Питър Хаген: Вярваме, че на пазари като българския тепърва ще има ръст
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Питър Хаген: Вярваме, че на пазари като българския тепърва ще има ръст

Питър Хаген

Питър Хаген: Вярваме, че на пазари като българския тепърва ще има ръст

Нямаме специални планове за продажба на "Доверие", казва главният изпълнителен директор на Vienna Insurance Group

Весела Николаева
4192 прочитания

Питър Хаген

© Vienna Insurance Group


Много е важно чуждите инвеститори да имат доверие на България. Това осигурява стабилност.

Визитка:

Д-р Питър Хаген е главен изпълнителен директор и председател на управителния съвет на австрийския финансов холдинг Vienna Insurance Group (VIG) от 2012 г. Завършил е право и започва кариерата си в компанията през 1989 г., а от юли 2004 г. е член на управителния съвет. Ръководил е "Международни дивизии" и "Презастраховане" на групата, участвал е в управлението и на поделенията й в Чехия и Словакия. Д-р Хаген гостува в България по повод 20-годишнината на "Булстрад Живот". Българската животозастрахователна компания е част от VIG заедно с общозастрахователната "Булстрад" и пенсионна компания "Доверие".

Г-н Хаген, какви са дългосрочните ви планове за "Доверие"?

- "Доверие" се представя много добре, за което много се радваме. Така че засега нямаме специални планове, не сме и имали. Преди време по време на пресконференция по повод пенсионни реформи в други държави ме попитаха дали планираме отделяне на този бизнес. И ние заявихме, че имаме пенсионна компания в България, която се представя много добре, но ако имаме добра оферта, може да говорим. И изведнъж – 15 оферти. Трябва да призная, че бях изненадан, и тогава се опитахме да изработим нещо, да оценим стойността на компанията. Но нямаме специални планове.

Това, което съм казвал и преди – ние сме щастливи от представянето на компанията, тя се справя много добре, върши добра работа за клиентите. Не сме имали и твърдо намерение да я продаваме преди година, нито сега. А дали ще я задържим завинаги, или ще я продадем – не мога да кажа – ако имаме добра оферта, ще говорим. Все пак ние сме публична компания и сме задължени да уведомяваме за оферти.

Имате ли планове за покупка или продажба на активи в България и региона на Балканите изобщо?

- Ние постоянно наблюдаваме възможностите във всички държави. Но зависи от ситуацията и от това какво се предлага. Има държави, в които сме с пазарен дял от 35%, и когато си в такава ситуация, е трудно да купиш нещо, което наистина да развие бизнеса там. В други държави сме заинтересувани да купим и търсим постоянно. Но за нас не е самоцел да купим една компания просто за да растем. За нас купуването на компания означава да прибавим към групата нещо, което нямаме. Важно е да предложим услуги, които работят, и дистрибуторска мрежа, която им съответства. Ние вярваме, че на пазари като българския или други балкански държави има потенциал за растеж. Може би не утре, но в следващите десетилетия. Затова е важно не какво имаш в момента, а какви шансове имаш за бъдеще. И това е функция на дистрибуторската мрежа. Винаги когато вземаме решение за придобиване, базата ни е как конкретната компания ще стане част от дистрибуторската ни мрежа.

Как се представяте в Румъния?

- Там сме пазарни лидери. Но пазарът е много труден, специфично труден. Инвестирахме много пари в продължение на много години, но вече виждам тенденция на подобрение. От една страна, икономическата ситуация от последните 20 години се подобрява и другото важно нещо е за застрахователните компании – от няколко месеца има нов председател на надзорните власти. И той наистина се опитва да създаде добри регулаторни бази за работа. Което е абсолютно необходимо, ако искате работещ застрахователен пазар. Нуждаете се от много добра регулация. Усещането ми е, че надзорната комисия в Румъния наистина сериозно се опитва да създаде добри регулаторни практики, подпомага внедряването на европейските и става все по-добре.

Ако трябва да сравните България и Румъния, какви са разликите?

- Това винаги е малко некоректно да се смята, че има обща тенденция само защото се намирате в един регион. Никой не смята, че Швеция и Португалия са еднакви само защото и двете са в ЕС. Имаме различия от държава до държава, което е обусловено от културни различия, дори начина на писане, азбуката, традициите. Мисля, че да сравняваш Румъния и България не е честно, както не бива да се сравнява България със Словения, Словакия или Полша.

А и Румъния е по-голям пазар.

- Да, по-голям е. Нека погледнем нещата така – ние двамата идваме от малки държави – Австрия има население от около 8 млн. души подобно на България. Но разликите са големи – там хората харчат по около 2000 евро на година за застраховки, а тук дори не е една десета от тях. Да идваш от малка държава с наситен пазар – 8 млн. души, в друга малка държава със сходно население и ненаситен пазар е атрактивно. Разбира се, че, от друга страна, 19 млн. румънци също правят пазара атрактивен.

Тоест смятате България за атрактивен пазар?

- Да, определено. Това, което казах по-рано – България е сред основните пазари за VIG. Ние работим в 25 държави, а десет са ключови за нас. В тях ние преместихме фондове, имаме дългосрочни намерения, стараем се компаниите да се справят добре и един от тях е България.

Можете ли да направите сравнение на условията в България и в други регионални пазари?

- Наистина е трудно. Когато отида някъде в региона, почти навсякъде има криза по различни причини. И вие, и Румъния имате драматични проблеми, но те са различни, както са различни от тези в Полша.

Какви са тези проблеми?

- Например паричните потоци и загубата на стойността на парите в годините на преход. В други държави има силна конкуренция, в трети пазарът е заситен, това са индивидуални феномени. В някои страни има голяма организирана престъпност. В сравнение с Румъния – там хората са просто отчаяни. Пренасищането на пазара е нещо много различно, например в Австрия можете да го видите.

В България хората не могат или не искат да плащат пари за животозастраховка или за здравна застраховка. Как бихме могли да променим това?

- Направете хората по-богати. Мисля, че добре разбирам – когато имате малко приходи, животозастраховката не е първата ви грижа. Първо може да искате автомобил, жилище, дори може да става въпрос за храна или облекло. Мисля, че истинското проникване на животозастраховането ще дойде тепърва. В края на краищата животозастраховането е функция от потенциален брой хора, които са в средната класа. Формирането на средната класа е предпоставка за развитието, понякога това става много бързо. В условията на икономически подем се формира такава средна класа, но при криза тя намалява. Но предполагам, че това, което е необходимо, е икономически ръст. Повишението на БВП е свързано с нарастването на проникването. Когато имат повече финанси, хората могат да мислят за защита на семейството си, да не изгубят парите си и тогава идват животозастраховките.

Може ли да определите кои са най-добрите продукти в животозастраховането?

- Мисля, че най-добрият продукт е този, който най-добре пасва на спецификите, на житейските ви условия, зависи от възрастта, финансовото ви състояние, от плановете ви, дали сте сам или имате семейство, деца. Когато живеете сам, може да мислите повече за спестяване, но ако имате семейство, трябва да се погрижите за него и за рисковете, които могат да го сполетят. Например в по-късните години от живота определено има много повече въпроси, свързани с имуществото, натрупаните фондове, така че няма един продукт, за който да се каже, че е най-добрият. Ако някой ви предлага универсалния най-добър продукт, подминете го.

В България имаме много голям проблем с доверието във финансовата система. Какъв е съветът ви, как бихме могли да го повишим и хората отново да повярват във финансовите продукти?

- Това е голям проблем - с доверието като цяло. Много трудно е да го спечелиш и много лесно се губи. Ако веднъж си го изгубил, е още по-трудно да го върнеш. Моят генерален съвет – когато като цяло няма доверие за парите във финансовите институции, трябва наистина да проверите кой стои зад тези институции. Дали е някой, на когото можете да вярвате, дали е тук от дълго време и има дългосрочни намерения, или е тук с цел да направи бърза печалба – във втория случай трябва да стоите далеч. Например Vienna Insurance Group съществува от 190 години. За нас това, което правим тук, не е просто от днес за утре. Ние имаме ясна дефиниция в групата, че България е нашият ключов пазар, и това означава добре структурирани фондове, хора, които се обучават, дългосрочни цели. Не само печалба, а създаване на добавена стойност. Клиентите ни могат да гледат на нас като на финансова институция, която е, да речем, стабилно изградена и последователна в практиката си. Също така VIG е листвана на фондовата борса, което дава още повече прозрачност.

Оптимист ли сте за България и как можем да подобрим финансовия си пазар?

- Първото нещо, което може да даде добър старт – много е важно чуждите инвеститори да ви вярват, да имат доверие на България. Това осигурява стабилност. За инвеститорите и за компаниите – политическа стабилност, да използвате добре икономиката, перспективите не са лоши. България има много добре образовани и квалифицирани хора, което е голямо предимство, например в IT. Мисля, че това е голям шанс, но основното е политическата стабилност. Защото един инвеститор иска да знае какво ще се случи утре с инвестицията му. Все пак имам добро усещане, затова съм и тук.

Много е важно чуждите инвеститори да имат доверие на България. Това осигурява стабилност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    chicago514 avatar :-|
    chicago514

    Чул те господ.

  • 2
    qvb21311044 avatar :-|
    Алф

    Да вярват инвеститорите е евфимизъм на предвидимост и ефективност в функционирането на институциите

    Думам ти дъще сещай се снахо...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK