С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
26 сеп 2015, 17:42, 10050 прочитания

СтабиЛизинг

Възстановяването на лизинговия пазар говори за завръщането на апетита за инвестиции сред бизнеса

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



За пръв път от пет години насам лизинговият бизнес има с какво да се похвали – оборотите се вдигат, новите клиенти идват от сектори в растеж, а самите компаниите изглеждат стабилизирани след разклащането от кризата. В резултат на това на пазара се появяват възможности за по-евтин лизинг при нива около 4% и гъвкави схеми на изплащане. Мениджъри от сектора прогнозират, че настоящият темп на подобрение ще продължи и през следващите две години. Твърдят, че компаниите са по-консервативни при отдаването на автомобили или оборудване на лизинг и че са скъсали и с практиката да искат символична първоначална вноска, която се оказа порочна. Всичко това прави бизнеса им много по-устойчив, а растежът в сектора – здравословен.

На колелата на тировете


Към края на юни дълбочината на лизинговия пазар в България се измерва в 3.248 млрд. лв., или 1.6 млрд. евро, което е нарастване с 2.5% спрямо нивото отпреди година. Размерът му може да изглежда скромен на фона на банковото кредитиране или на брутния вътрешен продукт (3.9% по данни на БНБ), но секторът е доста по-развит от лизинга в съседна Румъния например, където обемът на пазара е 2.4 млрд. евро или 1.6% от БВП. При това, мениджъри на лизингови компании отбелязват, че след последните законови поправки, с които на практика им беше забранено да извършват дейност по оперативен лизинг, надзорната статистика на практика не отразява реалната ситуация на пазара и растящото търсене на този тип услуга.

Дори и така обаче статистиката дава индикации за раздвижване в бизнеса, като отчита две последователни тримесечия на нарастване на лизинговия портфейл. В края на полугодието сумата на новите договори по финансов лизинг е 398 млн. лв. Най-значителен е делът на товарните автомобили – 156 млн. лв. или около 40% от новия бизнес. Това е тенденция, невиждана на лизинговия пазар досега, категоричен е Михаил Комитски, управител на "Сожелиз България", който обръща внимание, че досега лицето на лизинговия бизнес бяха лекотоварните автомобили. Според него една от причините за изместването им от тежкотоварните камиони е, че транспортният сектор бе ориентиран главно към външните пазари и не бе толкова зависим от вътрешния, което ограничи щетите за него в годините на кризата.

Така, макар и в началото на кризата компаниите от транспортния сектор да бяха първите, които започнаха да търпят негативи, възстановяването на икономическата активност също се вижда първо при тях. "При съживяването на пазара, първите фирми, които се съживиха, изчистиха просрочията и започнаха пак да плащат редовно своите задължения, пак бяха транспортните фирми", обяснява изпълнителният директор на "Алианц лизинг България" Стойчо Кръстев.



Сред факторите е и специфичната за сектора необходимост от честата подмяна на автопарка в отговор на постоянно повишаващите се изисквания към транспортните средства. Има обаче и друга причина за лидерството на транспортния сектор – българските фирми в бранша успяха да се наложат като значими играчи на регионалния пазар, ползвайки конкурентните предимства на евтината работна ръка и плоското данъчно облагане. Сега бизнесът им расте и за тях лизингът е удачна схема за бързо увеличаване на флота им, с което да отговорят на нарасналото търсене на услугите им. Това е мнението и на Гергана Герджикова, изпълнителен директор на "И Ар Би Лизинг", според която България е сред най-предпочитаните държави за развитие на транспортна и логистична дейност, а сред причините за динамичното развитие на сектора е липсата на съществени бариери за навлизане в бранша. "Все повече чуждестранни транспортни компании припознават икономическите предимства да осъществяват дейността си през България и изместват операциите си у нас", информира изпълнителният директор на "Уникредит лизинг" Александър Кръстев.

Николай Христов, управител на "Райфайзен лизинг България" допълва, че причина за растежа на новия лизингов бизнес е доброто развитие на компаниите, работещи в сектори на икономиката, които традиционно ползват лизингово финансиране при инвестиции в активи. "Това са главно дружества в сферата на транспорта, услугите и земеделието. Намалението на лихвените проценти при лизинга също стимулира инвестиционната активност на фирмите и на физическите лица", отчита експертът.

Още двигатели

Макар и останал на втори план, лизингът на леки автомобили също отчита подобрение, при това с любопитна тенденция. Асен Асенов, изпълнителен директор на "Евролийз ауто", свидетелства за значително изменение на съотношението продадени автомобили на лизинг срещу колите, платени кеш. "Съотношението е 65:35 в полза на лизинга. Причината е, че доста корпоративни клиенти отлагаха покупките в годините на кризата, а в момента виждат добра перспектива да я осъществят", коментира Асенов и добавя, че лизингът е функция на продажбата на активи като цяло. "През последните две-три години има ръст на продажбите на автомобили с 10-12% и това се пренася като положителен ефект и при лизинга", обяснява експертът.

На пазара се наблюдава оживление и при строителната техника. Михаил Комитски от "Сожелиз България" отчита повишен интерес, какъвто не е бил засичан през последните пет години. "Това говори за повече увереност сред инвеститорите, щом започват да купуват отново. През последните 2-3 години имаше интерес основно към оборудване втора употреба, защото е по-евтино и не натоварва толкова паричните потоци, но вече се появяват запитвания за нова техника. Най-вероятно това се дължи на средносрочната визия за задаващите се поръчки и търгове в сектора", коментира Комитски. По отношение на земеделската техника, той очаква новини да има в края на годината. "Имаме доста запитвания, които говорят за амбиции за подновяване на активите, но много от интересуващите се изчакват одобрението на кандидатурите им по линия на европейски програми и фондове, за да пристъпят вече към финансиране. Това е причината в сегмента "Машини и оборудване" ръстът да е най-слаб, около 7%. Така че ако успее и земеделието да се включи активно на пазара, което се очаква за края на годината, очаквам доста позитивни резултати", прогнозира Комитски. На същото мнение е и Николай Христов от "Райфайзен лизинг България", който припомня, че предстои обявяване на класирането по двете мерки от европрограмите, които бяха отворени за прием на проекти за закупуване на земеделска техника.

Мениджърите на лизингови компании отчитат слаби резултати в сегмента недвижими имоти и обясняват това със слабата ликвидност и значителните разходи по прехвърляне на актива, тъй като до изплащането му той остава собственост на лизинговата компания. Статистиката при него се изкривява от практиката по прехвърляне на лоши експозиции на банките в недвижими имоти към лизинговите компании с цел по-добро управление и най-вече за освобождаване на баланса им от проблемни активи, които в противен случай трябва да бъдат обезценени заради регулаторните изисквания и това може да доведе до загуби и нужда от капитализиране.

Незадоволителни като обем са и новите договори за оборудване и машини. Според Гергана Герджикова от "И Ар Би Лизинг" "през третото тримесечие на 2015 г. ръст бележи и финансирането на машини и съоръжения, което е добър знак за продължаващото възстановяване на икономиката и инвестициите. В този сектор очакваме по-значителни резултати в следващите години, тъй като инвестициите в индустрията се възвръщат за по-дълъг период", са думите на експерта. Заедно с колегите си тя очаква, че очертаните към момента тенденции ще се запазят и през следващите тримесечия, а в по-дългосрочен план може да се развие потенциала и на хай-тек финансирането. "Оттук насетне бъдещето на повечето бизнеси е дигитализиране, модернизация на подхода към крайните клиенти, дали ще е през мобилно приложение, дали ще е през уеб базирани платформи. Почти всички компании инвестират ежегодно в такъв тип оборудване и нов софтуер. На Запад финансирането на такъв тип технология, хардуер и софтуер – се прави от немалък дял от лизинговия бизнес", коментира Михаил Комитски от "Сожелиз България".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

ЕЦБ затвори шестата по големина банка в Латвия 2 ЕЦБ затвори шестата по големина банка в Латвия

Причината е установена неплатежоспособност

17 авг 2019, 3118 прочитания

Обезщетение по образец Обезщетение по образец

Точна методика ще замени досегашното определяне на компенсации при катастрофи на база съдебна преценка и практика

16 авг 2019, 2085 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Финанси" Затваряне
"Интеркапитал ПД" съобщи за поредни финансови проблеми

Фондът за имоти е спрял да плаща задълженията си по кредит за 1.1 млн. лв. към Банка Пиреос

Надвиснала ли е световна рецесия

Глобалните инвеститори са в състояние на паника и готови да инвестират в дългове с отрицателна доходност

Новото златно тепе на Крумовград

Първата нова мина в България след социализма започва да работи край Крумовград в местността Ада тепе

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но...", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата

Should I Stay or Should I Go

Групата Hayes & Y за уроците, на които Великобритания ги научи