С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 май 2016, 13:12, 2278 прочитания

Лизинговите компании сключиха сделки за 320 млн. лв.

Ръстът при камионите се забавя, но при автомобилите е вече 34%

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Най-голям дял при новите сделки продължава да държи финансирането на товарни и лекотоварни автомобили.
Лизинговите компании в България са сключили нови сделки за 320 млн. лв. през първото тримесечие на 2016 г. В сравнение със същото тримесечие на миналата година браншът отбелязва ръст от 17%. Това показват актуалните данни за бранша, публикувани от Българската народна банка.

В сравнение с последните три месеца на миналата година обаче стойността на сключените договори е с 20% по-ниска. Причината е, че обичайно началото на годината винаги е сравнително по-слаба за бранша. През последните пет години стойността на договорите, сключени през януари – март неизменно е най-ниска в сравнение с останалите тримесечия от съответната година. Все пак растежът на годишна база дава сигнал за на някаква инвестиционна активност сред бизнеса.


Забавяне при камионите, бум при леките коли

Най-голям дял при новите сделки продължава да държи финансирането на товарни и лекотоварни автомобили, които държат 38% от пазара. През цялата 2015 г. тези сделки бяха основният двигател на пазара, като бяха сключени такива за близо 600 млн. лв., а увеличението на годишна база бе над 40%. Вече обаче започва забавяне, като през първото тримесечие на 2016 г. ръстът на годишна база е само 3%. За сравнение - през първите три месеца на 2015 г. сделките с камиони се бяха увеличили с цели 23%.

След това се нарежда лизингът на автомобили, който заема малко над 1/3 от пазара. Тук тепърва явно ще се усещат ефектите на ниските лихви, които при някои дилъри паднаха и под 4% на година. Докато през миналата година ръстът на автомобилния лизинг бе около 10%, през 2016 г. новите сделки са се увеличили с 34% в сравнение с миналогодишната база. Явно повече влияние на пазара оказват и частните лица. Впечатление прави, че лизингът постепенно се превръща във вариант за финансиране на стоки не само от фирмите. Значителен дял от новите лизингови схеми през тримесечието са сключени от домакинства и нетърговски организации. Те са взели стоки на лизинг на стойност 31 млн. лв. Това е с близо 50% повече в сравнение с година назад и всъщност е най-високото ниво за последните пет години, ако не броим последните три месеца на 2015 г.



Машините също заработват

На трето място по пазарен дял на новите сделки е лизингът на машини и индустриално оборудване. Те държат около 1/5 от пазара, а отчетеният ръст е 22%. Този резултат е доста по-добър в сравнение с миналата година, когато лизингът на съоръжения отбеляза спад от 20%. Ръст има и при лизинга на недвижимо имущество, като стойността на новите сделки нараства с 27% на годишна база. Те обаче възлизат на само 4.7 млн. лв., или едва 1.5% от целия пазар у нас. Лизинговите сделки за компютри и друго електронно оборудване запазват тенденцията си да се понижават значително, като този път отбелязват 80% спад.
Значителен ръст от над 200% на годишна база отбелязват и сделките с оперативен лизинг, които възлизат на малко над 7 млн. лв. за тримесечието. Те обаче остават крайно непопулярни за нашия пазар и държат само 2% от него.

Изчистване на стария дълг

Въпреки стабилното представяне при новите сделки като цяло салдата на вземанията на лизинговите компании намаляват с 1% на годишна база до 3.1 млрд. лв. Причината е най-вече в силния спад с тях при бизнеса с машини (-15%) и недвижимо имущество (-10%), който явно не може да компенсира увеличението при товарните автомобили (15%) и леките коли (2%). Една от основните причини за това обаче е изчистването на стари необслужвани лизингови схеми от портфейлите на компаниите от бранша. Към края на първото тримесечие сумата на необслужваните задължения се е понижила от 705 млн. лв. на 391 млн. лв., тоест цели 44%, съотнесени към края на март месец 2015 г. По този начин делът на лошите дългове в бранша се понижи от 23% на 13%.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Лошите кредити в България намаляват с 21% през 2019 г. 2 Лошите кредити в България намаляват с 21% през 2019 г.

Растежът на жилищните заеми продължава да се ускорява и през декември

25 яну 2020, 2223 прочитания

БНБ подсили предупрежденията си за рисковете пред банките БНБ подсили предупрежденията си за рисковете пред банките

Регулаторът с по-остър тон призовава кредитните институции активно да разчистват лошите кредити от балансите си

24 яну 2020, 4226 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Банки и финанси" Затваряне
Интересът на бизнеса към небанково финансиране расте

Половината малки и средни предприятия разчитат на евросредства в следващата година

Още от Капитал
Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Маневрите на Путин: Той си тръгва, за да остане

Руският президент не мисли да изпуска властта през 2024 г., а да си запази лостове за влияние и да си намери друга силна роля в новата политическа схема

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10