Необслужваните бързи кредити продължават да намаляват
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Необслужваните бързи кредити продължават да намаляват

Необслужваните бързи кредити продължават да намаляват

Общият обем на заемите в сектора расте осмо поредно тримесечие на годишна база

Мария Иванова
3749 прочитания

© АСЕН ТОНЕВ


Проблемните заеми в портфейлите на небанковите компании за потребителско финансиране продължават да се свиват трето поредно тримесечие, като темповете на намаляване на обема им се ускоряват. Това показват данните от секторната статистика на БНБ за дружествата, специализирани в кредитиране към края на март 2015 г. Общият обем на вземанията им също намалява спрямо края на миналата година, но в сравнение с началото на 2014 г. е отчетен лек ръст.

Изчистването на портфейлите

В края на първото тримесечие общият обем на нередовно обслужваните вземания в сектора е 504.2 млн. лв. От началото на годината те са намалели с почти 46 млн. лв., или 8.35%, а свиването спрямо март 2014 г. е с 96.6 млн. лв., или 16.07% (виж графиката). От септември 2014 г. общият им обем трайно се свива както на тримесечна, така и на годишна база, като вече е на равнищата си от края на 2012 г.

Основният фактор за свиването в обема на просрочията е активността на небанковите компании за т.нар. бързи кредити при продажбата на портфейли от проблемни вземания. Обикновено такива пакети се купуват от компаниите, които са специализирани в събирането на вземания. От публикуваното от БНБ съобщение, което съпътства статистиката, става ясно, че през последната година небанковите дружества за кредитиране са продали вземания на обща стойност 104.7 млн. лв. Най-съществената част от тях беше продадена през третото тримесечие на 2014 г. - над 60 млн. лв., като в следващите две тримесечия обемите на продажбите са по-скромни – 18.4 млн. лв. в края на 2014 г. и 21.8 млн. лв. в началото на 2015 г.

Сред факторите за постепенното прочистване на портфейлите на компаниите в сектора са и по-стриктните изисквания към клиентите след кризата. Така например изпълнителният директор на най-голямата компания за бързи заеми "БНП Париба лични финанси" Мишел Фуйе коментира пред "Капитал Daily", че над 30% от постъпващите в дружеството заявления за кредити се отхвърлят, ако компанията прецени, че клиентите не биха били в състояние да погасяват задълженията си заради проблеми в бюджетите си (интервю с него четете тук). 

Оптимистично за бъдещето

Данните на БНБ показват и запазване на наблюдаваната през последните две години тенденция на годишни ръстове в общия обем на отпуснатото небанково финансиране. В края на март 2015 г. той е 1.99 млрд. лв. при 1.97 млрд. лв. година по-рано. В сравнение с края на 2014 г. обемът се свива леко (с близо 60 млн. лв., или 2.92%), но на годишна база расте осмо поредно тримесечие на фона на свиването на банковите потребителски заеми, които в края на март 2015 г. са с 1.88% по-малко спрямо година по-рано.

Очакванията на представителите на сектора са и през тази година положителната посока да се запази. "Цената на небанковите потребителски кредити в България се понижава, а търсенето им расте с най-висок темп от година и половина насам", посочват от "Изи кредит", която е сред водещите компании на пазара. В анализа си от дружеството изброяват като фактори за поевтиняването както силната конкуренция и различните промоционални оферти за лоялни клиенти, така и намаляването на цената на банковото финансиране, с което много от небанковите компании за кредитиране финансират дейността си.

В началото на годината от "БНП Париба лични финанси" също прогнозираха засилване на търсенето на небанкови потребителски кредити, като отбелязаха, че очакват все повече да расте и ролята на интернет продажбите.

"Онлайн финансовите услуги, в частност кредитите, трайно изместват традиционния, офлайн модел", изтъква от своя страна и Константин Кръстев, който е изпълнителен директор и акционер в излязлата през миналата година на борсата компания за микрофинансиране "Кредисимо". По думите му онлайн кредитите отговарят на новите, поколенчески обусловени очаквания на потребителите и са предпочитан начин за финансиране от младите и образовани хора, поради което може да се очаква бъдещият ръст в сектора, а и в икономиката като цяло да се основава на иновациите.

Автор: Капитал Daily

Проблемните заеми в портфейлите на небанковите компании за потребителско финансиране продължават да се свиват трето поредно тримесечие, като темповете на намаляване на обема им се ускоряват. Това показват данните от секторната статистика на БНБ за дружествата, специализирани в кредитиране към края на март 2015 г. Общият обем на вземанията им също намалява спрямо края на миналата година, но в сравнение с началото на 2014 г. е отчетен лек ръст.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Финтех иновации по 10

Финтех иновации по 10

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK