С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 15 май 2015, 14:22, 5993 прочитания

Повече правомощия за БНБ без повече контрол

Какво предвижда новият закон за преструктурирането на банки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Повече правомощия за БНБ без повече контрол

Автор: Shutterstock
През миналата седмица Министерството на финансите публикува за съгласуване проект на Закон за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници.  Това беше дълго очаквано, защото с този закон трябва да се транспонира Директива 59 от 2014 г., която един от ключовите стълбове на т.нар. банков съюз. Представители на държавите членки (включително и на БНБ) и Европейската комисия обсъждаха съдържанието на директивата още от 2012 г. Основните принципи, залегнали в директивата, всъщност въвеждат законодателно договорените на международно равнище принципи на режимите за преструктуриране на кредитни институции в рамките на консултативната група на Института за финансова стабилност към Банката за международни плащания в Базел.

Закъснял и с недостатъци


Посочената директива трябваше да бъде транспонирана в националните законодателства, включително и в българското, в срок до края на 2014 г. От страниците на този вестник още през август подчертах колко важно е това да се случи. До края на годината обаче не бе представен дори официален законопроект. Основателен е въпроса защо властите се забавиха толкова дълго? Потенциалните отговор на този въпрос са два: традиционната мърлявщина от страна на отговорните институции или съзнателно забавяне поради наличие на някакви съображения, опасения или частни интереси. Общественият интерес изисква намирането на отговор, а отговорът вероятно се съдържа в принципите, постановени от директивата. Така или иначе обаче още от края на януари тази година Европейската комисия стартира наказателна процедура срещу България заради забавянето. По правило България има два месеца да даде обяснения и после още два да приведе законодателството си в съгласие с европейското.

С директивата се въведе справедливият принцип за защита на публичния интерес. Той се реализира посредством изискването преките загуби и разходите по преструктурирането на фалиращи банки  да се поемат първо от акционерите, след това от всички кредитори на преструктурираната (фалиращата) банка, от фондовете за преструктуриране, създадени с вноски на банките, и най-накрая да се използват публични средства на данъкоплатците. Вземанията на гарантираните вложители са изцяло защитени в процеса на преструктуриране на фалираща банка.

Проектозаконът в предложения вид по мое лично мнение страда от съществени недостатъци. Те са в областта на институционалното разпределение на отговорностите, което трябва да бъде преразгледано, заради това, че допускат в една институция (в случая БНБ) да се съсредоточават две отговорности като банковия надзор и преструктурирането на банки с потенциален нерегулиран конфликт на интереси. Вторият проблем е, че с предложения статут не се гарантира достатъчна независимост на решенията на преструктуриращия орган от намесата на други институции, лица и дори обществени, политически и неправителствени организации. Третият недостатък е, че делегираните правомощия на преструктуриращия орган не са балансирани с въвеждане на ясен механизъм за отчетност и обществен контрол на дейността.



Каква може да е алтернативата

Какво бих предложил.

Първо, да се създаде независима публична институция (съвет за преструктуриране), чийто управителен съвет се избира от Народното събрание. Членовете му могат да се номинират както следва: Председателят по предложение на Министерския съвет, 3 членове от парламента и 1 представител, номиниран от асоциацията на банките. Тази институция ще се издържа от управлението на средствата, постъпващи във фонда за преструктуриране, който ще се набира със средства, постъпващи от вноските на банките.
Това предложение е мотивирано от разбирането, че с изваждането от структурата на централната банка така се запазва нейната независимост и се избягва конфликтът на интереси. Например: в еврозоната Единният орган за преструктуриране е независима институция, отчетна пред Европейската комисия и Европейския парламент със седалище в Брюксел. Този положителен опит се споделя и от други държави като Германия и Гърция, където институцията за преструктуриране (съответно Sofin и HFSF) функционират успешно извън структурата на централната банка.

Второ, действията на съвета за преструктуриране и неговите членове трябва да са независими и обективни в защита на обществения интерес. Председателят, заместник-председателят и членовете на съвета нямат право да искат, нито да приемат указания от други институции, органи или други лица и частни организации. В разискванията и процеса на вземане на решения в рамките на съвета за преструктуриране те изразяват своите собствени мнения и гласуват независимо. Нито държавите органи, нито който и да е друг публичен орган или други лица и частни организации не може да се опитва да въздейства върху председателя, заместник-председателя или членовете на съвета за преструктуриране. След като освободят постовете, председателят, заместник-председателят и членовете трябва да продължават да бъдат обвързани от задължението за лоялност и дискретност по отношение на приемането на определени функции или придобивки, като например да не преминават на работа в институции, които са били предмет на преструктуриране или биха породили съмнение за конфликт на интереси.

Трето, предоставянето на широки правомощия на независима агенция за преструктуриране е необходимо да се балансира, като се въведе подходящ механизъм за гарантиране на обществената отговорност и отчетност на нейната дейност пред Народното събрание и обществото. Ръководството на агенцията следва да се отчита периодично за дейността си пред НС и пред МС, като публикува годишен отчет за дейността си. Председателят трябва да представя отчета за дейността си пред НС и публично да отговаря на поставените въпроси.
По искане на НС или по своя инициатива председателят на съвета за преструктуриране трябва да може да бъде изслушван от компетентната комисия на НС относно изпълнението на задачите, свързани с преструктурирането. Членовете на съвета за преструктуриране трябва да могат да отговаря устно или писмено на въпроси, отправени към тях от народни представители. При поискване председателят може да провежда поверителни устни обсъждания при закрити врата с председателя и заместник-председателите на компетентната комисия на НС. По време на разследвания, провеждани от НС, съветът за преструктуриране сътрудничи на народните представители.
От изключителна важност е посочените недостатъци на законопроекта да бъдат своевременно отстранени при разглеждането от Народното събрание. В противен случай рискуваме общественият интерес да не е достатъчно защитен и казусът КТБ да се повтори отново, но този път с друго име, като цената бъде заплатена пак от данъкоплатците.

Авторът е финансов анализатор и бивш директор на дирекция "Финансова стабилност" в БНБ.


Най-важните промени

- Към БНБ се създава специално звено за преструктуриране, което по идея трябва да е независимо от структурите, отговорни за осъществяване на банковия надзор. Аналогично в Комисията за финансов надзор се прави звено, отговарящо за инвестиционните посредници.
- Създава се фонд за преструктуриране на банките. Той ще бъде попълван с вноски от самите банки и ще се управлява от фонда за гарантиране на влоговете. Целта е той да достигне 2% от размера на гарантираните депозити в банките. Това трябва да стане в рамките на 10 години чрез равномерни вноски. Те обаче няма да са еднакви за всички банки, а ще са рисково претеглени. БНБ трябва да определи както общия размер на вноската за 2015 г., така и индивидуалните за всяка банка до три месеца след влизането в сила на закона.
- При необходимост за преструктуриране могат да се ползват и средства от эонда за гарантиране на влоговете. В такъв случай вноската за него ще трябва да е съобразена така, че средствата да се възстановят за не повече от шест години.
- Всяка банка трябва да изготвя план за преструктуриране, който подлежи на одобрение и който трябва да се актуализира ежегодно.
- Органът за преструктуриране информира министъра на финансите за решенията си, когато оказват негативно въздействие върху публичните финанси или могат да доведат до необходимост от държавна подкрепа.

В допълнение към директивата

- Въвежда се възможност БНБ да отнема лиценза на банка, когато прецени, че влоговете са станали неналични. Това беше един от проблемните моменти, заради който въпреки европейските правила гарантираните депозити не бяха изплатени повече от пет месеца след затварянето на КТБ.
- Максималният срок на специален надзор се съкращава от шест на един месец.
- Премахва се изцяло функцията на квесторите и се въвежда временни управители. Срокът те да представят отчет и доклад за състоянието на банката се съкращава от един месец на 10 дни от назначаването им.
- При осребряването на имуществото фондът за гарантиране на влоговете става привилегирован кредитор спрямо останалите негарантирани вложители. След него се нареждат физически лица или микро-, малки и средни предприятия и чак след тях всички останали кредитори.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уолстрийт очаква растеж през 2020 г. Уолстрийт очаква растеж през 2020 г.

Осем от най-големите банки в света очакват индексът S&P500 да нарасне догодина

15 дек 2019, 1174 прочитания

Инвестбанк планира да излезе на борсата Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

13 дек 2019, 3375 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Банки и финанси" Затваряне
ДЗИ и "Алианц България живот" са застрахователите на 2014 г. (допълнена в 12 ч. на 18 май)

При пенсионните компании призовете взеха отново "Алианц България" и "Доверие"

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Любимата пица на София

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10