Премиите по полиците "Живот" и масовите застраховки нарастват
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Премиите по полиците "Живот" и масовите застраховки нарастват

Наводненията се отразяват на изплатените обезщетения, но не толкова сериозно, колкото щетите по колите от бедствия като миналогодишната градушка

Премиите по полиците "Живот" и масовите застраховки нарастват

Изплатените обезщетения по "Гражданска отговорност" са намалели

Весела Николаева
4472 прочитания

Наводненията се отразяват на изплатените обезщетения, но не толкова сериозно, колкото щетите по колите от бедствия като миналогодишната градушка

© Надежда Чипева


Платеното по здравни застраховки надхвърля събраните премии към края на август.

Силен ръст в животозастраховането, раздвижване в общото и премии от масови застраховки, които сериозно изостават от покачването на обезщетенията. Това показа статистиката на Комисията за финансов надзор (КФН) за първите осем месеца на годината, сравнено със същия период на миналата година. Както и в предишните месеци, има покачване на премиите от "Автокаско", което може да се дължи на две причини – по-скъпи полици и повече продадени нови автомобили. Предвид силната конкуренция в бранша, сериозно покачване на тарифите няма, така че повишените продажби на нови коли са обяснението.

Нови коли, нови полици

По данни на Асоциацията на европейските автомобилопроизводители (ACEA) за първите осем месеца на годината регистрираните нови коли в България са нараснали с 12% на годишна база (не е ясно обаче какъв е делът на реекспорта). До юли ръстът беше доста силен, през август имаше спад, но при застраховането като цяло повишените продажби продължават да се отразяват добре. Всички автомобили, които са купувани на лизинг, трябва да имат "Автокаско", а и собствениците на нови коли, които не са задължени, обикновено си купуват.

Донякъде това е обяснението и за лекото повишение в приходите от задължителната застраховка "Гражданска отговорност" - там ръстът е по-малко от 4%. От няколко години насам сериозно поскъпване на задължителната полица не е имало, а сравнение между август миналата година и август тази година показа почти еднакви тарифи на компаниите. Едва през септември собственици на автомобили споделиха пред "Капитал Daily", че са забелязали леко покачване при повечето компании. Официално застрахователните компании не са правили сериозно повишение на тарифите си. Поскъпването обаче може да идва и от намалени отстъпки.

Тази година в края на август изплатените обезщетения по "Гражданска отговорност" са намалели, докато предишни години се наблюдаваха ръстове месец след месец. Спадът е по-малко от 3% и едва ли може да се говори за трайна тенденция, още повече че от началото на следващата година трябва да влязат законови промени за максималния лимит на обезщетяване. Той ще се вдигне до 10 млн. лв. независимо от броя на засегнатите. В момента е 1 млн. лв. за един пострадал и до 5 млн. лв. за двама и повече.

Повишението на платените обезщетения по "Каско" все още обхваща началото на годината, когато компаниите продължаваха да плащат за пострадалите коли в миналогодишната градушка в София.

"Живот" и здраве

По здравните полици изплатените обезщетения вече значително надминават събраните премии сред дружествата, които са регистрирани в общото застраховане. Животозастрахователите, които продават здравни продукти, се справят по-добре – там ръстът на премии и обезщетения е сходен. Прелицензирането на здравните фондове стана през август 2013 г., като някои, които бяха част от финансови групи, се вляха в по-голям застраховател на групата. Обикновено това беше животозастрахователна компания. Отделно тези, които бяха здравни фондове и вземаха изцяло нов лиценз, автоматично бяха регистрирани от КФН в общото застраховане. Сега някои от тях продават и масови имуществени и автомобилни полици. Повечето здравни полици са корпоративни и много малко са индивидуалните.

Представител на застрахователна компания, който помоли да не бъде цитиран, коментира, че в корпоративните договори се прави сериозен дъмпинг от застрахователите с цел да привлекат клиенти и с надеждата след време това да им донесе печалба. Това прави още по-скъпи индивидуалните полици, за да се компенсират ниските корпоративни премии, а така се намалява интересът на потенциални клиенти и на малки фирми. По тази причина здравното застраховане е сектор, изключително движен от големи корпоративни клиенти, коментира застрахователят.

При полиците с инвестиционен фонд обяснението за повишения интерес е до голяма степен от ниските лихви на банките. В момента трудно може да се намери депозит с над 1% лихва. Животозастраховките с инвестиционен фонд предлагат допълнителна доходност и възможност за спестяване на данъци, така че са доста по-изгодна алтернатива от депозитите. Обратно – доходността от лихвите по депозити, колкото и да е малка, се облага.

Пазарът в България
Общо застрахованеСъбрани премииПлатени обезщетения
Вид полицаI.-VIII.2015Промяна за годинаI.-VIII.2015Промяна за година
"Гражданска отговорност"38 80443,70%214 869-2,54%
"Автокаско"316 42711,88%23998128,38%
Имуществени173 6524,13%72 32175,58%
"Заболяване"28 766-3,77%18 97315,49%
Други102 6587,66%30 91821,26%
Всичко1 009 5466,38%577 06317,65%
Животозастраховане   
"Живот" и рента194 29218,01%80 11423,08%
Полици с инвестиционен фонд20 343124,98%5 37223,84%
"Заболяване"20 70629,52%7 92130,38%
Други38 52922,05%8 8462,72%
Всичко273 87023,79%102 25421,56%
Източник: КФН

Платеното по здравни застраховки надхвърля събраните премии към края на август.

Силен ръст в животозастраховането, раздвижване в общото и премии от масови застраховки, които сериозно изостават от покачването на обезщетенията. Това показа статистиката на Комисията за финансов надзор (КФН) за първите осем месеца на годината, сравнено със същия период на миналата година. Както и в предишните месеци, има покачване на премиите от "Автокаско", което може да се дължи на две причини – по-скъпи полици и повече продадени нови автомобили. Предвид силната конкуренция в бранша, сериозно покачване на тарифите няма, така че повишените продажби на нови коли са обяснението.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    lillystoyanova avatar :-(
    lillystoyanova

    Да, а БулИнс те вкарват в техен “черен списък“ от “съображения за сигурност“ и то без да си нарушил нито едно правило, без актове и т.н. и така премията ти скача близо пет пъти. А после са разправии защо си там. И какъв е смисълът при положение, че има опцията, ако си чист и възразиш да те махнат от този списък? Може да те сложат в “черен списък“ защото си от Видин /просто защото много румънци си писали колите на българи/. Е и? Има някаква мътна история при тях.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK