С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
26 сеп 2015, 17:42, 10030 прочитания

СтабиЛизинг

Възстановяването на лизинговия пазар говори за завръщането на апетита за инвестиции сред бизнеса

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Отрезвени след кризата

Условията, които предлагат лизинговите компании, също са фактор за растежа на бизнеса им. Като функция на намаляващите банкови лихви по кредитите и при тях условията се подобряват. Асен Асенов от "Евролийз ауто" отчита, че ако в началото на годината лихвите по лизинговите договори са били на нива от 5.5 - 6%, то сега са около 4%. "Лихвата е функция е на кредитоспособността на клиента. Ако си с добра кредитна история, в момента можеш да вземеш влекачи и ремаркета дори и под 4%", посочва Асенов. "Натискът върху цените е валиден и за лизиноговия пазар и очакванията ни са тази тенденция да се запази", допълва Александър Кръстев, от "Уникредит лизинг".

Експертите обръщат внимание върху това, че лизинговите компании имат по-добър достъп до евтино финансиране спрямо годините преди кризата както от българския, така и от международния пазар. Макар някои от играчите да имат предимства в това отношение, защото са свързани с банкова група и през нея привличат финансиране от Западна Европа, независимите лизингови дружества също успяват да получат ресурс отвън, пример за което е "Евролийз ауто". При чисто автомобилните дружества ценовите предимства идват по линия на ексклузивните партньорства с производителите или доставчиците.


"Цените по финансиране никога не са били по-ниски", съгласява се Михаил Комитски от "Сожелиз България", според когото причина за растежа на лизинговия бизнес са и иновативните схеми, които се предлагат на пазара. "През последните 2-3 години се наложи като предпочитана практика предоставянето на лизинг с висока остатъчна стойност. При тези схеми се намаляват почти наполовина вноските, дава се повече свобода на клиентите да увеличават по-амбициозно флотата си, за да поемат бързорастящите поръчки", обяснява предимствата експертът.

Асен Асенов от "Евролийз ауто" обръща внимание и на това, че компаниите спряха да предлагат автомобили със символични първоначални вноски, с което агресивно привличаха клиенти преди кризата. "Пазарът узря за това, че първоначалните вноски трябва да не са прекалено ниски. Сега те са в порядъка на 15 - 29% от стойността на актива. Пазарът показа, че не е нужно да се правят оферти с много ниски първоначални вноски, защото видяхме какво се случва след това, ако трябва активът да се прибере обратно", подчертава Асенов. Повод за коментара бе проблемът с върнатите големи количества автомобили при лизинговите компании от клиенти, които по време на кризата изпадаха в просрочия. Според експертите този проблем е бил изчистен още през миналата година, чрез усилия от страна на компаниите да маркетират активно тези активи. "За съжаление някои от лизинговите компании се забавиха с това, не актуализираха цените на тези активи спрямо пазарните, независимо какъв бе оставащият дълг по този автомобил. Така изгубиха много повече пари, държейки автомобилите и очаквайки да ги продадат на по-високи стойности от това, което казваше пазарът", посочва Асенов.

Според Николай Христов от "Райфайзен лизинг България" необслужваните експозиции на лизинговия пазар към края на юни са малко над 20%, което е съпоставимо с нивото на лошите кредити в банковия сектор. Експертите са единодушни, че новият бизнес идва след консервативно одобрение от страна на лизинговите компании и при надеждни бизнеспланове от страна на клиентите. "Това, което се наблюдава като тенденция на пазара, е, че управлението на риска е на далеч по-добро ниво отпреди кризата. При нас идват компании, които знаят как да управляват бизнеса си, паричните си потоци, инвестиционните си програми и в случая ние се явяваме повече като техни партньори, които правим нещо съвместно, отколкото като обикновена финансираща институция", свидетелства Михаил Комитски от "Сожелиз България".



"Клиентите станаха по-дисциплинирани. Още при кандидатстване за лизинговане на даден актив те преценяват много по-добре възможностите си. Станаха по-дисциплинирани и от гледна точка на погасяване на задълженията си", обобщава и Стойчо Кръстев от "Алианц лизинг България". И допълва, че проблемните вземания в новия портфейл договори в сектора са много по-малко – под 1% от плащанията са забавени или преструктурирани.

Голямото прочистване

Специалистите от лизинговия пазар отчитат като положителен факт и това, че повечето от компаниите са прочистили портфейлите си от лошите договори. Това се потвърждава от преглед из отчетите за миналата година на по-големите по активи дружества, от които се вижда, че разходите им за обезценки намаляват спрямо предходната година. Изключение правят някои дружества, свързани с гръцки банки, като например при "И Ар Би лизинг" (Пощенска банка) начислените обезценки са причина за загубата от 26.1 млн. лв. през 2014 г. Други дружества, свързани с гръцки банки, са "Пиреос лизинг България", която е собственост на "Банка Пиреос Гърция" с 95% и "Банка Пиреос България" с 5%, и "Интерлийз ауто", чийто краен собственик е Националната банка на Гърция. И трите са сред големите по активи лизингови компании в България. На пазара има очаквания, че действията на системно важните банки в Гърция по освобождаване от нестратегически активи може да повлияят не само върху дъщерните им банки в региона, но и върху дружествата им в лизинговия бизнес. Ето защо на тях се гледа като на потенциални обекти за придобивания и консолидация. "Лизинговата дейност е силно конкурентна и в условията на все по-засилени и променящи се регулативни изисквания, засягащи дейността на финансовите институции, съвсем естествено е да сме свидетели на известна консолидация", смята Александър Кръстев от "Уникредит лизинг".

Сред по-големите играчи на пазара има и няколко отпаднали заради проблеми в групите, от които са част. Такъв беше случаят с "Хипо Алпе Адриа", която след фалита на австрийския си собственик сега е в процес на осребряване на активите. Същото важи и за свързаната с КТБ "Партнер лизинг", която след затварянето на банката прекрати дейност и в момента частни съдебни изпълнители вече са пристъпили към продажба на някои от активите й.

Последната новина за смяна на собственика на компания от сектора бе за бизнеса на "Ерсте груп Иморент България", който с разрешение от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) се подготвя да стане част от групата на Тексим банк. Източници от пазара коментират, че сделката е била очаквана, тъй като "Тексим" е показвала интерес в областта на леките автомобили (собствениците й контролират и няколко големи дилъра на BMW) и придобивайки имотния портфейл на "Ерсте", в който има големи индустриални и офис сгради в цялата страна, ще може да изгради цялостен и балансиран лизингов бизнес.

Какво повече

На фона на многото положителни промени на лизинговия пазар има и един голям негатив. Той идва по линия на оперативния лизинг, който от лятото на миналата година бе спрян като дейност във финансовите институции. Това принуди участниците да създадат нови компании, в които да отделят този си бизнес или направо да продадат портфейлите си на специализирани дружества. "Очаквано отчитаме сериозен спад при оперативния лизинг, тъй като през миналата година БНБ го спря като дейност във финансовите институции. Това намали обема на работа в сектора. Тя се прехвърли в към новосъздадени компании, главно за отдаване на коли под наем. Този пазар в момента не е подложен на никаква регулация, не се отчита пред никоя институция, а има интерес към този бизнес, защото клиентите могат да ползват данъчен кредит върху активите. Ето защо смятаме, че се създава един пазар, който би могъл да тръгне към порочни практики в средносрочен план и нашата надежда е, че след ваканцията на парламента тази тема ще бъде преразгледана", коментира Михаил Комитски от "Сожелиз България".

"Ако разгледаме лизинговата дейност като една стоножка, тялото е кредитирането, а всички крачета са съпътстващи дейности, които подпомагат това кредитиране. Като премахнеш на стоножката един-два крака, тя не държи правата посока, а почва да криволичи – което не е от полза нито за клиента, нито за лизинговото дружество", изтъква и Стойчо Кръстев от "Алианц лизинг България", като посочва, че създаването на междинно звено за осъществяването на оперативния лизинг например оскъпява крайния продукт за клиентите. По думите му секторът има нужда от специален закон, който да уреди правилата за работа на лизинговите компании или поне разписването на по-подробни правила в Закона за кредитните институции, с които лизинговата дейност да се регламентира като финансиране на фирмите, и разширяването на уредбата в Търговския закон, където да се регулира търговската част на този бизнес.

Една такава нормативна промяна, която би повлияла положително върху бизнеса, споделя и Николай Христов от "Райфайзен лизинг България". Според него е необходимо лизингът да бъде включен като приемлива форма на финансиране във всички проекти, ползващи средства по европрограмите. "Съгласно действащия регламент лизингът на практика не може да бъде използван за финансиране на такива проекти. Това не отговаря на потребностите на пазара и на очакванията на много клиенти и доставчици на активи. Такава практика вече беше въведена в някои страни от ЕС, където лизингът бе допуснат като приемлива форма за финансиране по европрограмите, при която клиентите могат да получат дължимата им субсидия, без да са юридически собственици на активите, които ползват", е становището на експерта.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Зденек Турек: Българската икономика получи своя справедлив дял от глобализацията Зденек Турек: Българската икономика получи своя справедлив дял от глобализацията

Банките са готови за Brexit, смята главният изпълнителен директор на европейското звено на Citibank

19 юли 2019, 1480 прочитания

Groupama удвоява позиции в застраховането с придобиване на бившия "Сожелайф" Groupama удвоява позиции в застраховането с придобиване на бившия "Сожелайф"

След като купи бизнеса на SG в България, OTP Group очаквано прехвърли застрахователя на стратегическия си партньор

11 юли 2019, 2441 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Финанси" Затваряне
"Интеркапитал ПД" съобщи за поредни финансови проблеми

Фондът за имоти е спрял да плаща задълженията си по кредит за 1.1 млн. лв. към Банка Пиреос

Напрежението около Кипър: Газ, санкции и геополитика

Конфронтацията между Анкара и Никозия е лоша новина за възможността за алтернативни доставки за Европа, включително за България

Зденек Турек: Българската икономика получи своя справедлив дял от глобализацията

Банките са готови за Brexit, смята главният изпълнителен директор на европейското звено на Citibank

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Made in Poland

"АБВ на полския дизайн" в Пловдив изследва един век история и поставя въпроса за преосмислянето на миналото

Бързи, смели, бременни

За остарелите представи и новите проучвания, които доказват ползите от физическата активност и по време на беременността