Държавните финанси с рекорден дефицит и дълг
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавните финанси с рекорден дефицит и дълг

Румен Порожанов очаква неизпълнението на приходите да бъде 1.062 млрд. лв.

Държавните финанси с рекорден дефицит и дълг

Актуализацията на бюджет 2014 се налага заради надценени приходи и раздути разходи

11992 прочитания

Румен Порожанов очаква неизпълнението на приходите да бъде 1.062 млрд. лв.

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Номинално БВП ще намалее с 2.4 млрд. лв. до 79.178 млрд. лв.

 

Държавата харчи много повече, отколкото може да си позволи, и заради това ще надскочи лимита от 3% дефицит и скоро няма да може да кандидатства за еврозоната. Това е изводът от проекта за актуализация на бюджета, който изготви Министерството на финансите. От него се вижда, че приходите са били планирани прекалено оптимистично от кабинета "Орешарски", а договорените разходите значително надвишават заложеното. За капак - кризата с КТБ и ликвидните затруднения в ПИБ ще доведат до рекордно ниво държавния дълг. Накратко - финансите на държавата са зле.

Отговорността за състоянието на бюджета е най-вече на кабинета "Орешарски", който наду до невъзможен размер очакваните приходи. "Бюджетът беше сбъркан нарочно, което прави неговата актуализация още по-необходима, защото истината за числата в държавата не бяха казани в началото на годината, а бяха сгрешени съзнателно", коментира президентът Росен Плевнелиев. В същия дух се изказа и служебният финансов министър Румен Порожанов: "Предложението за актуализация на бюджета, което ние внасяме, единствено обективно отразява снимката на бюджетните, на публичните финанси към момента. Тази актуализация не обслужва никого."

Дефицит извън европейската норма

Ситуацията на макрониво много напомня тежкото състояние на държавните финанси от 2009 г. Според разчетите дефицитът на касова основа по консолидираната фискална програма (КФП) в края на 2014 г. ще бъде поне 4% от прогнозния брутен вътрешен продукт (БВП), или 3.152 млрд. лв. Влошаването е с 1.51 млрд. лв. (1.9% от прогнозния БВП). За да се финансира този дефицит, а и заради банките, държавата залага в актуализацията допълнително 4.5 млрд. лв. дълг и още 2 млрд. лв. под формата на държавни гаранции.

Окончателните данни на НСИ показват, че преди пет години салдото по КФП е било отрицателно в размер на 3.21 млрд. лв., или 4.7% от БВП. Заради надвишаването на допустимия дефицит от 3%, заложен в европейския Пакт за стабилност и растеж, тогава Европейската комисия започна процедура по свръхдефицит срещу страната ни. Сега служебният кабинет не планира да задържа разходи и да не връща ДДС, за да стои на касова основа в рамките на европейското ограничение, защото на начислена основа пак ще се надхвърли прагът. Има и друга разлика - преди пет години във фискалния резерв имаше около 8 млрд. лв., които впоследствие бяха използвани за покриване на дефицитите през годините и за други плащания. Сега буфера го няма - в резерва има само средства за плащане на външния дълг и блокирани за други цели средства.

<#text>

Икономическо свиване

Данните сега показват, че и макрорамката на бюджета е сбъркана. За България последните прогнози предвиждат дефлация от 1.1%, а е била планирана инфлация от 1.8%. Оттам и дефлаторът на БВП също се очаква да бъде отрицателен в размер на 0.1% (предишната прогноза бе за положителна стойност от 1.5%). Ревизираните прогнози за 2014 г. предвиждат реален ръст на БВП от около 1.5% на годишна база, което е малко по-песимистичен сценарий от заложения в макрорамката към бюджет 2014 ръст от 1.8%.

Това автоматично намаля номинално БВП с 2.4 млрд. лв. до 79.178 млрд. лв. По-ниският номинален размер означава, че икономиката не може да генерира по-високи данъчни приходи. Това се свързва с рискове за изпълнението на приходите по бюджета не само през 2014 г., но и в средносрочен план и налага придържане към консервативен подход при планирането на приходите по националния бюджет, пише в съобщението на МФ.

Откъде идва дупката

Заложеният в Закона за държавния бюджет за 2014 г. дефицит е до 1.8% от БВП. Още с поемането на поста финансов министър Румен Порожанов обяви, че дупката вероятно ще е по-голяма. Първоначално той очакваше отрицателното бюджетно салдо да бъде в рамките на 3% от БВП. В мотивите към актуализацията на бюджета обаче е записано, че причините за по-големия дефицит са свързани, "от една страна, със значително отклонение от допусканията по основни показатели в макроикономическата рамка и надценените прогнози за приходите по държавния бюджет, и, от друга - необходимост от осигуряване на допълнителни разходи в някои бюджетни системи".

Според разчетите неизпълнението на приходите ще бъде 1.062 млрд. лв. Основно проблемите остават при митниците, където неизпълнението на плана за събираемостта на ДДС от внос, акцизи, мита и глоби в края на август беше 617 млн. лв. Според информация на "Капитал" от финансовото министерство планът за събираемостта за септември също няма да се изпълни. Положителното обаче е, че неизпълнението намалява наполовина спрямо август, когато беше 120 млн. лв.

Освен от неизпълнението на приходите дефицитът се форми и по още няколко линии. Най-голяма е сумата за допълнителни плащания към министерства и ведомства - 450 млн. лв. (0.6% от прогнозния БВП). Извършените одити са показали, че някои министерства са поели ангажименти за разходи, но нямат финансиране за това. Най-проблемни са министерствата с големи бюджети. Така например 80% от бюджета на МВР са за заплати и осигуровки, а изнесените от МФ данни към края на август показаха, че разходната част е на 80% изпълнена, въпреки че остават още 4 месеца до края на годината.

При правенето на бюджета за 2014 г. не е било взето предвид увеличението с 10% на заплатите на служителите в МВР, което заедно с осигурителните вноски ще струва 97.6 млн. лв. Не са били предвидени също така допълнителните възнаграждения, които са дължими според приетия нов Закон за МВР - нощен труд, временни неразположения, работа на официален празник, което е екстраразход за 17.4 млн. лв. заедно с осигурителните вноски. Проблеми има и Министерството на отбраната, които са свързани основно с просрочени задължения на ВМА. Ще се дадат пари и за разплащане на вече свършена работа по магистралите, най-вече по "Хемус". Още средства ще се отпускат и на социалното, здравното и земеделското министерство. Допълнително пари ще бъдат дадени и за щетите от наводненията.

Част от допълнителния дефицит за 2014 г. ще се дължи и на неразплатените от ЕК средства по оперативни програми. Дефицитът по Националния фонд е заложен да бъде 400 млн. лв., но служебното правителство слага допълнителни 200 млн. лв. През септември Министерският съвет взе решение от бюджета да бъдат платени проекти за 750 млн. лв. по спрените от Брюксел програми "Околна среда" и "Регионално развитие".

Целта е с тези средства да бъдат размразени двете оперативни програми и до края на годината Брюксел да възстанови част от извършените плащания от държавния бюджет, затова и в актуализираната сметка министерството не ги е предвидило като дефицит. Служебният кабинет се съгласи на 9.5% плоска финансова корекция по "Околна среда" за идентифицираните 239 проблемни договора за обществени поръчки на обща стойност 1.609 млрд. лв. Така корекцията ще е в размер на 153 млн. лв. За бюджета за тази година това значи минус от около 50 млн. лв., защото глобените проекти са в процес на изпълнение и остатъкът ще дойде догодина.

Още 100 млн. лв. от дефицита ще са за сметка на Националната здравноосигурителна каса. Това са допълнителни средства към онези 225 млн. лв., които предходният парламент гласува в края на мандата си. Тогава депутатите отказаха да гласуват актуализация за сметка на по-голям дефицит и дълг, а взеха решение парите да са за сметка на орязване с 5% бюджетите на всички министерства. Това е и причината в коригирания бюджет сега да няма много орязани разходи. Всъщност единствената икономия идва по линия на неизпълнени проекти от програмата за 500 млн. лв. за проекти на общини и министерства. Там спестеното е около 130 млн. лв.

Абсолютен рекорд за дълга

За покриване на дефицита и подкрепа за банките служебният кабинет смята да разреши тегленето на допълнителен дълг от 4.5 млрд. лв. Ако цялата сума бъде използвана до края на годината, държавният дълг на България към края на годината ще достигне 22.5 млрд. лв., или 28.4% от прогнозния БВП. Това ще е рекорд за последните 10 години. Всъщност държавата вече е в рекордна позиция - в момента дългът е малко над 18 млрд. лв., което е най-високо ниво за последните 7-8 години.

Още през юни ЕК разреши на правителството да предостави 3.3 млрд. лв. за подкрепа на затруднените банки в България. В края на същия месец държавата емитира извънредна облигационна емисия на стойност 1.2 млрд. лв., с падеж 30 ноември. Финансовото министерство не обяви в коя банка са депозирани средствата. Министър Порожанов каза в интервю за "Капитал", че парите са в една банка при лихва от 2.2%. Публична тайна е, че средствата са в Първа инвестиционна банка (ПИБ). Тъй като помощта е за по-дълъг период от време, сега очакванията са получателят да я върне, но само частично през ноември. По информация на "Капитал" сумата, която държавата ще си върне, ще е около 300-400 млн. лв., т.е. по тази линия новият нужен дълг ще е от порядъка на 800-900 млн. лв.

От общия размер на новия дълг 2 млрд. лв. са предвидени за "финансов буфер". Всъщност сумата се залага най-вече заради КТБ. Тъй като финансовото министерство не знае в кой сюжет ще се развие затворената банка - оздравяване или несъстоятелност. Този дълг от 2 млрд. лв. всъщност е най-спорен, защото средствата на данъкоплатците ще бъдат ползвани за спасяване на шепа пряко засегнати от КТБ.

Иначе за Фонда за гарантиране на депозитите сметката е, че държавата за всеки случай ще предвиди сума от около 700 млн. лв., в случай че институцията не успее да пласира на пазара нужния й дълг от 1.5 млрд. лв. за изплащане на всички гарантирани депозити в КТБ. Държавата предвижда и опция за гаранция, което би направило емисията по-евтина.

Заради краткото време планираният дълг ще се пласира само в страната. За емисия навън са нужни 8-12 седмици, а преди това - ратификация на парламента.

Кабинетът готви промени в закона за гарантиране на влоговете

Министерството на финансите вече подготвя промени в Закона за гарантиране влоговете в банките, които да отговарят на директивите на европейската комисия за изплащане на депозити. Това съобщи в предаването "Неделя 150" служебният финансов министър Румен Порожанов. Целта е проектът да бъде предложен на Народното събрание веднага след сформирането му. Той не даде повече подробности. През миналата седмица Европейската комисия започна наказателна процедура срещу България за това, че не е въвела адекватно в законодателството си директивата за изплащане на депозити. Според Закона за Фонда за гарантиране на влоговете в банки изплащането на депозити може да започне след отнемането на лиценз на дадена банка. От Брюксел пък настояват вложителите незабавно да получат достъп до парите си.

Номинално БВП ще намалее с 2.4 млрд. лв. до 79.178 млрд. лв.

 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

33 коментара
  • 1
    yin34369491 avatar :-|
    yin34369491

    "намаля" ?!

  • 2
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    Освен че отново изпъква очевидното: БСП/ДПС правителството беше правителство на грабежа, много неприятно впечатление (отново) прави ролята на МВР и МНО в разходите ни. Едва ли има едновременно толкова скъпи и неефективни организации които могат само да искат, но дават почти нищо. Радва ли ни продукта/качеството на услугата на МВР? Защо все още имаме прекалено голяма като численост армия с още по-голяма армия от "помагащи" чиновници? Хора много, а технологическо ниво ниско.
    И за тия мижави резултати плащаме година от година...

  • 3
    vox.populi avatar :-|
    FlyingDutch

    Това е разгул на мутренската герберащина и държавния капитализъм. Всичко ще свърши много, много зле....

  • 4
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    До коментар [#2] от "pzashev":
    БСП наистина са за боклука, но при липса на 1-2 млрд., което е спорно да теглиш дълг от 4.5 млрд. и да даваш гаранции за още 2 млрд. си е повече от лудост. След като приходите са надценени с 1-1.5 млрд., Държавата ще си редуцира разходите, а не да се пробва освен тези, да изхарчи два пъти по толкова. Нито престъпността е намаляла, нито сме във война. Да не говорим, че бюджетът на Орешарски е с 1 млрд. повече от този за 2013, тоест там са заложени с милиард повече разходи от преди. Всички частници си редуцираха разходите спрямо кризата, само Държавата продължава да живее в розово, докога?????

  • 5
    vox.populi avatar :-|
    FlyingDutch

    До коментар [#4] от "stoiank": Българската олигархия е куха в интелектуално отношение, затова единственото средство за живот са преките държавни трансфери. И как става това -
    1. строителство на инфраструктура. Да сте чули някой да построил индустриална инфраструктура. естествено не - там трябват частни инвестиции и не може да се краде с пълни шепи.
    2. паразитиране на гърба на държавното планирене в енергетиката - колкото щеш примери. Ама и там парите свършиха - то не бяха ли ВЕИ, Марици, Белене. Остана един ЮП, ама май бащицата от Азия ще се гътне преди да стане. Иначе от увеличението на разходите на бюджета щедро ще дават социални помощи за да ...се плащат сметките заради ВЕИ.
    3. паразитиране на гърба на държавното планирене в здравеопазването - НОИ. Основната част от увеличението на парите отиват за лекарства и печелившите са ... близко до сърцето на Плевневлиев.
    4. Естествено вдигане на парите за гавазите на олигархията - МВР. Все пак трябва някой да плаши раята. И малко за бонуси за мишките по ведомствата.
    5. естествено ще има и за банката на властта. Все пак там се олихвяваше на двойна лихва и изпираше всичко откраднато.
    --------
    Има само един естествен и незаменим завършек и това е тотален катастрофален фалит, ама не като детските изпълнения от 1989 и 1996.

  • 6
    kitenik avatar :-(
    Натътрузен десебар, слуга на БСП

    Това се знаеше от самото начало. Гооолям оптимизъм в приходите. Някъде около два милиарда завишение. С ясната идея, че няма да се съберат толкова приходи, но пък служещи като оправдание за раздути разходи. БСП съзнателно отчаяно стискаха властта за да могат да поемат необратими ангажименти към Русия и да откраднат колкото може повече пари (Европа не е глупава и им спря програмите, но те наваксаха с много милиарди заеми). И като заложат колкото може повече мини за следващите управляващи и ги оставят на хляб и вода с опоскан бюджет се измъкват по живо по здраво и почват плюенето като опозиция. Всичко е изчислено!!!

  • 7
    strongest avatar :-|
    strongest

    Изопачаването на фактите за финансовото и икономичско състояние на страната се използва като оръжие в политическата надпревара на предстоящите избори

  • 8
    lean753 avatar :-|
    lean753

    До коментар [#7] от "strongest":Точно така, апокалиптичното говорене на ГЕРБ не е път за решаване на проблемите в страната!

  • 9
    wmz04371669 avatar :-|
    Благодетел

    Дифицитът в бюджета наистина е сериозен и явно нужното "зло" за страната ни, но това не би било проблем, ако успеем да работим правилно и усвоим всички средства по Европрограмите за БГ! Успешното усвояваяне на средствата по Европрограмите е напълно възможно, ако се работи сериозно и правилно (на можещите фирми и проекти, а не на само говорищите), а не както през последните две години, през които беше пълен провал, което доведе до създаването на сегашния проблем с бюджетния дифицит! Имаме шанс да го осъществим, ако не се краде и пропилява времето и човешките ресурсите...

  • 10
    fez_deffender avatar :-|
    Фес Deffender

    Къде е онова тъпо парче Социалния да ае изходи по темата? Или пак герберите са им виновни?

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK