Нов ред за банките ще ги предпазва от фалити

Целта е кризите да се тушират на ранен етап и да не се харчат пари на данъкоплатците заради затваряне на финансови институции

Актовете на БНБ и КФН по преструктуриране и оздравяване на банки и посредници ще могат да се обжалват пред Върховния административен съд. Оспорването им обаче няма да спира действията на регулаторите
Актовете на БНБ и КФН по преструктуриране и оздравяване на банки и посредници ще могат да се обжалват пред Върховния административен съд. Оспорването им обаче няма да спира действията на регулаторите
Актовете на БНБ и КФН по преструктуриране и оздравяване на банки и посредници ще могат да се обжалват пред Върховния административен съд. Оспорването им обаче няма да спира действията на регулаторите    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Актовете на БНБ и КФН по преструктуриране и оздравяване на банки и посредници ще могат да се обжалват пред Върховния административен съд. Оспорването им обаче няма да спира действията на регулаторите    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА

След като въведе първите две нива на защита срещу банкови кризи и хаос на капиталовите пазари, България е на път да включи и третия, последен щит, с което ще възприеме единната европейска методология, изработена след глобалните финансови шокове от 2009 г. Министерството на финансите публикува за обществено обсъждане проект на изцяло нов закон, който ще се прилага спрямо банки и инвестиционни посредници в затруднение. С него се уеднаквяват практиките, които се прилагат в целия Европейски съюз, и се преформатират ангажиментите на собствениците на банки и инвестиционни посредници така, че да се сведе до минимум възможността компаниите им да бъдат спасявани с пари на данъкоплатците.

България вече прие правилата, по които ще допуска централизиран европейски банков надзор, и изравни размера на гарантираните суми. Сега се пристъпва и към регламентиране на правилата и отговорностите в процесите по преструктуриране и оздравяване, което беше очаквано от участниците на финансовите пазари. Сред новостите, които законът въвежда, са съкращаване на срока, в който една банка може да бъде държана под специален надзор, възможност за ранно задействане на институциите, преди да са настъпили ликвидни проблеми, създаване на нови фондове и схеми за финансирането им, за да е наличен ресурсът за незабавно действие при кризи.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове