Новите правила не са променили условията по потребителските заеми
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новите правила не са променили условията по потребителските заеми

Новите правила не са променили условията по потребителските заеми

Над половината от хората, които имат кредит, не биха кандидатствали отново, показва проучване на "Моите пари"

Мария Иванова
4236 прочитания

© Капитал Daily


Опасенията за кредитен туризъм засега не се оправдават.

Над половината от хората, които са изтеглили потребителски кредит, не смятат да кандидатстват отново, а повечето (40%) от тези, които не ползват такъв банков продукт, са склонни да направят това в бъдеще. Това показват резултатите от проведено от финансовия портал "Моите пари" онлайн проучване за нагласите спрямо потребителските заеми сред близо 1350 души.

Без изменения

Представителите и на двете групи обаче смятат, че влезлите в сила на 23 юли промени в Закона за потребителския кредит (ЗПК) не са довели до съществени промени в условията по заемите. Това усещане е особено подчертано сред хората, които вече имат потребителски заем, като се споделя от 58% от тях (виж графиката). Още 13% имат подобно мнение, като отбелязват, че промените са довели до въвеждане на нови такси за сметка на такива, които са отпаднали по силата на новите правила, и крайният ефект от промените остава незначителен.

"Още преди да бъдат приети промените в закона, банковият сектор заяви, че една от реакциите ще е предприемането на корекции в лихвените нива по кредитите", припомня изпълнителният директор на "Моите пари" Деян Василев. Той обаче отбеляза, че докато при някои от финансовите институции е имало повишаване на лихвите в опит да се компенсират пропуснатите приходи от такси и комисиони, то на пазара не са липсвали и оферти, при които лихвените условия са били подобрени въпреки промените в ЗПК.

Така, макар и над една трета от хората да посочват, че обмислят да обединят задълженията си, опасенията на банкери и анализатори за т.нар. кредитен туризъм за момента не се оправдават, като клиентите на банките по-често избират предоговаряне на заемите си в банките, които вече ги обслужват, отколкото смяна на финансовата институция.

Цената не е всичко

"Наблюденията ни показват, че решението за потребителски кредит е много добре планирано", отбелязва Кохариг Паносян, която е ръководител-екип "Продукти за индивидуални клиенти" в Сосиете женерал Експресбанк. По думите й действително в огромната си част (близо 80%) клиентите търсят добри лихвени условия, като обръщат специално внимание на възможността за фиксирана лихва за целия период на погасяване, което им дава по-голяма сигурност за размера на дължимите плащания. Същевременно хората търсят и възможности за допълнителни отстъпки и опростени процедури, като мнозинството от тях (около 80%) разчитат и на експертна и прозрачна консултация от страна на банката.

Опасенията за кредитен туризъм засега не се оправдават.

Над половината от хората, които са изтеглили потребителски кредит, не смятат да кандидатстват отново, а повечето (40%) от тези, които не ползват такъв банков продукт, са склонни да направят това в бъдеще. Това показват резултатите от проведено от финансовия портал "Моите пари" онлайн проучване за нагласите спрямо потребителските заеми сред близо 1350 души.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    telqk avatar :-|
    telqk

    Това е смисъла на фасадната демокрация - прави се нещо а ефект никакъв - важ но е да върви усвояването.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK