С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 окт 2014, 18:29, 5602 прочитания

КФН забранява доплащане по "Гражданска отговорност" за пътуване в чужбина

Застрахователите ще правят метод за изчисление на обезщетения за ранени и загинали на пътя

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
По-точно отчитане на премиите от брокери и посредници предвижда новата наредба на КФН. Тя ще влезе в сила след публикуване в Държавен вестник.
По-добро отчитане на посредници и брокери и забрана да се изисква доплащане по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" при пътуване в Европейския съюз (ЕС) и другите държави от споразумението "Зелена карта". Това предвижда нова наредба на Комисията за финансов надзор (КФН), приета на второ четене в края на миналата седмица. Наредбата за задължителното застраховане по чл. 249 от Кодекса трябва да влезе в сила веднага след обнародването й в Държавен вестник с изключение на няколко разпоредби за създаване на нови методики за обезщетения, които ще бъдат подготвени до месеци. Документът все още не е публикуван в Държавен вестник, показва справка в архива му.

За правото на клиента


В мотивите си от надзора посочват, че с новия нормативен акт ще се избегне възможността в застрахователните договори да се ограничават правата на клиентите, например това срещу една премия да пътуват свободно в ЕС и другите държави от системата "Зелена карта". КФН многократно е напомняла, че за пътуване в ЕС и другите държави от споразумението не е задължително да се доплаща. В застрахователния договор за "Гражданска отговорност" задължително трябва да се посочва, че полицата важи за България, целия ЕС, държавите от Европейското икономическо пространство, Андора, Сърбия и Швейцария. Изрично трябва да се запише, че полицата е за имуществени и неимуществени вреди, както и да е описан редът за уреждане на отношенията при плащане или неплащане на премията. От надзора посочват, че излизането с автомобила зад граница не е значително изменение на риска и няма основание на тази база да се иска доплащане. Това означава и ограничаване на предварителните отстъпки, които се правят, ако клиентът декларира, че ще шофира само в България. КФН не може да ги забрани, ако намалената с тях премия отговаря на изискванията за достатъчно покритие на резерви и бъдещи плащания. Но няма да е възможно да се дава отстъпка с изрична уговорка тя да се върне при излизане зад граница.

Предвижда се сертификатът "Зелена карта" да се издава безплатно, ако ще важи за държавите, които са включени в споразумението по него. Застрахователят обаче няма да е длъжен да го издава, когато договорите за "Гражданска отговорност" са на български и английски.

Човешки жертви



Обсъжданата от няколко години методика за уреждане на неимуществени вреди, т.е. обезщетенията за ранени и загинали на пътя, ще бъде подготвена от самите застрахователи, предвижда наредбата. Всяка компания трябва да я публикува за свободен достъп на сайта си. По-точно описание ще има и за начина на ликвидиране на претенции по "Гражданска отговорност", като изрично се запише, че застрахователят обезщетява за всички вреди в размера, до който застрахованият отговаря по общото гражданско право. Тоест, ако по гражданското право от виновен шофьор може да се иска до 10 млн. лв. обезщетение (подобни примери са предимно в други държави), застрахователят отговаря за него. В много от страните на Западна Европа дори няма горна граница за обезщетението, което съдът може да присъди за загинал на пътя.

От надзора отбелязват, че наредбата е приета, защото са нужни и промени в начина за уреждане на претенции за повредени автомобили. Новите текстове отразяват пазарните цени и практиката на Върховния касационен съд, като точната методика трябва да бъде подготвена от компаниите до края на тази година. Освен това всяка година до края на септември Съветът към Гаранционния фонд по "Гражданска отговорност" ще обявява дали е нужда промяна за следващата година, за да може обезщетенията да се съобразяват с пазарните цени. Според КФН предлаганите промени няма да натоварят застрахователите с разходи, няма да има такива и за допълнителна надзорна дейност.

Точност в отчитането

Ще има и забрана за сключване на повече от една "Гражданска отговорност" за една и съща кола в застъпващ се период. Нов регламент ще описва как точно се сключват полици на коли с временни номера от вносители и търговци на автомобили.

Застрахователните посредници и брокерите вече ще трябва да се отчитат по-точно и навреме. По информация от КФН има много сигнали за прекратени полици с аргумента неплатена вноска в 15-дневен срок след падежа, въпреки че парите са били преведени. Проверки са установили, че потребителите са платили, но премията не е била отчетена навреме. Практиката е показала, че застрахователите са избрали да не прекратяват полиците, когато имат информация за платена премия, макар междувременно посредникът да не е превел парите от нея. От КФН изтъкват, че това създава потенциален риск от ликвидни затруднения, тъй като "Гражданска отговорност" носи 41% от общите премии и по-голяма част от този вид полици се сключват през брокери или посредници.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Отварянето на достъпа до банковите данни не предизвика революция във финансите Отварянето на достъпа до банковите данни не предизвика революция във финансите

Индустрията се модернизира на ниво бизнес процеси и платформи, споделиха участниците в конференцията "Банките и бизнесът"

14 ное 2019, 2565 прочитания

Очакваното забавяне на икономиката не е временно, а перманентно 2 Очакваното забавяне на икономиката не е временно, а перманентно

Проблемите са структурни и поддържането на растежа с парична политика ще е трудно, казаха експерти на форума на "Капитал" "Банките и бизнесът"

14 ное 2019, 5384 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Банки и финанси" Затваряне
Бизнес активността в еврозоната нараства през октомври

Фирмите обаче продължават да понижават цените на стоките и услугите

Още от Капитал
Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10