Уникредит Булбанк отчита сериозен ръст на мобилното банкиране
42 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Уникредит Булбанк отчита сериозен ръст на мобилното банкиране

Уникредит Булбанк отчита сериозен ръст на мобилното банкиране

Технологиите променят фокуса на инвестициите на банките

Гергана Михайлова
6421 прочитания

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


15% от заявленията за потребителски кредити се подават онлайн.

Скоростта, с която банкирането през телефона навлиза в ежедневието на българския потребител, променя фокуса на инвестициите и характера на услугите, които предлагат банките. За две години ръстът при използването на смартфон за парични преводи и разплащания е експлозивен и води дотам, че всеки пети притежател на умен телефон е направил последната си покупка през него по данни от изследване на Google по поръчка на Уникредит Булбанк. Това води до увеличаване на маркетинговите бюджети на банките за онлайн присъствие и до разработването на продукти, които превръщат телефона или таблета в универсално средство за достъп до услуги. Благодарение на технологичния бум около 70% от операциите между клиенти и банка се извършват през дистанционните канали за обслужване, а 15% от заявленията за потребителски кредит вече се подават онлайн, показват статистиките от работата на "Уникредит" в България. Перспективите са тенденцията да продължи да се развива със същата скорост, при това в оспорвана конкуренция с останалите банки на пазара.

Мобилни потребители

Проучването Consumer Barometer на Google за България показва, че на човек от населението се падат по почти две технологични устройства, свързани с интернет, като едното от тях е смартфон или таблет. Над 85% от хората до 54-годишна възраст са онлайн, при това ползват качествена, бърза и надеждна връзка. Потребителите са активни и в използването на това, което имат, показва още изследването. В момента 70% от покупките, включително тези от обикновен магазин, започват с търсене на продукта в интернет. Според статистиката 31% от всички продажби в страната са изцяло онлайн (виж графиката).  

Тази драматично променена реалност в сравнение с онова, което бе пазарът преди две години, кара банките да инвестират активно в технологии, за да не изгубят клиенти. Това не се изчерпва с поддръжката на интернет сайтове и системи за интернет банкиране, но изисква и изграждането на възможност за видеовръзка, контакт с кол-центрове, активност през социалните мрежи. В Уникредит Булбанк отчитат, че на всеки 10 секунди имат по 12 души на алтернативните си канали. Две трети от всички операции не се извършват лице в лице със служител на банката, а дистанционно. Интернет и мобилните устройства вкарват и значителен трафик към виртуалните адреси на банката. Статистиките сочат средно по две влизания на месец от потребителите на интернет банкирането и по 12 посещения месечно от ползващите апликации на мобилните си телефони. Това е основанието за увеличаването на онлайн рекламите в маркетинговите бюджети, като делът им вече достига 15%. 

Още услуги за клиентите

От Уникредит Булбанк не казват какви са инвестициите им в технологични проекти през миналата година, но отчитат помощта на групата в предоставянето на разработени решения за клиентите. Сред новите възможности, които ще предоставят на клиентите си до няколко месеца, е опцията за плащане на битови сметки през мобилното приложение за банкиране. Според тях вече са добре приети на пазара възможности за сключване на гражданска отговорност онлайн и дори покупката на кола.

"Това, което наричахме алтернативи канали, вече е напълно обичаен канал за общуване между клиент и банка", каза главният изпълнителен директор за България Левон Хампарцумян и добави: "Чака ни едно възхитително и по-удобно бъдеще." Той прогнозира, че новите услуги ще стават все по-ефективни и по-евтини, но по думите му никога няма да станат безплатни.



Фотограф: ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Цветанка Минчева, директор "Банкиране на дребно" в Уникредит Булбанк


В световен мащаб банките заделят много повече средства за технологиите, защото те се превръщат в един от факторите, от който зависи бъдещето им. Трудностите не са толкова в размера на инвестицията, колкото в това да преценим към кое да се насочим първо, кое да е следващото и как тези неща да се интегрират.

В "Уникредит" мобилното банкиране се разработва на ниво Източна Европа и вече се ползва в 9 държави. В България се адаптираме доста бързо и се движим изключително добре. Новите канали за връзка с банката правят клиентите по-активни, те са в по-чест контакт. Дали внедряването на технологиите свива разходите ни - по-скоро смятам, че те са това, което ни помага да растем, защото ако имаме филиал на всеки ъгъл, това би ни ограничило.

По отношение на другите банки, разбира се, че имаме достойни конкуренти. При безконтактните карти например пазарът хомогенно се разви. Нашата политика от последните пет години е да развиваме консистентно и филиалите, и интернет банкирането, и мобилните технологии. Основната ни надпревара сега е кой ще предложи по-голяма добавена стойност.

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK