Бизнес асоциации искат приватизация през борсата и условия да финансират пътни проекти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнес асоциации искат приватизация през борсата и условия да финансират пътни проекти

Бизнес асоциации искат приватизация през борсата и условия да финансират пътни проекти

Гергана Михайлова
5148 прочитания

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Държавата да е по-активна в използването на потенциала на местните инвеститори поискаха представители на бизнеса и инвестиционната общност в писмо до премиера Борисов и представители на изпълнителната власт. В него те посочват, че разполагат с близо 11 млрд. лв., които биха вложили в приватизация и изграждане на инфраструктурни обекти в страната. Така според тях ще се помогне за ограничаване на бюджетния дефицит. Предложението им звучи познато и вече е правено през последните години до различни управляващи, но реално движение в тази посока няма. Браншовите асоциации изразяват готовност да участват в работни групи, които заедно с правителството да структурират дългосрочна програма за финансиране на бюджетния дефицит.

Какво предлагат асоциациите

Писмото е изготвено от Асоциацията на индустриалния капитал в България, КРИБ, Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване, Българска фондова борса, Българската асоциация на лицензираните инвестиционни посредници (БАЛИП) и Българската асоциация на управляващите дружества. Първата предложена мярка е приватизация на миноритарни дялове от държавни предприятия и се прилага примерът на Полша и Румъния. "Предложението ни е с цел пълно покриване на бюджетния дефицит да бъде извършена борсова приватизация на миноритарни дялове (20-25%) от държавни предприятия", пише в писмото. По преценка на експертите от асоциациите това може да се случи до 6 месеца след взимането на политическото решение, като държавата ще запази стратегическия контрол върху всяко от дружествата.

Втората възможност е чрез финансиране на инфраструктурни проекти през БФБ. Механизмът за това минава през създаването на държавно акционерно дружество с минимален капитал. То сключва концесионен договор, по силата на който се задължава да изпълни проект, например строежа на магистралите "Хемус", "Черно море" и тунела "Шипка". Дружеството получава и правото да събира приходите от експлоатацията на тези обекти чрез тол-такси. Впоследствие то увеличава капитала си през борсата, като така привлича ресурс от банките, пенсионните фондове, застрахователите, управляващите дружества и чуждестранните инвеститори. Друг начин за финансиране на такъв тип проекти е чрез емитиране на облигации на БФБ.

Финансовата система е свръхликвидна

Браншовите асоциации добавят, че по данни към края на деветмесечието на 2014 г. пенсионните фондове управляват активи на стойност 7.9 млрд. лв., общозастрахователните компании - 2.1 млрд. лв., животозастрахователните - 1.3 млрд. лв., а договорните фондове - 0.8 млрд. лв. Те уточняват, че банковият сектор също разполага със значителен ресурс, така че финансовата система е свръхликвидна, и дават пример с големия интерес към аукционите на ДЦК. Според писмото ползите за държавата ще са бързо покриване на бюджетния дефицит, Реализация на инфраструктурни проекти от стратегическо значение за България и региона, набиране на значителен ресурс при запазване на държавния контрол върху компаниите, допълнителна професионална експертиза за увеличаване ефективността, създаване на нова практика на привличане на местен и чужд частен, привличане вниманието на международната инвестиционна общност към страната и привличане на портфейлни и стратегически инвеститори, силно положителни сигнали към институциите на ЕС.

Държавата да е по-активна в използването на потенциала на местните инвеститори поискаха представители на бизнеса и инвестиционната общност в писмо до премиера Борисов и представители на изпълнителната власт. В него те посочват, че разполагат с близо 11 млрд. лв., които биха вложили в приватизация и изграждане на инфраструктурни обекти в страната. Така според тях ще се помогне за ограничаване на бюджетния дефицит. Предложението им звучи познато и вече е правено през последните години до различни управляващи, но реално движение в тази посока няма. Браншовите асоциации изразяват готовност да участват в работни групи, които заедно с правителството да структурират дългосрочна програма за финансиране на бюджетния дефицит.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-|
    kardinalat

    А дано,ама надали.

  • 2
    stf avatar :-|
    Стефанов

    Добри идеи!

  • 3
    equinox85 avatar :-|
    Светослав

    Трябва всички магистрали и скоростни пътища да са в една такава компания и тол такси от тежките МПС да се плащат навсякъде. Това ще намали инвестиционния риск и съответно финансирането ще е по-евтино. Тази схема ще оскъпи транспорта, но пък ще имаме готоеа инфраструктура след 6-7 години и парите на държавата ще могат да се инвестират другаде.

  • 4
    hipokrat avatar :-|
    hipokrat

    Идеята за държавна компания, която е концесионер, който след това продава акциите си на борста е доста ретроградна и преди години показа колко неуспешна е в Португалия например.

  • 5
    ivanski12 avatar :-|
    Ivanski

    Не мога да разбера защо трябва да се приватизира работещ бизнес!!!

    Като толкова много пари имат, да вземат да инвестират на зелено и да "бачкат"!!!!!

    По отношение на пътищата има проста схемичка - държавата прави проектна компания издава 10 годишни облигации с 3 год. гратис(за да се построи пътя все пак), инвеститорите ги купуват и с тях се строи пътят. И след това с таксите, се плащат облигациите щото да събираш пари от вече направено е като с чужда пита помен да правиш!!!

  • 6
    vojvoda avatar :-|
    vojvoda

    Бизнеса си знае работата, отново иска да се докопа до държавно гарантиран бизнес това е цялата истина.
    Просто в България бизнеса няма капацитет или е много малък да се развие без помощта на държавата майка закрилница.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.