множество развити пазари. Във Франция например BNP Paribas Personal Finance управлява събирането на вземания с просрочие от над 90 дни дори и за конкурентите си, които са осъзнали, че в това отношение можем да се справим по-добре от тях. Така че това е ситуация, в която всички печелят. И се надявам, че в България бихме могли да направим същото, включително с някои банки.

Как ще се развие пазарът по отношение на необслужваните кредити на първо място зависи от фактори като безработицата. Но освен това е и въпрос на доверие и на това дали дефлационните процеси ще се запазят. Тоест трябва да отчитаме общата картина. В "БНП Париба Лични финанси" продължаваме да подобряваме скоринг модела си и процесите си на оценяване.

Интернет ще остане една от най-важните ни стратегии в следващите три години.

Каква е ролята на т.нар. алтернативни дистрибуционни канали в бъдещето на сектора?

Постоянно инвестираме в такива нови канали. Подготвяме и представянето на ново напредничаво решение в тази сфера през юни 2015 г. Но дигиталният канал е един от основните приоритети за развитието на бизнеса за цялата група BNP Paribas в момента. Така че инвестираме и ще продължим да инвестираме в мобилни и интернет услуги, като интернет ще остане една от най-важните ни стратегии в следващите три години.

Интервюто взе Мария Иванова

Визитка

Мишел Фуйе е изпълнителен директор на небанковата компания за потребителско кредитиране "БНП Париба Лични финанси" от началото на 2014 г. Мениджърът има дългогодишен опит в сферата, като работи в рамките на френската финансова група BNP Paribas вече над 23 години. Заемал е различни ръководни позиции в отделните страни, в които групата развива дейност, като значителна част от кариерата му преминава в подразделението за потребителски заеми BNP Paribas Personal Finance.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    today avatar :-|
    today

    Където има социалисти е така.

  • 2
    borislavgenov avatar :-?
    borislavgenov

    Това би трябвало да е интервю което да започва с:
    ПЛАТЕН РЕПОРТАЖ.
    Браво на Мария Илиева, не се е налагало да си пише въпросите. ПР агенцията ги е подала.
    Това журналистика ли е ?

  • 3
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    "Дефлацията кара хората да изчакват и да задържат потреблението си в очакване цените да се понижат още повече." - Еми като повечето неща са сравнително доста надценени, какво може друго да се очаква!?

  • 4
    hij10535874 avatar :-|
    hij10535874



    Мишел Фуйе: '' В България липсва предвидимост за инвеститорите '' .

    А бе, не знам колко е непредвидима България за инвеститорите ама поне не може да очакваш властта да глоби банката ти с $ 8.9 милиарда Долара, както направи властта в Америка, нали Г - н Фуйе ?

    Което ще рече, че има и по - непредвидими страни от България.



  • 5
    v_iliev avatar :-P
    V.Iliev

    [quote#4:"genadi."]поне не може да очакваш властта да глоби банката ти с $ 8.9 милиарда Долара[/quote]

    [quote#4:"genadi."]има и по - непредвидими страни от България. [/quote]
    +++++
    Харесва ми карамбола :)
    Но САЩ са си доста предвидими, дори, бих казал, праволинейни :)

  • 6
    tarpana avatar :-|
    Търпана

    " дефлацията, която се задържа вече шест месеца и която може да е най-лошият финансов сценарий за България. " Бре, колко лоша била дефлацията. Друго си е цените на хвърчат нагоре, а?

  • 7
    bvsc avatar :-|
    Да, ама не

    До коментар [#2] от "borislavgenov":

    Иванова, или не можеш да четеш...

  • 8
    sephiroth avatar :-|
    Oberyn

    Много е прав човека. Един от основните рискове при всяка една инвестиция е политическия риск.

    С тези кратуни, които ни управляват последните години просто не виждам как ще може да успокоим чуждестранните инвеститори.

  • 9
    daria_vip avatar :-|
    daria_vip

    В държавата (която е синоним на Мафия )липсвало предвидимост.
    Ами същата комунистическа номенклатура,дето е управлявала 45г от 25г пак ни управлява,раздържави и заграби най апетитните икономически и властови сектори на страната.Те диктуват правилата морала и ценностите .Те дърпат и чергата под краката на хората Техните политически и икономически проекти създадени ,финансирани и подкрепяни от вишият ешелон на БКП функционерите унищожиха страната докато някои създадени от тях кръгове наричащи себе си Пребоядисани -Евро Атлантици безумно бръщолевят за Ляво и Дясно Октопода на ДС създаде толкова противоречащи си икономически и мафиотски кръгове които днес водят Реформаторска,Евроатлантическа и у дясна политика всъщност това са си Мафиотски кръгове с назначени Номенклатурцичи и дечицата им заграбили парите на Българският народ .
    В България партийната линия на ДС няма алтернатива (не се допуска да има някога изобщо)Който вярва в противното е дълбоко заблуден относно механизмите и начините на функционирането на Мафиотската клика която на най више ниво чрез Мафията е узурпирала властта и икономически страната решавайки съдбата на хората и.

  • 10
    borislavgenov avatar :-|
    borislavgenov

    До коментар [#7] от "Да, ама не":
    Благодаря за корекция.
    Разбира се правилното изписване на фамилията на ''журналистката'' не променя смисъла на зададените ''въпроси'' и формат на ''интервюто''.

    ПЛАТЕНА ПУБЛИКАЦИЯ

    Никаква журналистика.



Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK