При най-малкото съмнение прекратяваме договорите на осигурителни агенти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

При най-малкото съмнение прекратяваме договорите на осигурителни агенти

При най-малкото съмнение прекратяваме договорите на осигурителни агенти

Гергана Михайлова
6818 прочитания

© Юлия Лазарова


Анализирайки резултатите, каква беше 2015 година за ПОД "Бъдеще"?

Годината беше успешна. Постигнахме близо 10% ръст в броя на осигурените лица. Доходността, която реализирахме за нашите клиенти, беше в добри граници, като номиналната доходност е на нивото на средната за пазара. Финансовият резултат от дейността на самото пенсионно дружество е печалба и е по-висока от предходните години.

Как постигнахте това увеличение на клиентите?

Това е съвсем нормален, пазарен процес, който продължава от години. Ръстът е траен през годините. Той включва както новоосигурени, така и прехвърлени лица, които са решили да сменят фонда си. Ние не сме особено активни в прехвърлянето на осигурени лица. Разчитаме изключително на агенти - осигурителни посредници, тъй като мрежата от офиси, която имахме преди, я затворихме.

Колко голяма е мрежата ви от посредници?

Не разполагам с точните данни в момента, но работим както с физически, така и с юридически лица, които предлагат осигуряване в нашите фондове.

Прави впечатление значителната ви популярност сред хората, които за пръв път започват работа и за тях възниква задължение да изберат допълнителен пенсионен фонд.

Ако проверите статистиката в това отношение за няколко години назад, ще видите, че тези динамики са нормални и устойчиви. През 2013 г. например сме имали над 12 хиляди нови клиенти. През 2014 г. - също толкова. Имало е и по-слаби години, но това е агентски бизнес - понякога се сменят агентите и това оказва влияние. Обективността изисква да признаем, че през предходните на 2015 години други наши конкуренти са се представяли много по-добре в привличането на новопостъпващите на пазара на труда. Просто конкретно през 2015 г. нашите агенти са работили по-активно и са постигнали по-добри резултати от тези на другите компании в сектора.

От кои региони идва ръстът ви през миналата година?

Не разполагам с детайлен анализ, но закономерно това са регионите около четирите най-големи града в България, където се създават работните места.

Как според вас тези клиенти, които за пръв път трябва да изберат фонд, се ориентират към вас? Вие нито имате реклами по телевизията, нито сте сред първенците по доходност.

Съдейки от личните ми наблюдения, младите много слабо се интересуват от пенсионно осигуряване. Пенсионирането е нещо много далечно за тях. В повечето случаи те повтарят избора на техни приятели, връстници, с които започват работа заедно и с които споделят информация. Има агенти, които успяват да се позиционират добре в предприятията или се ориентират добре в секторите, които традиционно привличат на работа младите хора. Ние сме позиционирани отлично и онлайн, където човек много лесно може да подаде формуляр, за да се осигурява при нас. А това е важно за младите. Освен това имаме и добре разработен кол център.

Колко доходоносно е да си агент на пенсионно дружество?

Това не е основна професия, а възможност за допълнителен доход. Практикува се от хора, които имат контакт с клиенти и могат да консултират и да предлагат комбинирани услуги, например застраховки, инвестиционни продукти, пенсионно осигуряване.

Как контролирате да няма злоупотреби? За миналата година има 20 случая на клиенти, за които някой друг е избрал фонд в нарушение на правилата. В съдебната практика има и заведени дела за това.

Двадесет случая на фона на 30, 40, 50 хил. души, които ежегодно правят избор на фонд, е нищожно малко, но със сигурност има лица, които се изкушават и техните действия са от компетенцията на държавните органи. От 13 години работя в сектора и ви уверявам, че нито аз, нито някой от колегите ми в останалите пенсионни дружества толерират подобни порочни практики. При най-малкото съмнение, което имаме за недобросъвестни практики, ние прекратяваме договорите на такива агенти.

Но такива действия засягат вашата репутация.

Затова ние правим проверки винаги когато е възможно, включително прозвъняваме новите ни клиенти през кол центъра.

Разпознавате ли се сред някой от тези 20 сигнала за злоупотреби, за които има данни в КФН?

Имаше едно запитване от регулатора, но сигнал не. И ние сме предоставили необходимата документация. Нямаме информация за развръзката по това запитване, защото не е в нашите правомощия. Тя е от компетенциите на регулатора и правоохранителните органи.

Правите ли някакво пресяване на посредниците, които искат да работят за вас?

Самата работата го изисква. Отново подчертавам, при най-малкото съмнение, което имаме, за недобросъвестни практики, ние прекратяваме договорите на такива агенти. Недобросъвестни агенти е имало и ще има винаги във всеки бизнес, който работи по този модел. Ще повторя обаче още веднъж. Това е една много малка, несъществена част от групата на осигурителните агенти.

След няколко месеца започва първата по рода си проверка на активите на пенсионните дружества и стрес тестове за устойчивост. Вие подготвени ли сте за тях?

Ние бяхме напълно готови още за 31 март. Сега чакаме следващата дата. Имаме определен екип, който е в пълна готовност да окаже съдействие на проверяващите и да асистира с всички необходими документи.

Правихте ли си предварителна проверка, за да си помогнете в преструктурирането на портфейла, ако се налага такова?

Ние сме толкова силно контролиран пазар - всеки ден даваме отчети, всяка година КФН ни прави пълен анализ, а отделно одитор ни заверява балансите. Няма нужда от такива подготовки.

Какво очаквате да покажат проверките конкретно за "Бъдеще" и за индустрията като цяло?

Не очаквам да покажат нещо различно от онова, което се вижда и сега в отчетите и в публичните данни.

Знаете, че една от целите на тези проверки е да се разбият рисковите концентрации и инвестиции в свързани лица, за което имаше сериозен сигнал от няколко пенсионни фонда до регулатора.

Вижте, всяка инвестиция в деня, в който се направи, се рапортува на КФН и на банката попечител. Пенсионните дружества нямат тайни инвестиции, които тепърва да се открият. Независимо от това, напълно подкрепяме проверките. Нека се направи и веднъж завинаги да се разсеят всякакви съмнения.

Освен проверките какви други предизвикателство стоят пред индустрията в момента?

Постигането на доходност е едно от предизвикателствата. Ние не сме от отличниците, но се опитваме да бъдем, а най-важното за нас е да изплатим адекватна пенсия на хората, когато се пенсионират. Смятам, че ще можем да отговорим на техните очаквания. Промяната, която даде възможност да се прехвърлят средства от личните партиди на хората в НОИ, нанесе удар върху индустрията, но това вече отшумя. Проблем е и малкият размер на вноската към фондовете. Когато беше изграждана тази система, замисълът бе тя да достигне до 12% от общата осигурителна вноска, но застина на 5%. Това е една от причините за слабата заинтересованост сред хората по отношение на средствата им за втора пенсия. Бих откроил като проблем и контрола върху дружества, които са емитенти на облигации. Пенсионните фондове често инвестираме в такива инструменти и може би защитата ни може да е по-добра.

Какви резултати ще преследвате в работата си през тази година?

Все още сме в началото на годината. Надявам се да постигнем добри резултати, които да доведат до по-висок доход за нашите клиенти.

Анализирайки резултатите, каква беше 2015 година за ПОД "Бъдеще"?

Годината беше успешна. Постигнахме близо 10% ръст в броя на осигурените лица. Доходността, която реализирахме за нашите клиенти, беше в добри граници, като номиналната доходност е на нивото на средната за пазара. Финансовият резултат от дейността на самото пенсионно дружество е печалба и е по-висока от предходните години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Почти никой не си избира фонд по желание. Или работодателя им налага доброзорно избора, или ги разпределят служебно. Всичко друго са някакви политически приказки, игнориращи фактите.

    Надявам се с навлизането на финансовата култура като предмет във средното образование това да се промени.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK