С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 8 юли 2016, 14:00, 15517 прочитания

Банкови акули и финансови пирани

Засега в България страховете, че технологични компании ще отхапят много от бизнеса на банкерите, са приглушени

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Две платформи за peer-to-peer финансиране, зад които стоят български инвеститори, стартират това лято.
Конкуренцията между банките в България е нещо, което инстинктивно ограничаваме до съревнование между 27 играчи. Реално обаче макар и не под това име запазено само за лицензираните от БНБ институции, на този пазар са се настанили и други участници, които искат да отхапят своя залък от него. Сам по себе си никой от тях не е голям, но като комбинация от бройка и бързина съвкупно те са способни да нанесат съществен удар на традиционните играчи в сектора. И ако в България тази битка между банковите Голиати и Давиди тепърва се усеща, на развитите пазари вече дори и банкови гиганти с многомилиардни баланси подготвят стратегии за противодействие срещу компанийки, стартирали в гараж от няколко младежи с два-три лаптопа.

Причината е, че борбата далеч не е само за частичка от дохода, запазен досега единствено за банките. Колкото и да са мънички на фона на титулярните играчи в сектора, те преобразяват индустрията по начин, по който традиционната конкуренция не може - бързо и изоснови. В ерата на смартфона потребителят все повече очаква да има достъп до парите си 24 часа в денонощието, да превежда, да плаща, без да попълва бланка на гише.


До голяма степен това е резултат от конкуренцията на технологичните компании, които създадоха ново поколение потребител - капризен и готов веднага да смени доставчика си, ако получи по-изгодна оферта, без капчица угризения, че е постъпил нелоялно. Това тотално промени бизнеса с търговия на стоки и услуги, а напоследък все по-агресивно заплашва финансовото посредничество. Според изследване, представено наскоро от председателя на Асоциацията на банките в България Петър Андронов, има поне 12 хил. компании, които подпомогнати с 20 млрд. долара работят да разбият модела, по който потребителите по света банкират. Перспективите са в хоризонт от 10 години 40% от приходите на банките от потребителското кредитиране да отидат при конкурентите им от технологичния сектор. И ако в момента такава смяна в манталитета изглежда невероятна, то е нужно само да си спомним скоростта, с която технологиите промениха цели индустрии и оставиха скелети на компании, които не са хванали гребена на последната вълна, разчитайки на това, че са гиганти. Просто дори и да си произвеждал най-качествените пишещи машини или филмови ленти или компактдискове, един ден можеш да се окажеш без търсене.

У нас това развитие засега не дава вид, че притеснява банките. Но пък и не спира нашествието на опитващи. Дотук включването бе основно по линия на паричните преводи и разплащанията, но вече се задават и модели, които директно удрят в сърцето на банковия бизнес - кредитирането. Това лято стартират две платформи за peer-to-peer финансиране, в които инвеститори са местни предприемачи - Klear и iuvo. През тях хората със спестявания ще могат да дават пари назаем онлайн, с което да получават по-висока лихва от тази, която биха им носили банковите депозити. За търсещите финансиране пък това ще е още една опция за кредит, разтоварен от излишна бюрокрация. Макар още да не са започнали да работят, появата им е достатъчен повод да се изследва ефектът от конкуренцията, която FinTech компаниите създават на банките тук.

С високомерие за заплахата



Публична статистика, която да показва какъв дял от приходите на банките са отхапали технологичните компании няма, но със сигурност има направления, които страдат от това - паричните преводи (особено през граница), обмяната на валута и разплащанията. Заради по-ниските транзакционни разходи и доверието, изградено от някои платформи с вече 10 години присъствие на глобалния пазар, онлайн платформи като Transferwise и Skrill са ползвани и от потребителите в България. "Моето лично мнение е, че влиянието на FinTech компаниите остава силно ограничено за българските банки. Възможно е в бъдеще това да се промени, но и банките започват да работят активно по иновации във финансовите услуги", коментира Радой Стоянов, директор "Маркетинг и дигитално банкиране" на Сосиете женерал Експресбанк. Той прогнозира, че регулациите ще влияят на приходите и на банките и на техните съперници - от декември 2015 г. например е факт намалението на обменните такси при картовите разплащания, което се отрази негативно на всички издатели на карти.

Експерт от финансова институция, предпочитащ да остане неназован, добавя: "Банките, които са се усетили, вече не виждат конкурентите си само като други банки, а като Apple, Samsung, Amazon. Немалко компании искат да захапят дял от бизнеса, който досега се е правил от банките, защото виждат, че има пари в него. На пръв поглед може да изглежда, че банките са в малко по-неизгодна позиция, защото поради уникалната им функция да събират депозити и да носят отговорността за управлението им, те са подчинени на много и все по-тежки регулации. От друга страна, FinTech компаниите не подлежат на такива регулации или поне на голяма част от тях. Тяхната сила е, че са малки, небюрократични, иновативни, смели, могат да поемат рискове. И благодарение на естествения подбор на пазара оцеляват само най-добрите идеи докато банките именно поради мащаба си могат да генерират неефективни решения, които много по-бавно да умрат прикрити из големи структури. Но банките имат толкова голям ноу-хау и данни, че ако работят с FinTech, могат да направят скок в бизнес модела си. Затова банки, като Unicredit например, имат инициативи като Appathon, които привличат желаещи да развиват такива иновации, подпомагани от банките. Политиката е: дръж приятелите си близо, но потенциалните си конкуренти още по-близо."

"Засега банките в България не гледат с притеснение на FinTech компаниите, защото имат доста история зад гърба си, огромни ресурси и могат да си позволят както да влязат в партньорства с успешните FinTech компании, така и да отгледат свои собствени. Освен това освен ритейл клиенти една банка има и частни, корпоративни клиенти, големи търговски сделки, фондове за търговия с валути и финансови инструменти, тоест те имат доста повече източници на приходи, отколкото една платформа за peer-to-peer финансиране например. Така че може би това ги успокоява, защото този модел заплашва само един от многото им източници на приходи", разсъждава Ивайло Иванов, оперативен директор на iuvo Group.

И наистина едно от основното оръжие на банките е да се позиционират като финансов супермаркет - място, където можеш да получиш всякакви финансови услуги и по всякакви канали. Може и преводът на пари през банкова сметка да не е най-евтиният, но ако е достатъчно удобен, може и да задържи голямата част от клиентите, които така или иначе си получават заплатата там. Иначе те ще трябва да разучават и ползват десетки приложения, които да изпълняват част от това, което иначе получават на едно място.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Райфайзенбанк България пусна собствен дигитален портфейл 1 Райфайзенбанк България пусна собствен дигитален портфейл

Приложението позволява на клиентите й да ползват телефона си за разплащания и теглене на пари от банкомат

23 окт 2019, 1391 прочитания

"Булгартрансгаз" изтегли 200 млн. евро кредити заради "Балкански поток" 1 "Булгартрансгаз" изтегли 200 млн. евро кредити заради "Балкански поток"

Държавната компания дава за обезпечение големи доларови депозити, като доходността по тях ще е по-висока от дължимата лихва по евровия заем

23 окт 2019, 1073 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Банки и финанси" Затваряне
Правило, вратичка, правило, вратичка

Защо регулацията на бързите кредити не работи добре

Още от Капитал
Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10