С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 1 мар 2015, 19:20, 10390 прочитания

Национализация под друго име

Държавното обществено осигуряване е във фалит de facto, частните пенсионни спестявания ги изземват de ure

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Предложението за уж доброволно прехвърляне на средства от частните фондове към държавното пенсионно осигуряване (все едно дали НОИ или т.нар. Сребърен фонд) най-вероятно ще се натъкне на конституционни проблеми. Независимо дали ще бъдат приети предложенията на Министерството на финансите за промяна в приетия през декември закон.
В момента обаче законът се прилага в първоначалния му приет и обнародван вид и дори я няма тази "доброволност". На 25 февруари започна фактическото прилагане на автоматичното прехвърляне на предполагаемо частни пенсионни спестявания към НОИ.

Прецедентът


Затова е важно да си припомним Решение 7 на Конституционния съд от 2011 по аналогично дело, предизвикано от аналогично политическо решение. Тогава прехвърлянето на около 100 млн. лева от професионалните пенсионни фондове в НОИ през 2010 г. бе обявено за противоконституционно. Основните аргументи се свеждаха до следното.

- Собствеността върху натрупаните суми е на осигуреното лице
"Управлението на средствата от пенсионноосигурителното дружество не ги прави собственост на дружеството. Още по-малко може да се приеме, че те са собственост на държавата или "обществени средства" според твърденията в някои становища на конституирани по делото страни."
- Прехвърлянето променя характера на средствата, а волеизявлението е ключово
"С прехвърлянето на средствата ... във фонд "Пенсии" на държавното обществено осигуряване някои от посочените права се губят и се трансформират в права по държавното обществено осигуряване. Дори и когато тези права са по-благоприятни за осигурения, се нарушава режимът на осигуряването, защото средствата се прехвърлят от един вид задължително обществено осигуряване в друг вид, също задължително осигуряване, но при различен правен режим, без това да става с волеизявления на носителя на правата."
- Държавата нарушава конституцията
"Характерът на правоотношението между него и пенсионноосигурителното дружество изключва намесата на държавата, когато се засягат частноправни елементи от правния режим на осигуряването. Държавата е излязла извън допустимите граници на императивна регламентация на осигурителните правоотношения."
- Прехвърлянето на средства е антипазарна мярка
"С прехвърлянето на средствата от индивидуалните партиди на лицата ... във фонд "Пенсии" на държавното обществено осигуряване се накърнява резултатът (включително и доходността) от дейността на пенсионноосигурителните дружества по инвестиране на средствата за тези лица, като се елиминира много съществен механизъм на допълнителното задължително обществено осигуряване, а именно инвестиционната политика на дружеството и капитализирането на средствата по индивидуални партиди с прибавяне на доходността.  Това представлява антипазарна мярка, която нарушава чл. 19, ал. 1 от конституцията - свободата на стопанската инициатива, т.е. пазарната свобода като основен принцип, върху който се основава икономиката на страната."
- Подобни промени крият риск от бъдещи грешни стъпки
Направените промени "създават несигурност за пенсионноосигурителните дружества и очаквания за възможни други промени в тази насока – нарушение на чл. 19, ал. 3 от конституцията, който предвижда закрила от закона на инвестициите и стопанската дейност на българските и чуждестранни граждани и юридически лица".
- Солидарният и частният стълб се допълват, а не са конкуренти
"Държавното обществено осигуряване и допълнителното задължително пенсионно осигуряване имат самостоятелно и допълващо се място в пенсионната система, очертават тенденции на развитието ѝ при спазване на конституционните принципи в правната им уредба."

Всички тези основания са напълно приложими към сегашните идеи за промени в КСО, освен едно волеизявлението.

Изкуствена доброволност



В дъното им е опитът да се създаде видимост на "волеизявление" - виж втория аргумент, който според замисъла трябва да бъде избегнат.  За да изглежда прехвърлянето на частна собственост (спестяванията в универсалните пенсионни фондове) към държавата (фонд "Пенсии") доброволен избор, нещо като дарение. Последно предложеният от финансовото министерство законов текст (чл. 4б, ал. 1) казва: "Осигурените лица, самоосигуряващите се лица и лицата, родени след 31 декември 1959 г., които са осигурявани в универсален пенсионен фонд, могат да изберат да се осигуряват във фонд "Пенсии" с увеличена осигурителна вноска, в размера на вноската за универсален пенсионен фонд..."  Тази партида спестявания се прехвърля в т.нар. Сребърен фонд. (Там няма партиди, а от 2019 г. неговите средства се прехвърлят в НОИ.)

Трикът с волеизявлението е в това, че ти се отказваш от собственост върху партидата си и я прехвърляш в Сребърния фонд, а той след време се влива в НОИ. Или предоставянето на средства на ДОО е прикрито, защото иначе Конституционният съд би отхвърлил. Обстоятелството, че си избрал дадено парламентарно мнозинство, не означава, че си му дал правото да ти отнема собственост (освен при данъците). Единственото разумно обяснение на необсъжданите и негласуваните засега предложения на министерството е, че те са подготвени като резервен вариант при такова решение на Конституционния съд

Но oчевидно е, че тази доброволна национализация ще я направят хора с ниски доходи или недообразовани, или такива, които знаят как да ощетят ДОО, или такива с идеологически предпочитания към "държавното". В крайна сметка състоянието на НОИ ще се влоши.

Но това не е избор дали да се осигуряваш в частен фонд или в НОИ, за който ние настояваме отдавна. Това е "избор" само по отношение на отказа от частния фонд. "Връщането" към частен фонд би носило загуби или би било скъпо.

А на всеки решил да се "върне" или "отиде" в НОИ не просто му се пренасочват вноските, а му се взима цялата партида, натрупана през годините. (Замисълът тя да се паркира - без да натрупва доходност - в Сребърния фонд не променя същността на замисъла, а последващите вноски ще отиват директно към дефицита на НОИ.)
А всеки решил да се "върне" от НОИ губи всички вноски след "прехвърлянето", както и пропуснатата доходност върху вече натрупаните вноски след "прехвърлянето", което означава само че "връщането" би се дължало единствено на осъзнаване на понесените загуби

Не особено смислените детайли

Вместо принципните проблеми днес се предъвкват наукомислено детайли.

Един от тях е доходността на НОИ и частните фондове.  Тук е очевидно следното:

- при НОИ тя не съществува и няма да се появи, защото замисълът е друг, а рисковете са политически и демографски
- вторият стълб е "втори", защото е допълнителен, а не алтернативен, т.е. тук не става въпрос за избор на по-добрата алтернатива от двете - те не са конкурентни, а се допълват; не една, а две пенсии, поне едната от които да зависи (в най-лошия случай частично) от осигуряващия се (виж последния аргумент на КС)
- вторият стълб има предимството, че а) е под контрола на собственика на средствата - стига той да иска и да се грижи за тяхното умножаване (а свободата му предполага и правото му да не го е грижа изобщо или за определено време), б) рисковете в него са по-скоро пазарни, в) рискът от фалит е пенсионното дружество, а не за фондът, и г) при него има влияние на инфлация, дългов произвол на правителствата и прочее, но той е все пак опосреден
- при ДОО дефицитите са изначални и непокриваеми дори при изземване на всички частни спестявания в УПФ; за участващите в обсъжданията счетоводители можем да посочим, че разликата между ДОО и УПФ е подобна на разликата между оперативни капиталови разходи във фирменото счетоводство.
Препратени в НОИ, не просто бъдещите пенсионни вноски на родените след 1959 г. или само на онези на новодошлите на пазара на труда, но и всички техни натрупани вече пари по партидата се прехвърлят в НОИ с риск да бъдат моментално похарчени (поради вече натрупаните дефицити).
Безспорно е, че макар тези текстове да променят структурата на пенсионния модел, мотивите очевидно са фискални.  Но недалновидно фискални.
Другата залъгалка са научнофантастичните разсъждения какъв трябва да бъде коефициентът на заместване, т.е. отношението на пенсионния към допенсионния доход Например дали 70% е добър коефициент или не.
Няма как да има правилен отговор на този въпрос. Статистиката на пенсиите в страните от ОИСР показва, че брутният коефициент на пенсионно заместване при тях е 54.5%.  А нетният (т.е. отчитане на данъчното облагане преди и след пенсиониране) такъв коефициент е 66%.  Пак според ОИСР за България тези стойности са съответно 84.5% и 108%. И какво от това?  Независимо от коефициентите ДОО е във фалит de facto, частните пенсионни спестявания ги изземват de ure, доходите са ниски, а пенсионерите - бъдещи и настоящи - нещастни.

Защо не се мери, преди да се реже


Преди нововъведенията, би следвало да се даде отговор на следните въпроси:
- какви са причините, които налагат промени
- как новите идеи се отнасят към алтернативите (увеличаване на пенсионната възраст, запушване на привилегиите - разходите, повече конкурентност във втория стълб и пр.)
- какви са резултатите от подобни нововъведения в други страни
- кой губи и кой печели от частичната или пълна национализация на вноските в УПФ
- какви ще са последиците за непосредствено засегнатите новопостъпили (но възможно и други) на трудовия пазар младежи и на родените след 1959 г.
- доколко нововъведенията решават проблемите с дефицита на НОИ и трансферите от националния бюджет към НОИ
- как промените ще се отразят на инвестициите в ДЦК и какви са потенциалните предизвикателства пред финансирането на правителствен дълг; възниква ли проблем за банките, които обслужват УПФ, и пр., и пр.
Всъщност отговорът на всеки от тези въпроси е много лесен, информацията е достъпна в отчетите на НОИ, на частните фондове и годишните доклади на КФН и може да се анализира.
Но тези отговори не се търсят. Нарочно. Защото те показват, че усилието е или безсмислено, или вредно.

*Красен Станчев е председател на Съвета на Института на пазарна икономика. Петър Ганев е старши икономист в организацията. В статията са използвани изводите от нарочен доклад на ИПИ по темата за нововъведенията в пенсионната система
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

14 ноември 2019
София хотел Балкан

Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът"


Какви са плановете за въвеждане на иновации и растеж на водещите банки в България?
Разберете на конференцията на Капитал "Банките и бизнесът". Събитието предоставя възможности на представители на банките и на бизнеса да обсъдят помежду си важни въпроси, да търсят решения и да помагат на пазара да расте.

Водещи теми в програмата:

  • Банковият сектор през 2020
  • Изводите от стрес тестовете
  • Ефектът от запазването на ниските лихви
  • PSD 2 - възможности и рискове
  • Иновации и технологични решения
Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът" Запазете билет

Прочетете и това

Unicredit отвори вратата за първо обратно изкупуване на акции от 10 години Unicredit отвори вратата за първо обратно изкупуване на акции от 10 години

Италианската банка отчете солидно увеличение на печалбата през третото тримесечие

11 ное 2019, 1621 прочитания

Арно Льоклер: Консолидацията в банковия сектор носи ползи за клиентите 1 Арно Льоклер: Консолидацията в банковия сектор носи ползи за клиентите

Членът на управителния съвет на Банка ДСК и Експресбанк пред "Капитал"

11 ное 2019, 1845 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Банки и финанси" Затваряне
Икономическото доверие в еврозоната расте

Германия не споделя оптимизма от програмата на ЕЦБ

Още от Капитал
Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10