КФН забранява доплащане по "Гражданска отговорност" за пътуване в чужбина
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КФН забранява доплащане по "Гражданска отговорност" за пътуване в чужбина

Сертификатът "Зелена карта" ще се издава безплатно за държавите, когато е за пътуване в държавите, включени в споразумението по него

КФН забранява доплащане по "Гражданска отговорност" за пътуване в чужбина

Застрахователите ще правят метод за изчисление на обезщетения за ранени и загинали на пътя

Весела Николаева
5715 прочитания

Сертификатът "Зелена карта" ще се издава безплатно за държавите, когато е за пътуване в държавите, включени в споразумението по него

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


По-точно отчитане на премиите от брокери и посредници предвижда новата наредба на КФН. Тя ще влезе в сила след публикуване в Държавен вестник.

По-добро отчитане на посредници и брокери и забрана да се изисква доплащане по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" при пътуване в Европейския съюз (ЕС) и другите държави от споразумението "Зелена карта". Това предвижда нова наредба на Комисията за финансов надзор (КФН), приета на второ четене в края на миналата седмица. Наредбата за задължителното застраховане по чл. 249 от Кодекса трябва да влезе в сила веднага след обнародването й в Държавен вестник с изключение на няколко разпоредби за създаване на нови методики за обезщетения, които ще бъдат подготвени до месеци. Документът все още не е публикуван в Държавен вестник, показва справка в архива му.

За правото на клиента

В мотивите си от надзора посочват, че с новия нормативен акт ще се избегне възможността в застрахователните договори да се ограничават правата на клиентите, например това срещу една премия да пътуват свободно в ЕС и другите държави от системата "Зелена карта". КФН многократно е напомняла, че за пътуване в ЕС и другите държави от споразумението не е задължително да се доплаща. В застрахователния договор за "Гражданска отговорност" задължително трябва да се посочва, че полицата важи за България, целия ЕС, държавите от Европейското икономическо пространство, Андора, Сърбия и Швейцария. Изрично трябва да се запише, че полицата е за имуществени и неимуществени вреди, както и да е описан редът за уреждане на отношенията при плащане или неплащане на премията. От надзора посочват, че излизането с автомобила зад граница не е значително изменение на риска и няма основание на тази база да се иска доплащане. Това означава и ограничаване на предварителните отстъпки, които се правят, ако клиентът декларира, че ще шофира само в България. КФН не може да ги забрани, ако намалената с тях премия отговаря на изискванията за достатъчно покритие на резерви и бъдещи плащания. Но няма да е възможно да се дава отстъпка с изрична уговорка тя да се върне при излизане зад граница.

Предвижда се сертификатът "Зелена карта" да се издава безплатно, ако ще важи за държавите, които са включени в споразумението по него. Застрахователят обаче няма да е длъжен да го издава, когато договорите за "Гражданска отговорност" са на български и английски.

Човешки жертви

Обсъжданата от няколко години методика за уреждане на неимуществени вреди, т.е. обезщетенията за ранени и загинали на пътя, ще бъде подготвена от самите застрахователи, предвижда наредбата. Всяка компания трябва да я публикува за свободен достъп на сайта си. По-точно описание ще има и за начина на ликвидиране на претенции по "Гражданска отговорност", като изрично се запише, че застрахователят обезщетява за всички вреди в размера, до който застрахованият отговаря по общото гражданско право. Тоест, ако по гражданското право от виновен шофьор може да се иска до 10 млн. лв. обезщетение (подобни примери са предимно в други държави), застрахователят отговаря за него. В много от страните на Западна Европа дори няма горна граница за обезщетението, което съдът може да присъди за загинал на пътя.

От надзора отбелязват, че наредбата е приета, защото са нужни и промени в начина за уреждане на претенции за повредени автомобили. Новите текстове отразяват пазарните цени и практиката на Върховния касационен съд, като точната методика трябва да бъде подготвена от компаниите до края на тази година. Освен това всяка година до края на септември Съветът към Гаранционния фонд по "Гражданска отговорност" ще обявява дали е нужда промяна за следващата година, за да може обезщетенията да се съобразяват с пазарните цени. Според КФН предлаганите промени няма да натоварят застрахователите с разходи, няма да има такива и за допълнителна надзорна дейност.

Точност в отчитането

Застрахователните посредници и брокерите вече ще трябва да се отчитат по-точно и навреме. По информация от КФН има много сигнали за прекратени полици с аргумента неплатена вноска в 15-дневен срок след падежа, въпреки че парите са били преведени. Проверки са установили, че потребителите са платили, но премията не е била отчетена навреме. Практиката е показала, че застрахователите са избрали да не прекратяват полиците, когато имат информация за платена премия, макар междувременно посредникът да не е превел парите от нея. От КФН изтъкват, че това създава потенциален риск от ликвидни затруднения, тъй като "Гражданска отговорност" носи 41% от общите премии и по-голяма част от този вид полици се сключват през брокери или посредници.

По-точно отчитане на премиите от брокери и посредници предвижда новата наредба на КФН. Тя ще влезе в сила след публикуване в Държавен вестник.

По-добро отчитане на посредници и брокери и забрана да се изисква доплащане по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" при пътуване в Европейския съюз (ЕС) и другите държави от споразумението "Зелена карта". Това предвижда нова наредба на Комисията за финансов надзор (КФН), приета на второ четене в края на миналата седмица. Наредбата за задължителното застраховане по чл. 249 от Кодекса трябва да влезе в сила веднага след обнародването й в Държавен вестник с изключение на няколко разпоредби за създаване на нови методики за обезщетения, които ще бъдат подготвени до месеци. Документът все още не е публикуван в Държавен вестник, показва справка в архива му.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK