Щетите от бурята може да струват на застрахователите над 50 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Щетите от бурята може да струват на застрахователите над 50 млн. лв.

Щетите от бурята може да струват на застрахователите над 50 млн. лв.

Платените обезщетения ще намалят печалбата в сектора за тази година

Весела Николаева
5620 прочитания

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


251.4

млн. лв. са обезщетенията по "Автокаско" за цялата 2013 г.

60.5

млн. лв. са щетите по имуществени полици за миналата година.

Щетите от бурята във вторник тепърва ще се оценяват, но със сигурност се очаква да бъдат поне 40-50 млн. лв. общо. Толкова е приблизителната оценка на някои застрахователи, до които "Капитал Daily" се допита. Много компании засега се въздържат да дадат дори приблизителна сума, която предполагат, че ще платят, тъй като щетите ще се обработват в продължение на няколко седмици. Според Орлин Пенев, председател на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи, общо обезщетенията може да достигнат и 100 млн. лв., като това със сигурност ще се отрази на печалбата на компаниите. Нито едно от дружествата, които потърсихме, не очаква да изпита затруднения с плащането – освен резерви повечето от тях имат презастрахователна програма, която ще им възстанови разходите.

Оценките предстоят

"В момента никой не може да оцени размера на щетите, докато не приключат огледите. Не мисля, че има опасност компаниите да не могат да плащат, тъй като проявлението е за много кратко време и с ограничен териториален обхват", коментира Пенев. Всички застрахователни компании са удължили сроковете за приемането на заявления за щети по автомобили и сгради, облекчена е и процедурата – няма да се изискват бележка от Националния институт по метеорология и хидрология за буря в района. С удължено работно време ще работят и клиентските центрове (виж долния текст). По повод бурята в София и околностите на Монтана и Бойчиновци заместник-председателят на Комисията за финансов надзор Ралица Агайн съобщи, че "всички застрахователи разполагат с необходимия ресурс да плащат за отстраняването на претенциите". По последни данни на КФН към края на миналата година компаниите, предлагащи автомобилни и имуществени застраховки, разполагат с общо над 1.55 млрд. лв. резерви и над 637 млн. лв. собствен капитал.

Общо за цялата минала година платените щети по "Автокаско" са 251.4 млн. лв., а по имуществени полици са били близо 60.5 млн. лв. Ако първоначалните оценки за близо 100 млн. лв. максимални възможни щети са верни, бурята в София и Монтана може да струва около една трета от цялата сума, която секторът плаща по "Каско" и "Имущество" за цяла година.

По оценки на "Евроинс" щетите за целия бранш може би ще са към 70-100 млн. лв., а по предварителни сметки на "Бул инс" биха могли да са поне 40-50 млн. лв. Останалите компании засега не пожелаха да дадат прогнози колко ще им струва бедствието.

Застраховател направи следното изчисление за софийския автопазар: ако общо автомобилите в столицата са 900 хил., от тях с Каско са максимум 150 хил. От тях 30% само са регистрирани в София, но реално се ползват извън града или са пътували. Така остават около 100 хил., засегнати от градушката са около 30%, т.е. 25-30 хил. коли. При средна щета от 1000 лева, това значи разход за автомобилните застрахователи от 25-30 млн. лв. 

Презастрахователен чадър

"Всеки трябва сам да прецени как ще плати. Ние имаме презастрахователно покритие и обезщетенията не ни притесняват", коментира изпълнителният директор на "Бул инс" Стоян Проданов. Компанията е сред тези с голям пазарен дял по "Автокаско", каквито са и повечето щети до момента. Проблеми с плащането не очакват и другите лидери по автомобилната полица - "Армеец", ДЗИ, "Булстрад", "Алианц България".

По оценка на Проданов е възможно щетите на сгради и автомобили да достигнат 40-50 млн. лв. и да ги надхвърлят. Той направи паралел с подобно бедствие през 2006 г., когато изплатените само от "Бул инс" щети са били около 12 млн. лв. Оттогава стойността на автомобилите и инфлацията е повишила разходите, посочи Проданов. За пораженията по сградите той обясни, че градушката е ударила райони на София с по-скъпи активи – южните квартали и централната част. Според Проданов е сигурно, че печалбата на сектора през тази година ще спадне заради бедствието, но засега не може да се каже точно с колко.

Обезщетенията на клиенти се изплащат от резервите на компаниите, след което те заделят част от печалбата си като обновен резерв. Презастраховането връща част от платените суми, но колко са те зависи от договора на всяко едно дружество.

Председателят на надзорния съвет на "Евроинс иншурънс груп" Асен Христов обясни, че при тях са основно лизингови автомобили и от около 5 хил. застраховки "Автокаско" повредени от бурята са близо 40%. Христов отбеляза, че от Монтана имат много заявления за щети по имущество основно за наводнения. При другите застрахователи засега не бяха забелязали повишение на исканията за обезщетения от региона на Монтана и Бойчиновци, което си обясняваха с малкото застраховани коли и сгради там.

За градушката и стикера

Базовите покрития по имуществени застраховки и "Автокаско" трябва да покриват щети от градушка, вятър, дъжд и други природни бедствия. Има обаче опции за "Каско", в чийто договор е изрично изключено покриването на щети от градушка, сигнализира читател. От компаниите, които потърсихме за коментар, се учудиха на тази опция и заявиха, че при тях задължително автомобилната полица включва и риск от градушка. От посредника "Брокер инс" предположиха, че става въпрос за евтини варианти и посъветваха условията по договорите да се четат много внимателно преди подписване. За имуществените полици базовата опция "Пожар и природно бедствие" със сигурност трябва да покрие щети от градушка.

При скъсване на стикера по "Гражданска отговорност", който се лепи на предното стъкло, няма да има проблем бързо да се получи нов, увериха застрахователи. Някои от тях вече са направили заявки за отпечатване на нови, а клиентите трябва да заявят, че при повреда на предното стъкло е пострадал стикерът и да поискат нов. За издаването му няма да има нужда от специални документи, достатъчна е полицата по "Гражданска отговорност" и документи за самоличност.
251.4

млн. лв. са обезщетенията по "Автокаско" за цялата 2013 г.

60.5

млн. лв. са щетите по имуществени полици за миналата година.

Щетите от бурята във вторник тепърва ще се оценяват, но със сигурност се очаква да бъдат поне 40-50 млн. лв. общо. Толкова е приблизителната оценка на някои застрахователи, до които "Капитал Daily" се допита. Много компании засега се въздържат да дадат дори приблизителна сума, която предполагат, че ще платят, тъй като щетите ще се обработват в продължение на няколко седмици. Според Орлин Пенев, председател на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи, общо обезщетенията може да достигнат и 100 млн. лв., като това със сигурност ще се отрази на печалбата на компаниите. Нито едно от дружествата, които потърсихме, не очаква да изпита затруднения с плащането – освен резерви повечето от тях имат презастрахователна програма, която ще им възстанови разходите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Идвам си от опашката за опис на щети. Работят до 20 часа. Бяхме 1 футболно игрище и половина, напълнено с коли за оглед. Интересното е, че за 4 часа висене не се случи нито една простотия тип да "бутнеш", за да минеш пръв, или пък някой да мъкне някого през задния вход и да си шушука със служителите, че "алелелеле, бате !Тфа са на еди-кого-си хората!". Бомбардиранте от градушката (спомнете си лафа "Тоя го е била градушката") бяха по-ниски от тревата. Сигурно, поне подсъзнателно, са осмислили че голямата тесла дебне зад ъгъла. Същата човешка маса, събрана в някое софийско задръстване, или оставена в махала с 1000 коли да паркират на 100 свободни места, се държи по съвсем друг начин.

  • 2
    mart.in avatar :-|
    mart.in

    Няма начин, докато не минат всички лудницата ще е пълна.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK