Китай увеличава инвестициите в инфраструктура
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Китай увеличава инвестициите в инфраструктура

Китай увеличава инвестициите в инфраструктура

Пекин търси начини да стимулира забавящата се икономика

2564 прочитания

© JASON LEE


Китайските власти са одобрили проекти за железопътна инфраструктура на стойност 250 млрд. юана (40.3 млрд. долара) като част от усилията за подкрепа на растежа на втората най-голяма икономика в света, съобщава Reuters.

Националната комисия по развитие и реформа – основният регулатор по икономическото планиране в страната, е дал зелена светлина на шест проекта. Един от тях на стойност 46.7 млрд. юана е за изграждане на метро система в Ченгду – най-големият град в Югозападен Китай. Друг проект на стойност 60 млрд. юана предвижда изграждане на железопътна връзка между източните градове Кингдао и Дзинан. Ще се изградят и две нови жп връзки между градове във вътрешна Монголия и съществуващата високоскоростна линия Пекин - Шънян, които ще струват още 42.5 млрд. юана.

Повишени разходи

Някои от проектите са получили одобрение още в началото на годината, но новите планове предвиждат ускоряването им, което съответства на цялостната промяна в политиката на правителството. През април фискалните разходи на Китай са нараснали с 33.2% спрямо повишението с 4.4% през март, показват данните на финансовото министерство.

"Срещата на Политбюро през април насочи вниманието към тежката ситуация и желанието да се увеличат политиките за стабилизиране на растежа", коментира Уанг Юн, старши икономист в China Centre for International Economic Exchanges. "Повишените бюджетни разходи и разхлабването на паричната политика вероятно ще доведат до стабилизиране на икономическия растеж през третото тримесечие", смята той. През миналата седмица Пекин нареди на банките да увеличат кредитирането на вече започнати инфраструктурни проекти на местните правителства, включително строеж на жилища и градски транспортни мрежи.

Икономически растеж

През първите три месеца на годината икономическият растеж на страната се забави до шестгодишно дъно от 7% заради спадащото търсене както на вътрешния, така и на външния пазар. Повечето статистически данни сочат, че слабостта се задържа и през второто тримесечие.

В понеделник бяха публикувани данни, според които през април цените на новите жилища са продължили да спадат за осми пореден месец на годишна база. Спрямо предишния месец обаче цените са останали непроменени, което дава надежди, че сривът на имотния пазар е достигнал дъното си и ще започне възстановяване. Това обаче не може да стане бързо заради голямото количество непродадени жилища. Нестабилността в този сектор се сочи като основен риск за китайската икономика.

"Очакваме цените на жилищата в големите градове да започнат да растат през второто полугодие. По това време цените в по-малките градове ще достигнат дъното си", прогнозира главният икономист на Nomura за Китай Жао Янг. Той обаче не очаква значително възстановяване на инвестициите в имоти, които имат най-голям ефект за цялостната икономика. Според анализатора Китай вероятно няма да постигне заложената от властите цел за ръст на БВП със 7% за цялата 2015 г.

Китайските власти са одобрили проекти за железопътна инфраструктура на стойност 250 млрд. юана (40.3 млрд. долара) като част от усилията за подкрепа на растежа на втората най-голяма икономика в света, съобщава Reuters.

Националната комисия по развитие и реформа – основният регулатор по икономическото планиране в страната, е дал зелена светлина на шест проекта. Един от тях на стойност 46.7 млрд. юана е за изграждане на метро система в Ченгду – най-големият град в Югозападен Китай. Друг проект на стойност 60 млрд. юана предвижда изграждане на железопътна връзка между източните градове Кингдао и Дзинан. Ще се изградят и две нови жп връзки между градове във вътрешна Монголия и съществуващата високоскоростна линия Пекин - Шънян, които ще струват още 42.5 млрд. юана.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK