Загубата за икономиката от катастрофи на пътя е над 9.3 млрд. евро от 1996 до 2012 г., съобщи Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи, по време на кръгла маса за корпоративната социална отговорност. В нея участие взеха и представители на застрахователната компания ДЗИ и СИБанк, и двете част от белгийската KBC Group. Оценката е направена за всяка отделна година и според нея пиковата е 2008 г., когато външните, т.е. съпътстващи разходи, са били 700 млн. евро, a от 1996 г. това е била годината с най-много убити при пътни инциденти. Средно разходите за година през този период са близо 549 млн. евро. До 2012 г. броят на пострадалите намалява, като от асоциацията не са давали по-нови данни. Във външните разходи влизат покриването на материални щети, административни и медицински разноски, загуба на произведена продукция, както и оценка за причинената болка и страдание.
Контрол върху шофьорите
Според статистиката на Пътна полиция, публикувана в последния брой на седмичника "Капитал", до края на 2013 г. броят на пострадалите и убитите на пътя намалява постоянно. От началото на тази година положителната тенденция се е обърнала към отрицателна и една от причините е липсата на адекватен контрол и съдебното решение, което каза, че глобите от подвижни камери на пътя не са законни. Сега се готви законова промяна, която да ги позволи, защото камерите си остават едни от най-ефективните системи за контрол. Петър Андронов, мениджър на KBC за България и главен изпълнителен директор на СИБанк, обясни, че обмислят да подпомогнат закупуването на още камери, за да се намалят инцидентите на пътя.
Андронов посочи, че в последните години съдилищата присъждат все по-високи компенсации на пострадали при катастрофи и на наследниците на убитите. По данни на Асоциацията на пострадалите средната оценка за обезщетение при смърт на пътя е 1.5 млн. евро. Това са пари, които застрахователите плащат на наследниците. Високите обезщетения и многото катастрофи са основна причина за поскъпването на пътни застраховки, предимно "Гражданска отговорност".
Финансова спирачка
Изпълнителният директор на ДЗИ Коста Чолаков напомни, че предстои по-масовото използване на бонус-малус принципа, при който внимателните шофьори без нарушения плащат по-евтини застраховки, а нарушителите са със скъпи. Чолаков предположи, че всеки застраховател ще си има собствен начин за оценка, по която да се определя цената. Всички обаче са задължени да подават данни за клиентите си в общ регистър. Задължението влезе в сила с приемането на наредба през есента на миналата година и след като се натрупа достатъчно информация, бонус-малус би трябвало да има дисциплиниращ финансов ефект върху шофьорите. Чолаков посочи, че в новия застрахователен кодекс, който все още не е приет от парламента, има заложени и текстове, които да ограничат излишните посредници при получаване на обезщетение и излишни съдебни дела. Сега е практика пострадали от катастрофи да бъдат потърсени с предложение да упълномощят посредници да ги представляват, а нерядко и да водят съдебни дела, дори когато застрахователят не е отказал обезщетение и е платил максималната сума. Кодексът няма да ограничи застрахованите, които искат да си търсят правата, но би трябвало да спести ненужните посредници по веригата.
Загубата за икономиката от катастрофи на пътя е над 9.3 млрд. евро от 1996 до 2012 г., съобщи Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи, по време на кръгла маса за корпоративната социална отговорност. В нея участие взеха и представители на застрахователната компания ДЗИ и СИБанк, и двете част от белгийската KBC Group. Оценката е направена за всяка отделна година и според нея пиковата е 2008 г., когато външните, т.е. съпътстващи разходи, са били 700 млн. евро, a от 1996 г. това е била годината с най-много убити при пътни инциденти. Средно разходите за година през този период са близо 549 млн. евро. До 2012 г. броят на пострадалите намалява, като от асоциацията не са давали по-нови данни. Във външните разходи влизат покриването на материални щети, административни и медицински разноски, загуба на произведена продукция, както и оценка за причинената болка и страдание.
0 коментара