С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 16 фев 2016, 17:10, 5725 прочитания

Новите лизингови сделки са се повишили с 18%

Фирмите от бранша отпуснаха близо 600 млн. лв. за товарни коли

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
30% се е понижил броят на лизинговите компании през миналата година и те вече са 44.
Новите лизингови сделки са се увеличили с около 18% през миналата година, показват данните на Българската народна банка. Общата сума на новия бизнес в бранша е билa 1.44 млрд. лв., тоест с 223 млн. лв. повече, отколкото през предишната година. За сравнение, увеличението на новите сделки през 2014 и 2013 г. беше съответно 0.1% и 10%.

Рекорден ръст при камионите


Най-голям ръст има в сектора на товарните автомобили. През миналата година са били сключени лизингови сделки за камиони на стойност близо 600 млн. лв., което е с цели 42% повече в сравнение с 2014 г. Най-очевидната причина за тенденцията е значително понижилите се лихви, които паднаха до 4-3% към края на годината. В момента компаниите предлагат лизингови схеми за транспортни средства на нива и под 3%. Освен евтиния ресурс съществуват и други фактори, които пришпориха специално продажбите за изплащане на тежките возила. Сред тях са рекордният износ на българските компании, както и постоянно повишаващите се изисквания за качеството и екологичната категория на тировете. Не на последно място е и изместването на редица чуждестранни транспортни компании, които избират да оперират от България, за да свият разходите за персонал и данъчни задължения. "Ниските разходи на горивата и високата конкурентоспособност на българските транспортни фирми в Европа позволиха този ръст. При тях 90% от сделките им за нови товарни автомобили се извършват чрез лизинг", каза за "Капитал" Атанас Ботев от "Интерлийз".

Леки коли

На второ място по обем на новия бизнес се подреждат леките автомобили. При тях има годишен ръст на сделките от близо 20%. Само през последното тримесечие са били сключени лизингови сделки за нови автомобили на стойност от близо 130 млн. лв. Това са най-силните три месеца в бизнеса от първото тримесечие на 2009 г. насам, когато в бранша се сключиха лизингови договори на стойност 135 млн. лв. За сравнение, през 2013 и 2014 г. общата стойност на лизинговите договори на леки автомобили бяха съответно 324 и 374 млн. лв. Тези данни потвърждават информацията на Европейската асоциация на производителите на автомобили, която през миналия месец съобщи, че в България са регистрирани 23 500 нови автомобили през 2015 г. Това представлява растеж от 15% на годишна база. Значително – макар и по-скромно в сравнение с транспортните средства – е увеличението при сделките с машини и съоръжения, при които са били отпуснати 17% повече пари в сравнение с година по-рано. Те също са барометър за желанието на бизнеса да прави нови инвестиции.



Небслужваните вземания се свиват

Въпреки ръста при новия бизнес като цяло салдото на лизинговите сделки се понижава. Към края на декември то е било 3.09 млрд. лв. при 3.12 млрд. лв. в края на 2014 г., което е спад от 1.1%. Роля за това изменение обаче има и значителното свиване на необслужваните вземания в бранша. Само в рамките на една година те са се понижили с цели 45% от 702 млн. лв. на 388 млн. лв. Така "лошите" вземания вече представляват едва 13% от общия пазар. Основната причина е разпродаването на токсични активи и провизирането, в което компаниите са били особено активни, за да могат да отговорят на силното търсене от страна на пазара. Успоредно на този процес в бранша е протекла и ясно различима консолидация. По данните на БНБ към края на декември 2014 г. опериращите лизингови дружества у нас са били 62. Към края на миналата година обаче броят им се понижава на 44, тоест с цели 30% по-малко. Това е най-малкият брой лизингови компании, които оперират на нашия пазар, откакто БНБ води подобна статистика от средата на 2005 г. Без промяна остава съотношението между финансов и оперативен лизинг. Вторият представлява едва 3% от пазара, колкото и преди година.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Застраховките в английски компании остават валидни при Brexit без сделка Застраховките в английски компании остават валидни при Brexit без сделка

Промените идват при изтичане на договорите и ако компании от Острова желаят да работят на българския пазар

17 окт 2019, 976 прочитания

Българските компании за споделено кредитиране се увеличават Българските компании за споделено кредитиране се увеличават

Компанията Cashlend предлага на инвеститорите фиксирана месечна доходност от 1.5%

13 окт 2019, 3727 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Банки и финанси" Затваряне
Пазарът на бързи кредити расте с 5.5% до 2.16 млрд. лв. през 2015 г.

Необслужваните вземания в сектора са намалели с 15%

Още от Капитал
Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10