Карта ще показва възможностите за финансово образование в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Карта ще показва възможностите за финансово образование в България

Академичните среди също ще бъдат поканени да се включат

Карта ще показва възможностите за финансово образование в България

Целта на проекта е всеки, който иска да повиши знанията си, да намери подходящите инициативи

Весела Николаева
4732 прочитания

Академичните среди също ще бъдат поканени да се включат

© Надежда Чипева


Карта на финансовата грамотност ще показва различните инициативи в България, които помагат за увеличаване на финансовата култура на хората. Това съобщиха от "Инициатива за финансова грамотност", която реализира проекта. Целта е да "картографира полето", като покаже различни събития и участниците в тях, се посочва в съобщението. Данните ще са публично достъпни през сайта, който ще бъде направен специално за проекта.

В един портал

"БГ Карта на финансовата грамотност" ще показва на желаещите да увеличат знанията си какви са възможностите им да участват в обучение. На сайта ще има и информация по различни въпроси от областта на личните финанси, а всички, които искат да помагат за повишаване на икономическата култура, ще могат да си търсят и партньори през него. Със събирането на информация ще се дава възможност и за проверка дали замислена инициатива не се дублира с вече съществуваща. Като част от програмата ще има и приложение в сайта, с което всеки ще може да си направи карта на собствената си грамотност.

От "Инициатива за финанова грамотност" уточняват, че дейностите по проекта са разделени в три направления. Първото е създаването на мрежа от организации, които имат интерес и биха могли да помогнат за финансовото образование на хората в България. Това ще са държавни институции, компании, граждански организации, медии, академични представители. С помощта на мрежата ще бъдат очертани добри практики и ще се опише къде в България има активности, които помагат за повишаване на финансовата култура.

Второто направление ще е анализ "Бяла книга на финансовата грамотност в България". В нея ще се опишат и съберат на едно място различните инициативи и ще се дадат препоръки за бъдещите. Такова "картографиране" досега не е имало и то ще е от полза за институциите, искащи да развиват политика за ограмотяване, уточняват организаторите.

Интернет сайтът е третото направление, с чиято помощ ще има лесен достъп до наличните възможности, ще се представят новите и всеки ще си прави лична оценка за грамотността.

От потребителя за потребителите

От "Инициатива за финансова грамотност" приканват всички, които искат да помогнат, да изпращат информация по темата, която да се включи в базата данни. Проектът за картографирането е финансиран по Програмата за подкрепа на НПО в България по Финансовия механизъм на ЕИП. Желаещите да помогнат могат да го направят като се свържат с ръководителя на инициативата Росица Вартоник чрез сайта www.financialiteracy.eu.

Множество проучвания от последните години показват, че финансовата култура на българите като цяло е ниска. Едно от последните изследвания на GFK, направено преди година по поръчка на "Провидент файненшъл България", показа доста високо ниво на хора, които не разбират базови финансови понятия. Така например 62% от българите не знаят какво е годишен процент на разходите по кредит. Едва 25% си дават лична оценка за добри познания и разбиране на финансовите услуги, но това не означава, че действително знаят, показа проучването.

През 2010 г. по поръчка на Световната банка "Алфа рисърч" направиха голямо изследване, което показа сходни резултати. Познания за различните финансови институции имат малко от българите, като за 32% основният източник за получаване на финансови съвети и информация са съвети от роднини и приятели. Едва 3.7% следят аналитични материали в пресата и 15% търсят в интернет. Финансовите цели на българите са основно краткосрочни - малки спестявания, образование на децата и покупка на предмети за дома, показва още изследването.

Карта на финансовата грамотност ще показва различните инициативи в България, които помагат за увеличаване на финансовата култура на хората. Това съобщиха от "Инициатива за финансова грамотност", която реализира проекта. Целта е да "картографира полето", като покаже различни събития и участниците в тях, се посочва в съобщението. Данните ще са публично достъпни през сайта, който ще бъде направен специално за проекта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK