Колектори: Телекомите се активизират за събирането на задълженията си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Колектори: Телекомите се активизират за събирането на задълженията си

Колектори: Телекомите се активизират за събирането на задълженията си

По наблюдения на колекторските агенции бизнесът също все по-често търси услугите им

Мария Иванова
5931 прочитания

© Надежда Чипева


Дълговете на физически лица, които обработват специализираните дружества за събиране на вземания, се увеличават, като през първото полугодие на 2015 г. броят им нараства с около 18% на годишна база, а обемът им е над 983 млн. лв. в сравнение с 820 млн. лв. за същия период на 2014 г. Обработваните от колекторите задължения на фирми пък нарастват трикратно за година и към края на полугодието са над 74 млн. лв.

Това показва проучване на "Ипсос България", направено по поръчка на Асоциацията на колекторските агенции в България (АКАБГ). Данните са подадени от общо 15-те компании, които са членове на асоциацията и които представляват над 70% от пазара на необслужвани задължения в страната.

Активизиране на телекомите

Телекомуникационните оператори традиционно са сред основните ползватели на услугите на колекторските компании, но през първата половина на годината от сектора отчитат съществено активизиране в усилията им за събиране на дължимите вземания от клиенти.

"Сметките към мобилния оператор все още са сред последните в приоритетите ни на плащане, което явно доведе и до промяна в стратегиите на тези компании за събиране", обяснява Александер Грилихес, изпълнителен директор на "Фронтекс интернешънъл".

За шестте месеца от януари до юни те са възложили на специализираните дружества задължения на обща стойност 432 млн. лв. в сравнение със 146 млн. лв. година по-рано. Така делът на вземанията им спрямо общия обем на дългове, събирани от колекторските агенции, се увеличава до 44% (при 18% през 2014 г.).

Друга съществена част от бизнеса на колекторите продължава да идва от банките – подадените от тях за събиране вземания за полугодието формират 42% от общия обем задължения от физически лица, които специализираните компании обработват.

Повече продадени портфейли

Продажбите на портфейли от просрочени вземания на физически лица също бележат ръст, показват данните от проучването. През първото полугодие общият обем продаден дълг от различни кредитори е 149 млн. лв. при 34 млн. лв. за същия период на 2014 г.

"Повишеното предлагане на лоши кредити за продажба е свързано със затягането на регулациите и надзора в банковата сфера – с оглед на предстоящите стрес тестове в сектора българските банки започват да обръщат сериозно внимание на качеството на активите си и се стремят да изчистят част от необслужваните си кредити", посочва управителят на "Агенция за събиране на вземия" (АСВ) Мартин Деспов. По думите му обаче активността на банките по отношение на продажбите на пакети от проблемни заеми в основната си част остава спорадична, като се предлагат главно портфейли с големи просрочия, натрупани в периода 2008 - 2010 г.

Популярност и сред бизнеса

От АКАБГ отчитат и нарастване на популярността и ползването на услугите им от страна на бизнеса за събиране на междуфирмени вземания. През първото полугодие компаниите в България са възложили на специализираните дружества събирането на вземания на обща стойност 74 млн. лв. при около 23 млн. лв. за същия период на миналата година.

"Основният обем дългове е свързан с последиците от фалита на КТБ и загубите, които някои юридически лица претърпяха в резултат на това", коментира управителят на "Кофас България" Милена Виденова. "Друг важен фактор е забавянето на някои държавни плащания, което доведе до невъзможност изпълнителите на обществени поръчки да се разплатят навреме с доставчиците и подизпълнителите си", допълва тя.

Очаквания

От браншовата асоциация очакват до края на годината обемът на възлаганите на колекторските фирми задължения от физически лица да се запази на близки до сегашните равнища. Прогнозата за събираемостта при междуфирмените задължения е тя да се увеличава, стимулирана от подобряването на икономиката, стартиралите разплащания от страна на държавата и отшумяването на негативните ефекти от събитията около КТБ, обобщава Райна Миткова-Тодорова, която е управител на "ЕОС Матрикс" и председател на АКАБГ. Същевременно не е изключено влошаване на възможностите на потребителите да плащат задълженията си през есенните месеци заради предстоящите избори и свързаните с тях политически вълнения, казва още тя.

Дълговете на физически лица, които обработват специализираните дружества за събиране на вземания, се увеличават, като през първото полугодие на 2015 г. броят им нараства с около 18% на годишна база, а обемът им е над 983 млн. лв. в сравнение с 820 млн. лв. за същия период на 2014 г. Обработваните от колекторите задължения на фирми пък нарастват трикратно за година и към края на полугодието са над 74 млн. лв.

Това показва проучване на "Ипсос България", направено по поръчка на Асоциацията на колекторските агенции в България (АКАБГ). Данните са подадени от общо 15-те компании, които са членове на асоциацията и които представляват над 70% от пазара на необслужвани задължения в страната.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.