Икономиката на Япония се е свила с близо 7%
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Икономиката на Япония се е свила с близо 7%

Reuters

Икономиката на Япония се е свила с близо 7%

Повишаването на данъците е довело до свиване на потреблението

3963 прочитания

Reuters

© Reuters


Икономиката на Япония се е свила рязко през миналото тримсечие заради ефектите от повишените данъци, които са намалили разходите на бизнеса и домакинствата. Брутният вътрешен продукт (БВП) на третата най-голяма икономика в света е намалял с 6.8% за периода април-юни, което е най-силният спад от началото на 2011 г., когато страната беше ударена тежко от природни бедствия. Така реално се изтрива ръстът на БВП от 6.1% за първите три месеца на годината, когато потребителите увеличиха покупките си преди въвеждането на по-висок данък върху продажбите от 1 април.

Очакван ефект

Спадът все пак е малко по-нисък от средните прогнози за намаление на БВП със 7.1%. На тримесечна база свиването на икономиката достига 1.7% при очаквания за 1.8%. Централната банка обяви, че смята влошаването през изминалото тримесечие за временно явление и не планира разширение на икономическите стимули. Властите запазват прогнозата си за умерено възстановяване на японската икономика до края на годината.

Много анализатори обаче очакват банката да промени в негативна посока икономическите си прогнози при ревизията им през октомври. Ако икономическият растеж през текущото тримесечие се окаже слаб, централната банка ще се окаже и под усилен натиск за ново облекчаване на паричната си политика. До края на годината също така правителството на Шинзо Абе трябва да реши дали да има ново повишение на данъците през 2015 г.

Частното потребление, което отговаря за около 60% от икономиката, е спаднало с 5% през миналото тримесечие при средни прогнози за 4.3%. Капиталовите разходи също са се свили с 2.5%, което е притеснителен сигнал за възможността на бизнеса да подкрепя възстановяването.

Външното търсене на японски стоки е добавило 1.1% към БВП, след като през първото тримесечие имаше негативен ефект. Подобрението обаче се дължи основно на спада на вноса. Износът също е намалял с 0.4% през второто тримесечие.

Ограничено възстановяване

Повечето експерти очакват през периода юли-септември да отшуми негативният ефект от вдигането на данъците и на годишна база икономиката да порасне с 3-5%. Аргументи за това са постепенното повишаване на заплатите и летните бонуси от страна на големите компании, което трябва да има положителен ефект върху потреблението. Все пак повечето икономисти очакват ръстът за цялата фискална година, която започна през април, да не успее да достигне прогнозираните от централната банка нива от 1%. Анализаторите обръщат внимание на повишението на складовите запаси през миналото тримесечие – това може да означава, че компаниите са подценили ефекта от повишените данъци и ще са принудени да намалят продукцията, докато изчистят излишъците.

"Повишените запаси са имали положителен ефект за БВП, но носят рискове за бъдещото развитие. През периода юли-септември е нужен силен ръст на вътрешното потребление, който да оправдае планираното ново повишение на данъците. Според мен има 70-80% шанс то да е съпроводено с нов пакет от финансови стимули", коментира пред Reuters Масаюки Кичикава, главен икономист за Япония в Bank of America Merrill Lynch.

Икономиката на Япония се е свила рязко през миналото тримсечие заради ефектите от повишените данъци, които са намалили разходите на бизнеса и домакинствата. Брутният вътрешен продукт (БВП) на третата най-голяма икономика в света е намалял с 6.8% за периода април-юни, което е най-силният спад от началото на 2011 г., когато страната беше ударена тежко от природни бедствия. Така реално се изтрива ръстът на БВП от 6.1% за първите три месеца на годината, когато потребителите увеличиха покупките си преди въвеждането на по-висок данък върху продажбите от 1 април.

Очакван ефект


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.