Повече правомощия за БНБ без повече контрол

Какво предвижда новият закон за преструктурирането на банки

През миналата седмица Министерството на финансите публикува за съгласуване проект на Закон за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници.  Това беше дълго очаквано, защото с този закон трябва да се транспонира Директива 59 от 2014 г., която един от ключовите стълбове на т.нар. банков съюз. Представители на държавите членки (включително и на БНБ) и Европейската комисия обсъждаха съдържанието на директивата още от 2012 г. Основните принципи, залегнали в директивата, всъщност въвеждат законодателно договорените на международно равнище принципи на режимите за преструктуриране на кредитни институции в рамките на консултативната група на Института за финансова стабилност към Банката за международни плащания в Базел.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    proza avatar :-|
    proza
    • - 1
    • + 1

    Такъв пладнешки грабеж, като ограбването на КТБ, не е познат в ЕС. Но ние въвеждаме нашите правила, не ни устройват техните.Всеки закон в БГ е предпоследен и винаги има вратички за измъкване. Законът тук е като врата у поле, така че няма какво да ни забаламосвате с този закон. Където е крадено, пак ще се краде.

    Нередност?
  • 8
    klepoev avatar :-|
    Adam
    • + 2

    Пълни глупости, бях сигурен, че вниманието ще бъде насочено къде ще бъде преструктуриращия орган, а не по същество и целта е точно да се допусне да му се влияе. Какви конфликти на интереси вижда Борис Петров (бивш началник на отдел Анализи в БНБ, който май си търси нова институция извън БНБ) между органа, кой контролира състоянието на банките, като всъщност има доста оперативна работа по преглед на представените планове от банките и др. и надзора, който върши подобни задачи но в много по-широк обхват и цели?? Не само че няма конфликт, а е абсолютно наложително двете звена да си сътрудничат и обменят информация. Да не говорим, че по отношение на независимостта, за която автора говори- няма как парламента да осигури независимост, а точно обратното- ще се люшкат при всяка промяна в настроенията на народните представители, да не говорим за избори, абсурдно е.
    Като оставим настрана репутацията на БНБ в момента, заради Искров (в БНБ работят и много кадърни хора), ако успеят освен нов управител, което е крайно време да се случи, да привлекат и задържат добри професионалисти от сектора - безусловно мястото на този орган е в единствено в БНБ!!

    Нередност?
  • 9
    zax50315885 avatar :-|
    Teaser
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#8] от "Adam":

    Ако в БНБ има достойни хора не лошо да ги посочите, че те така са се окопали, за да излизат на преден план само недостойните....а за конфликтите на интереси смятам, че Б. Петров е прав..не може Искров и компания да диктуват как ще се оздравява банката, която със слабия си надзор и припяванията с банковите мениджъри са докарали до неплатежоспособност. Става дума за публични пари и разпределение на богатство, в което с действията си от юни насам от БНБ показват, че публичния интерес не е на преден план.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал