Рефинансирането се превръща в основна причина за кредит
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рефинансирането се превръща в основна причина за кредит

Рефинансирането се превръща в основна причина за кредит

11684 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Вземането на потребителски кредити онлайн расте.

Над 50% от всички отпуснати потребителски кредити вече се използват изцяло или в частност за рефинансиране на стари задължения. Това съобщи главният търговски директор на "Уникредит кънсюмър файненсинг" Борислав Генов на база на отпуснатите от дружеството заеми. Той припомни, че преди около 10 години подобно рефинансиране с потребителски заеми почти не е съществувало у нас. Оттогава досега водещата причина за вземане на потребителски заем в България е ремонт на дома или закупуване на автомобил. Сравнително висок дял на кредитите за рефинансиране има и при "БНП Париба лични финанси", който е друг основен играч на пазара. Към момента при тях той представлява около една четвърт от всички молби за заем, а за сравнение - през миналата година този дял е бил 17%.

Изменение на клиентския профил

Според Генов основните две причини за навлизането на рефинансирането са две. От една страна, при понижаващите се лихви клиентите търсят по-евтини варианти за погасяване на стари задължения, а от друга – обединяването на кредитите води до по-лесно плащане чрез само една вноска. "Може да се каже, че профилът на използващите потребителски заеми се променя. Все повече тези кредити, които принципно имат най-висока цена поради по-високия си риск, се използват и от потребители с по-високи доходи, отколкото традиционно, поради улесненото им обслужване", добави Генов. Доплащането на жилище чрез потребителски заем също е сред тенденциите, които трайно характеризират българския пазар на този тип заеми. "Закупуването на имот изцяло с потребителски кредит е прекалено скъпо и е неразумна практика, която не мога да препоръчам, но доплащането на сделката с потребителски заем при недостатъчна сума за самоучастие е често срещана практика", допълни главният изпълнителен директор на "Уникредит" Левон Хампарцумян.

Дигитален заем

Вземането на потребителски кредити онлайн също расте стабилно, като 7% от стоковите кредити са били отпуснати от дружеството на "Уникредит" в глобалната мрежа. Причината за това са продажбите на партньори – търговци на дребно, които също увеличават присъствието и сделките, направени в интернет. Всъщност, като се включат и останалите алтернативни канали, като например обаждания по телефона, един на всеки 10 кредита вече се прави не в банков клон.

При "БНП Париба лични финанси" заявените чрез алтернативни канали кредити представляват над половината от общия им брой. "Най-активни в използването на този канал са хората на възраст 20 – 39 г., които по-често са онлайн", обяснява Ралица Захариева, директор "Маркетинг" в дружеството.

Сред останалите нови тенденции в сектора на потребителското кредитиране са все по-често използваните застраховки срещу безработица или временна нетрудоспособност поради инцидент и плащането на лихвата от страна на търговците на финансирани с кредит стоки като промоционален метод за увеличаване на продажбите. Средната сума, която от "Уникредит" са отпускали за стоков кредит, е малко над 700 лв. през последните 4 години. Най-търсената стока за финансиране по този начин са смартфоните. В същото време таблетите например вече дори не са в първите 10 вида стоки, които най-често се купуват на изплащане.

Според прогнозата на "Уникредит кънсюмър файненсинг" новоотпуснатите банкови потребителски кредити до края на годината ще бъде над 3.7 млрд. лв. За сравнение - само през първите пет месеца на 2016 г. обемът на въпросните кредити е над 1.3 млрд. лв., с 10% повече спрямо същия период на миналата година. Средната лихва на отпуснатите потребителски заеми се понижи от рекордните 13.48% през 2009 г. до малко над 10% към момента. През последните две години, когато понижаването й е най-осезаемо, обаче тя се понижава най-бавно в сравнение с лихвите по останалите кредити.

Вземането на потребителски кредити онлайн расте.

Над 50% от всички отпуснати потребителски кредити вече се използват изцяло или в частност за рефинансиране на стари задължения. Това съобщи главният търговски директор на "Уникредит кънсюмър файненсинг" Борислав Генов на база на отпуснатите от дружеството заеми. Той припомни, че преди около 10 години подобно рефинансиране с потребителски заеми почти не е съществувало у нас. Оттогава досега водещата причина за вземане на потребителски заем в България е ремонт на дома или закупуване на автомобил. Сравнително висок дял на кредитите за рефинансиране има и при "БНП Париба лични финанси", който е друг основен играч на пазара. Към момента при тях той представлява около една четвърт от всички молби за заем, а за сравнение - през миналата година този дял е бил 17%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK