Пътят към единното пенсиониране
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пътят към единното пенсиониране

Пътят към единното пенсиониране

Европейският регулатор е почти готов с предложиенията си, които ще отворят за конкуренция и осигурителния пазар в България

7251 прочитания

На 5 oктомври 2015 в 23:59 изтича срокът, в който можете да дадете своите бележки по проекта за PEPP. Вече сте го направили? Прекрасно. А, не сте още? Извинете, не съм ви разбрал. Дори не знаете какво е PEPP? Лошо. Много лошо.

Това може би е единствената възможност пенсионерските ви години да приличат на реклама в немска телевизия. Още не разбирате? Нека да ви обясня: през 2012 г. европейският надзорен орган в областта на застраховането и пенсионното осигуряване - EIOPA, започва консултации по създаване на паневропейски персонален пенсионен продукт (PEPP). По надзорному чевръсто тези консултации продължават и до днес, но финалните контури на тази нова система започват да се очертават. През седмицата на 7 септември се проведе и финално публично изслушване, където засегнатите страни да изложат вижданията си и идеите си. А EIOPA е декларирал намерение в началото на 2016 г. да изпрати на Европейската комисия финалните си препоръки за това каква да бъде новата единна рамка. Разбира се, това далеч не е краят на пътя и докато се стигне до приемане директива и/или регламент, а впоследствие и до промени в националните законодателства, спокойно могат да минат още няколко години. И детайлите могат да се променят доста, но така или иначе основните посоки са ясни и те вещаят

Мащабни промени

Целта е да промени, замести или допълни режима на разнородни пенсионни продукти в пазарите на отделните страни членки, като по този начин създаде пенсионен продукт от нова категория. Този пенсионен продукт не само ще бъде разпространяван на всички пазари в ЕС. Той ще има сходни параметри и ще дава сходни резултати (или поне EIOPA се надява на това). PEPP ще бъде и част от все по-осезателно усещащата се система на единния европейски пазар за финансови продукти.

За страни като България, където пенсионната система стои (подпира се, клати се - вие изберете с кой глагол да го опишете) на три стълба подобно пенсионно нововъведение няма да е съвсем непознато. На практика то ще дойде на мястото на осигуряването от втори и трети стълб в зависимост от крайния вид на пенсионния продукт. За българския бъдещ пенсионер това е добра новина, доколкото PEPP се предвижда да бъде облечен в много високи стандарти за защита на потребителя. Намерението на EIOPA включва също и силно противодействие срещу съществуващите в момента информационна асиметрия и противоречие между интересите на пенсионните фондове и потребителите, познато като principal-agent issue.

Защо EIOPA се е захванала точно с този въпрос? Отговорът се крие в онези 1.8 трилиона EUR, които в момента се менажират от пенсионни фондове в ЕС. Тази сума е достатъчно мотивираща всеки лобистки натиск в посока на големия бизнес да бъде покрит с лустрото на грижа за парите на европейските граждани. А че такъв натиск има, всеки непредубеден читател може да се увери, разглеждайки проекта на бъдещите правила. Но макар да прозвучи странно, този път интересите на големите финансови корпорации съвпадат с интересите на обикновения гражданин. Поне по отношение на сигурността на инвестициите, отношението към потребителя и засилената прозрачност.

Кои могат да бъдат

Основните потърпевши

Това са предимно малки местни пенсионни фондове, които трудно ще издържат конкуренцията на финансовите гиганти. Един от сигурните знаци за това е предвидената "паспортизация" на PEPP. Това означава, че веднъж създаден от фонд в една държава членка, пенсионният продукт ще може да бъде продаван във всяка друга без каквито и да било ограничения и посредством стандартните дистрибуционни канали, включително интернет. Това ще намали в значителна степен аквизиционните разходи и ще мултиплицира ефекта на електронното разпространение. Казано още по-ясно, няма да има необходимост да се срещате с отегчени служители, за да станете европейски пенсионер. Още по-малко пък ще се минава през настоящата българска система на минаване през нотариус за всяко прехвърляне от фонд във фонд.

В досегашните консултации надделява идеята за един максимално опростен и стандартизиран пенсионен продукт. Авторите на предложенията визират до пет възможни избора на инвестиционни стратегии, които доставчиците на услугата ще могат да предлагат, ако желаят. Това ще облекчи значително крайния потребител откъм необходимост да навлиза в дебрите на пенсионните финанси, макар че дори и така реално ще се усложни настоящият български модел, който не дава никаква възможност за избор според рисковия апетит дори и в доброволните фондове. Осигуряващият се ще може да избере този сценарий за своето пенсионерско бъдеще, който най-силно импонира на досегашния му жизнен модел. Възможни ще са два основни модела - ранно пенсиониране, респективно ранно разпределяне на акумулираните средства (декумулация), което ще бъде свързано респективно и с по-ниска пенсия или оставане за по-дълго време на пазара на труда и получаване на по-висока пенсия. Предвижда се и да има опция за схема с гарантирана доходност.

Друга силна страна на новия проект е предвижданата схема за инвестиране и контролът върху нея. Това е още една посока, в която малките местни фондове ще усетят

Хладния повей на истинската конкуренция

На първо място за PEPP се предвиждат много ясни и стриктни правила за инвестиране на набраните средства. Те ще позволяват до 40% инвестиции в ценни книги извън националния пазар. По думите на самите автори на проекта целта е "прост, ясен, разходоефективен и прозрачен продукт". В подобни цели трудно биха се вписали сегашните практики, например таксата за управление да изяжда и без това пренебрежимо ниската доходност.

За момента не съществува яснота относно лицензионния режим за дружествата, създаващи подобни продукти. Вероятно обаче ще надделее идеята всички, които са лицензирани по една от действащите в момента директиви (Solvency II, MiFID, UCITS, CRD IV, IORTS), да придобият автоматично статут на доставчици на PEPP, въпреки че първоначaлно е обсъждана и идеята за напълно самостоятелно лицензиране за целите на новия пенсионен продукт. Това е и мнението на EIOPA и ако то бъде прието, ще означава, че българските пенсионни фондове ще трябва да се изправят и пред конкуренция не само на чуждите си аналози, но и на застрахователи, управляващи дружества, банки и т.н. Освен това скъпоценността на едва деветте лиценза за пенсионни дружества в страната тотално ще се стопи. Може би тук се крие и шанс за тях- да опитат да структурират PEPP съвместно с големите играчи на пазара. Но това ще предполага сериозна доза късмет при убеждаване на международните финансови мастодонти, че на местно ниво имат нужда от локална експертиза. Ще предполага и отказ от практики, за които Комисията за финансов надзор постоянно се налага за "взима мерки".

Въпреки всичко PEPP е в състояние да придаде розов оттенък на "златната възраст" дори за българските пенсионери.

*Авторът е сътрудник в Български финансов форум. Повече информация за консултациите по новия пенсионен продукт може да бъде намерена на сайта на EIOPA.

На 5 oктомври 2015 в 23:59 изтича срокът, в който можете да дадете своите бележки по проекта за PEPP. Вече сте го направили? Прекрасно. А, не сте още? Извинете, не съм ви разбрал. Дори не знаете какво е PEPP? Лошо. Много лошо.

Това може би е единствената възможност пенсионерските ви години да приличат на реклама в немска телевизия. Още не разбирате? Нека да ви обясня: през 2012 г. европейският надзорен орган в областта на застраховането и пенсионното осигуряване - EIOPA, започва консултации по създаване на паневропейски персонален пенсионен продукт (PEPP). По надзорному чевръсто тези консултации продължават и до днес, но финалните контури на тази нова система започват да се очертават. През седмицата на 7 септември се проведе и финално публично изслушване, където засегнатите страни да изложат вижданията си и идеите си. А EIOPA е декларирал намерение в началото на 2016 г. да изпрати на Европейската комисия финалните си препоръки за това каква да бъде новата единна рамка. Разбира се, това далеч не е краят на пътя и докато се стигне до приемане директива и/или регламент, а впоследствие и до промени в националните законодателства, спокойно могат да минат още няколко години. И детайлите могат да се променят доста, но така или иначе основните посоки са ясни и те вещаят


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    haralampi avatar :-|
    haralampi

    Интересно как последните промени с възможността човек да се осигурява само в НОИ са синхронизирани с тази идея за единно пенсиониране в ЕС, която сама по себе си изглежда добра.

    Вероятно НОИ ще спаси "наште" хора, тоест загубите на пенсионните фондове с лоши практики, за които КФН си затваря очите, ще платим всички.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Финтех иновации по 10

Финтех иновации по 10

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK