Здравни полици и "Живот" помагат за ръст в застраховането
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Здравни полици и "Живот" помагат за ръст в застраховането

Здравното застраховане се движи основно от корпоративни договори и остава непопулярно и скъпо за индивидуални клиенти

Здравни полици и "Живот" помагат за ръст в застраховането

Премиите по "Гражданска отговорност" намаляват

Весела Николаева
4468 прочитания

Здравното застраховане се движи основно от корпоративни договори и остава непопулярно и скъпо за индивидуални клиенти

© Анелия Николова


Имущественото застраховане едва отбелязва много леко повишение въпреки големите природни бедствия миналата година.

Застрахователният пазар е отбелязал малък ръст през миналата година, показват окончателните данни на Комисията за финансов надзор. Повишението идва от животозастраховането, автомобилните полици "Автокаско", здравните застраховки и по-малко – от имуществените. За цялата 2014 г. премиите от всички сключени полици към българските застрахователи са 1.78 млрд. лв., от които над половината се дължат на автомобилното застраховане. Увеличението на всички събрани премии е с 2.7% спрямо 2013 г. Премиите само от животозастрахователите са 341 млн. лв., с 11.4% ръст на годишна база. Продължава и увеличението на приходите от здравното застраховане – след прелицензирането на компаниите през август 2013 г. премиите на новообразуваните компании постепенно растат. Общо за миналата година са привлечени 67 млн. лв., като ръстът на годишна база е с 37%. Трябва обаче да се има предвид, че за 2013 г. са обхванати само няколко месеца – от 7 август до края на годината, т.е. след прелицензирането.

Животът върви нагоре

Изпълнителният директор на "Уника" и "Уника Живот" Николай Генчев коментира, че в животозастраховането има ясна тенденция към повишение, но за здравните застраховки нещата не са толкова положителни. Те продължават да бъдат предимно на ниво корпоративни договори от работодатели и много малко индивидуални. "Големият проблем е, че когато се направи търг от голяма компания за избор на здравен застраховател, цените падат в стремежа на компаниите да спечелят поръчката", обясни Генчев. Според него линията по здравно застраховане скоро може да заприлича на "Автокаско" - с много силна конкуренция, която сваля цените, и нелоялни практики на подизпълнители – в случая лечебни заведения.

Премиите по най-масовата застраховка – задъжителната "Гражданска отговорност", продължават леко да спадат. Обхватът на полицата не се е променил значително през последната година, нито броят на автомобилите е намалял, което означава, че единствената причина за спада в премиите са по-ниски цени. Формално Комисията за финансов надзор одобрява тарифите на компаниите и следи те да покриват нуждата от резерви за обезщетения, но застрахователите правят много допълнителни отстъпки и така общата премия пада.

Бедствията не трогват

Имущественото застраховане едва отбелязва много леко повишение въпреки големите природни бедствия миналата година. Наводненията, от които пострадаха в почти всички региони на България, не доведоха до по-висок интерес към застраховането на домовете. Или по-точно е да се каже, че интерес имаше – по впечатления на застрахователи непосредствено след като се случи бедствието, хората отиват до офиса на компанията или до брокер и питат за продуктите, но малко от тях действително сключват застраховка.

Финансовите резултати на компаниите от общото застраховане като цяло са много по-лоши от тези през 2013 г. Бедствията са една от причините за силно влошените резултати, посочи Николай Генчев. Миналата година например след силната градушка в София обезщетенията по "Автокаско" са се повишили с близо 50% до над 375 млн. лв. Щетите от градушката се оценяват на поне 200 млн. лв., но една значителна част от тях са поети от презастрахователните договори, обясни Генчев. Само от основната си дейност компаниите в общото застраховане имат 6.5 млн. лв. загуба, която се обръща в малка печалба като нетен финансов резултат. Разликата между загубата и печалбата е прехвърлянето на щети към презастрахователи и доходността от собствени инвестиции на компаниите.

Автор: Капитал Daily

Имущественото застраховане едва отбелязва много леко повишение въпреки големите природни бедствия миналата година.

Застрахователният пазар е отбелязал малък ръст през миналата година, показват окончателните данни на Комисията за финансов надзор. Повишението идва от животозастраховането, автомобилните полици "Автокаско", здравните застраховки и по-малко – от имуществените. За цялата 2014 г. премиите от всички сключени полици към българските застрахователи са 1.78 млрд. лв., от които над половината се дължат на автомобилното застраховане. Увеличението на всички събрани премии е с 2.7% спрямо 2013 г. Премиите само от животозастрахователите са 341 млн. лв., с 11.4% ръст на годишна база. Продължава и увеличението на приходите от здравното застраховане – след прелицензирането на компаниите през август 2013 г. премиите на новообразуваните компании постепенно растат. Общо за миналата година са привлечени 67 млн. лв., като ръстът на годишна база е с 37%. Трябва обаче да се има предвид, че за 2013 г. са обхванати само няколко месеца – от 7 август до края на годината, т.е. след прелицензирането.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK