Новият застрахователен кодекс отново предизвика критики
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новият застрахователен кодекс отново предизвика критики

Бившият зам.-шеф на КФН Борислав Богоев предупреди за проблеми, ако се приемат нови правомощия в КФН

Новият застрахователен кодекс отново предизвика критики

Според АБЗ мнозинството застрахователи и брокери са искали забрана за изцяло онлайн "Гражданска отговорност"

Весела Николаева
6131 прочитания

Бившият зам.-шеф на КФН Борислав Богоев предупреди за проблеми, ако се приемат нови правомощия в КФН

© Георги Кожухаров


10

млн. лв. ще стане лимитът за обезщетения по "Гражданска отговорност" за всяка катастрофа независимо от броя пострадали. Според експерти това не е причина за сериозно поскъпване на полицата.

Новият застрахователен кодекс обещава повече защита на потребителите и по-високи обезщетения, но някои предложения в него продължават да бъдат подлагани на критика. Като цяло обаче секторът все няма обща позиция за бъдещия закон и промените, които ще бъдат приети от парламента. Това стана ясно по време на дискусия за законопроекта, организирана от в. "Банкер" в София. Адвокат Антоанета Димоларова, която е участвала в работната група по подготовката на текстовете, обясни, че са използвали опита на Германия, чиито застрахователни правила са обновени през 2007 г. и законодателството там е много съвременно. Промените, които ще настъпят в сектора, би трябвало в някои отношения да позволят по-голяма гъвкавост, например с въвеждането на срочни и безсрочни договори за някои застраховки, стана ясно от думите на Димоларова.

Кодексът трябва да бъде приет съвсем скоро, за да не изпадне България в нарушение на европейските правила. От началото на следващата година в целия ЕС ще трябва да се въведе директивата "Платежоспособност II", която е с по-високи изисквания към застрахователите и би трябвало да защити повече платежоспособността им и интересите на потребителите.

Съгласни и несъгласни

В кодекса обаче има и доста спорни моменти, сред които е и отнемането на лиценз по инициатива на заместник-председателя на Комисията за финансов надзор (КФН). Досега практиката е такива важни решения да се обсъждат от всички членове на регулатора и няма зам.-председател, който да може по собствена преценка да вземе лиценз на инвестиционно, застрахователно или пенсионно дружество, ако останалите не го подкрепят. Според бившия зам.-председател на КФН по застраховането – Борислав Богоев, новите текстове дават правомощия на заместника да преизчислява резервите на застрахователните компании и еднолично да преценява дали един актив е годен.

"Подобно нещо може да фалира една застрахователна компания точно за 3 месеца", коментира Богоев. В резултат ще има проблеми в целия финансов сектор, а пример за това е кризата в Гърция, чието начало идва след фалита на няколко застрахователя, напомни финансистът. Той смята, че текстът трябва да се преразгледа и новите правомощия на зам.-председателя да бъдат отнети.

Око да види, ръка да пипне

Проучване на доц. Румен Ерусалимов от Стопанската академия "Д. А. Ценов" е показало, че след като се повишат заложените в закона обезщетения, компаниите вдигат премиите за известно време. На следващата година обаче те ги връщат на същите нива. Заради това от около 4 години съществена промяна в цената на "Гражданска отговорност" няма въпреки ръста в щетимостта. Според Ерусалимов е възможно да има вдигане, ако презастрахователите повишат цената, на която българските компании сключват договори при тях.

10

млн. лв. ще стане лимитът за обезщетения по "Гражданска отговорност" за всяка катастрофа независимо от броя пострадали. Според експерти това не е причина за сериозно поскъпване на полицата.

Новият застрахователен кодекс обещава повече защита на потребителите и по-високи обезщетения, но някои предложения в него продължават да бъдат подлагани на критика. Като цяло обаче секторът все няма обща позиция за бъдещия закон и промените, които ще бъдат приети от парламента. Това стана ясно по време на дискусия за законопроекта, организирана от в. "Банкер" в София. Адвокат Антоанета Димоларова, която е участвала в работната група по подготовката на текстовете, обясни, че са използвали опита на Германия, чиито застрахователни правила са обновени през 2007 г. и законодателството там е много съвременно. Промените, които ще настъпят в сектора, би трябвало в някои отношения да позволят по-голяма гъвкавост, например с въвеждането на срочни и безсрочни договори за някои застраховки, стана ясно от думите на Димоларова.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    otnesen avatar :-|
    отнесен

    И нито дума за това за промени относно гражданска отговорност - докога застрахован ще е собственикът по талон , а не водачът управляващ МПС то.
    И само празни приказки за бонус - малус системата.Никой не може да посочи колко са собствениците на автомобили които дори нямат свидетелство за управление на МПС.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Финтех иновации по 10

Финтех иновации по 10

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK