С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
30 4 дек 2014, 13:15, 11165 прочитания

Последните опашки пред КТБ (обновена)

Грешни данни, допълнителни документи и чакане на живо, без електронни услуги - с това се сблъскват вложителите в банката

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Преминаването през центъра на София в четвъртък преди обед не оставяше впечатление, че с изплащането на гарантираните влогове в КТБ може да има някакви проблеми и забавяния. Освен ако не преминете край централата на банката на пл. "Гарибалди", където се извиваше опашка. Охраната пропускаше по няколко души, а останалите обсъждаха лошото координиране и затрудненията, които срещат при опитите да изтеглят парите си. Казусите са различни и явно се дължат на различни грешки. От фонда за гарантиране на влоговете обявиха няколко часа по-късно, че са констатирали "спорадични проблеми", които са отстранявани. На 4 декември 9 банки започнаха да изплащат гарантираните депозити във фалиралата КТБ.

Една жена... на 100 и повече години


"Елате да се запознаете с жената на 104 години", подканва един от чакащите. "Столетницата" е около 40-годишна дама, чиито данни са объркани – от фонда са изпратили погрешна информация, според която тя е родена през 1910 г. Така при опита си да изтегли пари от банков клон се оказва, че личната й карта не отговаря на подадените данни и трябва да отиде в КТБ, за да удостоверят, че е тя. С подобни пречки са се сблъскали и много от чакащите, разказаха пред "Капитал Daily". Сред проблемите са сменени лични карти, заради които пак трябва да се минава през централата на затворената банка, и отново – грешно подадени данни за ЕГН.

За корекцията на лични данни от фонда отговориха, че вложителите трябва да се обръщат към офисите на КТБ в страната, като припомниха процедурата – при смяна на лична карта информацията трябва да се коригира от надзорниците на затворената банка. Оттам добавиха, че са помолили банките да не връщат клиенти "за несъществени грешки в идентифициращите документи".

"Хората обаче трябва да разберат, че засилените мерки в банките са с оглед сигурността на средствата им и с цел предотвратяването на злоупотреби", коментира Радослав Миленков, председател на управителния съвет на фонда.



Подаването на справки електронно е нещо, за което вложителите могат само да мечтаят. Когато се споменава този вариант, чакащите на опашката свиват рамене скептично – в други държави може, но у нас – не, казват. Разговорите се въртят около недоволството от цялостната организация по изплащането, започнала още със затварянето на банката в края на юни. Първо се изчакват няколко месеца, в които вложителите нямат достъп до парите си, нямат и яснота кога ще ги получат. След като започна изплащането, се оказа, че имат и други проблеми.

Далечна чужбина

Един от чакащите трябва да си извади нови пълномощни, с които да изтегли парите на майка си и братовчедка си, които живеят в чужбина. Тези, с които досега е извършвал операции от тяхно име, включително и в работещата КТБ, не се признават. "Трябва да извадят пълномощни, да се заверяват в посолството, да се изпращат, да чакам и тук на опашка", възмущава се мъжът. По този казус Миленков обясни, че изискванията към пълномощните са изрично да се посочи правото да се разпорежда с гарантираните суми от КТБ. От фонда посочиха още, че по-тежките мерки за проверки и допълнителни документи се прилагат, за да няма злоупотреби.

Жена от чакащите пред КТБ е пресметнала, че е изгубила някаква част от парите си – сметката й е била в евро, но ФГВБ изплаща сумите в левове. Тъй като тя има еврова сметка в ДСК, парите й ще бъдат обърнати отново от левове в евро, за да се преведат по нея. "При всяка смяна парите намаляват, може да е с малко, но аз вземам и по-малка лихва, защото в евро те са по-ниски", коментира жената. Възмущението на чакащите преминава в намерение да се включат в колективния иск срещу държавата по казуса с КТБ. Междувременно представител на групата КТБAlive заговаря хората и им обяснява къде биха могли да намерят информация за иска.

За разлика от клоновете на КТБ в другите банкови офиси не се говори за проблеми, няма и опашки. Служителите са създали организация за по-бързо обслужване, бележките - образец за попълване, са залепени на видни места, а при влизането на клиент той се насочва към гише за получаване на парите.

По стари критерии

Алтернативите пътища за инвестиране на изтеглените пари не са много познати на вложителите, с които говорихме. "В чужбина, в чужда банка, тук нищо не трябва да се оставя", е обобщеният отговор на част от запитаните вложители. Други вече са си избрали – отново банка, но с чужда собственост и с високи лихви. "Решил съм, в ТБИ ще ги оставя", споделя един от хората, които попълват бележка за изтегляне на спестяванията си. Става въпрос за TBI Bank, спомената заедно с още няколко като банките с високи лихви в публикация във Facebook групата КТБAlive. Никой от запитаните не споменава инвестиции във взаимни фондове, животозастраховки, доброволно пенсионно осигуряване или имоти. Стремежът да получиш високи лихви беше най-привлекателната черта на КТБ преди да затвори и очевидно той продължава да властва в избора на финансови продукти.

Материалът е допълнен с нова информация в 19.10 часа.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

McKinsey: Банките се намират в преломен момент McKinsey: Банките се намират в преломен момент

Според анализ на консултантската компания индустрията трябва да предприеме решителни действия, за да запази пазарните си позиции

13 ное 2019, 1510 прочитания

Банка Пиреос България официално се вля в Пощенска банка Банка Пиреос България официално се вля в Пощенска банка

С оперативното обединение за клиентите на институцията влизат в сила нови правила и тарифи

13 ное 2019, 3153 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Банки и финанси" Затваряне
Потокът от петродолари към финансовите пазари пресъхва

Свиващите се цени ще намалят приходите на страните от ОПЕК с 316 млрд. долара

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

Пчелен опит

Пчеларството става все по-разпространено хоби сред градските хора

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10