Държавата да е по-активна в използването на потенциала на местните инвеститори поискаха представители на бизнеса и инвестиционната общност в писмо до премиера Борисов и представители на изпълнителната власт. В него те посочват, че разполагат с близо 11 млрд. лв., които биха вложили в приватизация и изграждане на инфраструктурни обекти в страната. Така според тях ще се помогне за ограничаване на бюджетния дефицит. Предложението им звучи познато и вече е правено през последните години до различни управляващи, но реално движение в тази посока няма. Браншовите асоциации изразяват готовност да участват в работни групи, които заедно с правителството да структурират дългосрочна програма за финансиране на бюджетния дефицит.
Какво предлагат асоциациите
Писмото е изготвено от Асоциацията на индустриалния капитал в България, КРИБ, Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване, Българска фондова борса, Българската асоциация на лицензираните инвестиционни посредници (БАЛИП) и Българската асоциация на управляващите дружества. Първата предложена мярка е приватизация на миноритарни дялове от държавни предприятия и се прилага примерът на Полша и Румъния. "Предложението ни е с цел пълно покриване на бюджетния дефицит да бъде извършена борсова приватизация на миноритарни дялове (20-25%) от държавни предприятия", пише в писмото. По преценка на експертите от асоциациите това може да се случи до 6 месеца след взимането на политическото решение, като държавата ще запази стратегическия контрол върху всяко от дружествата.
Втората възможност е чрез финансиране на инфраструктурни проекти през БФБ. Механизмът за това минава през създаването на държавно акционерно дружество с минимален капитал. То сключва концесионен договор, по силата на който се задължава да изпълни проект, например строежа на магистралите "Хемус", "Черно море" и тунела "Шипка". Дружеството получава и правото да събира приходите от експлоатацията на тези обекти чрез тол-такси. Впоследствие то увеличава капитала си през борсата, като така привлича ресурс от банките, пенсионните фондове, застрахователите, управляващите дружества и чуждестранните инвеститори. Друг начин за финансиране на такъв тип проекти е чрез емитиране на облигации на БФБ.
Финансовата система е свръхликвидна
Браншовите асоциации добавят, че по данни към края на деветмесечието на 2014 г. пенсионните фондове управляват активи на стойност 7.9 млрд. лв., общозастрахователните компании - 2.1 млрд. лв., животозастрахователните - 1.3 млрд. лв., а договорните фондове - 0.8 млрд. лв. Те уточняват, че банковият сектор също разполага със значителен ресурс, така че финансовата система е свръхликвидна, и дават пример с големия интерес към аукционите на ДЦК. Според писмото ползите за държавата ще са бързо покриване на бюджетния дефицит, Реализация на инфраструктурни проекти от стратегическо значение за България и региона, набиране на значителен ресурс при запазване на държавния контрол върху компаниите, допълнителна професионална експертиза за увеличаване ефективността, създаване на нова практика на привличане на местен и чужд частен, привличане вниманието на международната инвестиционна общност към страната и привличане на портфейлни и стратегически инвеститори, силно положителни сигнали към институциите на ЕС.
Държавата да е по-активна в използването на потенциала на местните инвеститори поискаха представители на бизнеса и инвестиционната общност в писмо до премиера Борисов и представители на изпълнителната власт. В него те посочват, че разполагат с близо 11 млрд. лв., които биха вложили в приватизация и изграждане на инфраструктурни обекти в страната. Така според тях ще се помогне за ограничаване на бюджетния дефицит. Предложението им звучи познато и вече е правено през последните години до различни управляващи, но реално движение в тази посока няма. Браншовите асоциации изразяват готовност да участват в работни групи, които заедно с правителството да структурират дългосрочна програма за финансиране на бюджетния дефицит.
6 коментара
А дано,ама надали.
Добри идеи!
Трябва всички магистрали и скоростни пътища да са в една такава компания и тол такси от тежките МПС да се плащат навсякъде. Това ще намали инвестиционния риск и съответно финансирането ще е по-евтино. Тази схема ще оскъпи транспорта, но пък ще имаме готоеа инфраструктура след 6-7 години и парите на държавата ще могат да се инвестират другаде.
Идеята за държавна компания, която е концесионер, който след това продава акциите си на борста е доста ретроградна и преди години показа колко неуспешна е в Португалия например.
Не мога да разбера защо трябва да се приватизира работещ бизнес!!!
Като толкова много пари имат, да вземат да инвестират на зелено и да "бачкат"!!!!!
По отношение на пътищата има проста схемичка - държавата прави проектна компания издава 10 годишни облигации с 3 год. гратис(за да се построи пътя все пак), инвеститорите ги купуват и с тях се строи пътят. И след това с таксите, се плащат облигациите щото да събираш пари от вече направено е като с чужда пита помен да правиш!!!
Бизнеса си знае работата, отново иска да се докопа до държавно гарантиран бизнес това е цялата истина.
Просто в България бизнеса няма капацитет или е много малък да се развие без помощта на държавата майка закрилница.