Предопределено "Бъдеще"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Предопределено "Бъдеще"

Предопределено "Бъдеще"

Противно на пазарната логика една трета от започващите първата си работа избират един от най-малките пенсионни фондове

Гергана Михайлова
16866 прочитания

© shutterstock


Когато си на 20 години мисълта как да си осигуриш старините изглежда далечна. Затова и ако попитате някой младеж, започващ първата си работа, кой пенсионен фонд би си избрал, най-вероятно ще срещнете неразбиращ или незаинтересован поглед.

Статистиката е показателна - за 2015 г. от 87 хил. стартиращи трудовия си път едва 33 хил. сами са направили избор, докато останалите 54 хил. човека са били служебно разпределени. В числата има обаче и един странен до необяснимост момент: над 1/3 от съзнателно посочилите желания от тях фонд са се спрели на универсалния пенсионен фонд "Бъдеще". Той обаче не е нито пазарен лидер - по брой осигурени и по активи под управление е седми от девет на пазара с малко над 2% дял, нито зад него стои реномирано име на голяма местна или чужда финансова институция - собствеността му формално е на люксембургско дружество, собственост на адвокат Тодор Табаков, а неформално в сектора се свързва с "Еврохолд България", което контролира застрахователя "Евроинс". Знак за това е и че голям процент от инвестициите на фондовете на "Бъдеще" са в свързани лица с тази група. Напоследък "Бъдеще" не блести и с постигната доходност, като по данни на Комисията за финансов надзор (КФН) за последния двегодишен период тя е най-ниската в сектора. И не на последно място компанията не може да се похвали нито с мащабна рекламна кампания, нито с развита клонова мрежа, нито с ресурсите на в пъти по големите й конкуренти, с които да достигне толкова успешно до младежите и да стане техен фаворит.

Затова и когато данните опровергават всякаква пазарна логика, нормално идват и подозренията, че се случва нещо отвъд нея.

Всеки обича повече осигурени

Борбата за повече клиенти и по-голям пазарен дял е естествена. За фондовете всеки клиент е важен, защото носи приход от такси и удръжки, и то за десетки години напред. При ниската заинтересованост към осигурителния пазар и слабата финансов култура веднъж привлечен клиент рядко си тръгва. А по закон пенсионните дружества нямат право да печелят от друго.

Въпреки това при новопостъпващи на пазара на труда около 80-90 хил. годишно и общо осигурени над 3.5 млн. души едва ли усилието да се стигне до младежите се оправдава само с таксите, които могат да се извлекат от тях. Груба сметка показва, че за всички стартиращи служители при средна месечна вноска за системата 45 лв. (макар за начинаещи да се очаква да е по ниска) приходите от такси и комисиони биха били едва 2-3 млн. лв. годишно.

Конкретно за "Бъдеще" техните привлечени 11 хил. души биха донесли едва около 300 хил. лв. в такси и комисиони. Същевременно обаче броят приети индивидуални заявления за участие във фонд е един от трите критерия с равни тегла, по които се определя колко хора да бъдат служебно разпределени към съответния фонд. Другите два са реализираната доходност и размерът на таксите. Така "Бъдеще" успява да привлече и най-голям брой от служебното разпределение - 9200 души. Освен това и професионалния фонд на дружеството (където се осигуряват работещите по рискова категория труд, които се пенсионират по-рано) също е с най-много доброволно и служебно привлечени нови клиенти. Резултатът за дружеството е покачване на приходите от такси и комисиони от 3 на 3.8 млн. лв. през 2015 г. и печалбата от 139 на 934 хил. лв.

Любопитно е обаче, че докато привлича млади клиенти, компанията нетно губи от настоящите си - малко повече от 1500 са клиентите, дошли от другаде, с което към фонда са преместени партиди за близо 4 млн. лв., а напусналите срещу 20 лв. наказателна такса са малко над 7 хил. души с 9.3 млн. лв., натрупани по индивидуалните им партиди.

А същевременно достигането до тях никак не е лесно. За агентите на пенсионните дружества практически е невъзможно да достигнат до започващите в по-малки фирми. Затова и основните усилия са в големи предприятия, където често компаниите от сектора сключват посреднически договори с ключови служители като счетоводители или ръководители отдел "Труд и работна заплата", през които минава всяко назначение. Всичко това обаче е съпътствано с разходи по поддържането на агентската мрежа, комисиони за посредниците и т.н.

Разбира се, от новопривлечените клиенти има и друг плюс. Освен приходите от такси и комисиони те носят всеки месец и осигурителни вноски, които влизат във фонда. При същата груба сметка за целия обем нови служители те са близо 50 млн. лв. годишно. За управляващите пенсионно дружество, което е част от местна група, това е нов потенциал привлечената сума да се влага в свързани лица и така да се подпомагат приближени компании. Макар и формално това да е забранено, на практика ограниченията се заобикалят лесно, което е проблем, за който въпреки публичното му достояние така и не се намира воля в Комисията за финансов надзор да се пресече.

Неочакваният фаворит

Правилата на осигурителната система са такива, че всеки започващ за пръв път работа или стаж е длъжен в срок до три месеца да сключи договор с фонд за допълнителна пенсия, където да отиват 5% от удръжките му от заплатата. След този период Националната агенция за приходите (НАП), която единствена има информацията за лицата, излезли на пазара на труда, вижда кои от тях не са избрали фонд и служебно ги разпределя сред деветте компании на пазара. При това положение е любопитно как малкият "Бъдеще" успява в този кратък прозорец да достигне до толкова много потенциални клиенти по-ефективно от конкурентите си.

Изпълнителният директор на ПОД "Бъдеще" Андрей Шотов обясни пред "Капитал", че и през минали години универсалният фонд в групата е постигал подобни резултати, а надпреварата е оспорвана, което се потвърждава от публичните данни (виж таблицата). Различното сега е, че компанията вече не работи през собствени клонове в страната. Те са закрити като скъпи и нефункционални и на тяхно място се разчита на активността на осигурителните посредници. По думите на Шотов (виж интервюто) пенсионното осигуряване е агентски бизнес. "Практикува се от хора, които имат контакт с клиенти и могат да консултират и да предлагат комбинирани услуги, например застраховки, инвестиционни продукти, пенсионно осигуряване." Някои от тях успяват добре да се позиционират в сектори, които привличат млади хора, тепърва започващи трудовия си стаж.

Според финансовия отчет на фонда през миналата година той е платил 503 хил. лв. комисиони на агентите си в страната при 398 хил. лв. за 2014 г. За сравнение според отчета на пазарния лидер "Доверие" той е похарчил 1.4 млн. лв. за своите 3000 осигурителни посредници. И това в добавка към разходите по клоновата си мрежа и мобилни групи служители. Въпреки това "Доверие" успява да привлече едва 3 хил. започващи работа, срещу 11 хил. за "Бъдеще".

"Другият канал, по който идвали новите клиенти, е онлайн опцията на сайта на "Бъдеще", каза още Шотов. Това обаче е съмнително, доколко е силен канал за продажби, още повече че физическа среща с представител или посредник така или иначе е необходима.

С всякакви средства

Представители на конкуренцията са съгласни, че ролята на агентите в привличането на нови осигурени е ключова за постигането на резултати в този бизнес, но обръщат внимание, че дори и дружествата, които имат достъп до потенциални клиенти през банковите клонове, каквито са например "Алианц" и "ДСК - Родина", изостават чувствително от "Бъдеще". Затова според тях следва да се направи проверка дали на пазара не се вършат злоупотреби и дали не се попълват заявления от чуждо име. Това би могло да се направи например при изтичане на данни от НАП за лицата, сключили първите си трудови договори. От приходната агенция две седмици не отговориха на въпросите на "Капитал" дали са засичани някакви пробиви в базите с данни, които са защитени със закон.

Подаването на заявления от чуждо име е престъпление, преследвано от Наказателния кодекс, но това явно не е достатъчно респектиращо, за да спре опитите за измами. Проверка на сигналите в КФН показа, че от януари 2015 г. до 31 март тази година има общо 20 жалби от лица, които са се оплакали пред регулатора, че някой е използвал данните им и е заявил от тяхно име избор на пенсионен фонд или смяна на избрания пенсионен фонд с друг. Това обаче вероятно е само върхът на айсберга, тъй като много хора с години не се интересуват къде са осигурени и как са се озовали там. Други пък, дори и да забележат, че някой е злоупотребил с данните и волята им, не си търсят правата.

Най-често жалбите са по случаи, когато е станало дублиране - едно лице е подало заявление и едновременно някой е подал друго вместо него. Затова и според представители на сектора обикновено, преди да се подаде фалшиво заявление, се изчаква да наближи краят на месечния срок, за да се намали рискът от дублажи.

Тези 20 жалби обаче идват, след като регулаторът въведе изискване за нотариални заверки на заявленията през 2014 г. Всички тези сигнали са били предадени на разследващите органи, в чиято компетенция е да повдигне обвинения срещу уличените лица. От КФН обаче не уточниха до кои районни прокуратури са изпратили материалите. В Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване пък не са получавали подобни сигнали и не смятат, че на пазара има такъв проблем, каза председателят на организацията Никола Абаджиев. Думите му обаче контрастират с неофициални уверения от сектора.

Разрешаването на проблема е в ръцете на клиента

Една от причините да има опити за измами е, че законът не наказва строго хванатите в провинение. Справка из съдебната практика и решения на дела срещу осигурителни посредници показва, че се налагат глоби от порядъка на хиляда лева, дори и признатият за виновен да е съставил неистински документи от името на десетки лица. Причината за освобождаване от наказателна отговорност е, че нарушителите нямат други провинения и съдът е длъжен да прояви снизходителност.

Прави впечатление и че обикновено този тип измама е възможен на местата, където кметът има удостоверителните функции на нотариус - това са отдалечените от столицата населени места, където хората са по-слабо информирани и рядко търсят правата си. Затова и най-вероятно тези 20 сигнала, които е получила КФН, са от по-малките провинциални краища. Проверка на "Капитал" из по-големите районни прокуратури, като тези в София, Пловдив и даже в Търговище, не откри масиви от производства срещу осигурителни посредници.

Друга причина такива противозаконни опити да са възможни на пенсионносигурителния пазар е в слабата заинтересованост на хората къде отиват парите им за втора пенсия и как изобщо се е стигнало до разпределянето им към някой от деветте фонда на пазара. Сумите, които се превеждат натам, са пренебрежителни, за да накарат някой да следи по-изкъсо темата, а и разходите, които би имал човек, за да заведе дело, ако е станал жертва на злоупотреба, са несъпоставимо по-големи от натрупаното в индивидуалните партиди.

Ваденето на такива случаи на светло обаче си заслужава усилието, защото освен посегателство върху личните данни и индивидуалния избор този тип престъпления закрепостява осигурените лица в "избрания" фонд за две години и те, и да искат, не могат да се преместят, защото законът го забранява. Освен това в Кодекса за социално осигуряване е предвидено наказание отнемане на лиценза на пенсионна компания, която не спазва доброволността при избора на фонд за допълнително пенсионно осигуряване. Доказването, че такова деяние е на централно ниво в някоя компания, а не е дело на конкретен неин посредник граничи с невъзможното и изисква реално разследване, а не просто реакции по откъслечни сигнали. "Нещо повече, в такъв случай дори пенсионната компания може да претендира, че е станала жертва на измама", коментира експерт от осигурителния бранш.

Освен че могат да проверят къде са осигурени за втора пенсия и как са попаднали там, в края на тази година потребителите ще могат да добият представа за това колко стабилен е бизнесът на фонда им. През декември се очаква да са ясни резултатите от проверката на активите и стрес тестовете, през които индустрията за пръв път в историята си ще премине. Нейната цел е да провери дали има концентрации на инвестициите над определените прагове и дали няма експозиции към свързани лица. Преди малко повече от година няколко пенсионна фонда подадоха сигнал в КФН, който съдържаше съмнения и за манипулиране на доходността в сектора. А това са въпроси, които са свързани с първия - за ударното привличане на нови клиенти и скоростния ръст на активите. Ресурсът, който се набира по този начин, по закон трябва да бъде инвестиран, а когато фондът е свързан с икономическа група, емитент на акции и облигации, интересът става повече от очевиден. 

Когато си на 20 години мисълта как да си осигуриш старините изглежда далечна. Затова и ако попитате някой младеж, започващ първата си работа, кой пенсионен фонд би си избрал, най-вероятно ще срещнете неразбиращ или незаинтересован поглед.

Статистиката е показателна - за 2015 г. от 87 хил. стартиращи трудовия си път едва 33 хил. сами са направили избор, докато останалите 54 хил. човека са били служебно разпределени. В числата има обаче и един странен до необяснимост момент: над 1/3 от съзнателно посочилите желания от тях фонд са се спрели на универсалния пенсионен фонд "Бъдеще". Той обаче не е нито пазарен лидер - по брой осигурени и по активи под управление е седми от девет на пазара с малко над 2% дял, нито зад него стои реномирано име на голяма местна или чужда финансова институция - собствеността му формално е на люксембургско дружество, собственост на адвокат Тодор Табаков, а неформално в сектора се свързва с "Еврохолд България", което контролира застрахователя "Евроинс". Знак за това е и че голям процент от инвестициите на фондовете на "Бъдеще" са в свързани лица с тази група. Напоследък "Бъдеще" не блести и с постигната доходност, като по данни на Комисията за финансов надзор (КФН) за последния двегодишен период тя е най-ниската в сектора. И не на последно място компанията не може да се похвали нито с мащабна рекламна кампания, нито с развита клонова мрежа, нито с ресурсите на в пъти по големите й конкуренти, с които да достигне толкова успешно до младежите и да стане техен фаворит.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    iliyan_slavov avatar :-|
    Илиян Славов

    "Прави впечатление и че обикновено този тип измама е възможен на местата, където кметът има удостоверителните функции на нотариус - това са отдалечените от столицата населени места, където хората са по-слабо информирани и рядко търсят правата си."

    Всъщност дали кмета има функции на нотариус, няма много общо с това колко е отдалечено населеното място от столицата ни.

  • 2
    uprsport avatar :-|
    Uprsport

    Докато четях, си спомних за пенсионния фонд АКБ. Не зная защо.

    Иначе информацията за започналите работа е ясно откъде е - от НАП. На местно ниво т.н. осигурителни посредници са намерили начин да вземат тази информация, а е възможно и на национално ниво да става това, но там вече ще са замесени инсовете.

  • 3
    elpii avatar :-|
    elpii

    И защо давате стара доходност - това е измама капитал.
    Доходността ,която сте посочили е била за миналата година.
    Тази година почти всички дружества са на загуба за последните 24 месеца и затова КФН се бави да публикува доходността на УПФ и ППФ ,тъй като не могат да покрият минимална доходност.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK