Италианската застрахователна група Generali ще преустанови дейността си на 13-15 пазара, в които бизнесът не носи достатъчно добри резултати и няма изгледи за подобряването им. България не е сред тях, въпреки че през миналата година групата обяви, че ще продаде животозастрахователния си портфейл в страната. На проведено през миналата седмица корпоративно събитие за инвеститори в Лондон главният изпълнителен директор на Generali за Централна и Източна Европа (ЦИЕ) Лучано Чирина коментира пред журналисти, че групата не възнамерява да се изтегля от нито една от държавите в региона.
Мениджърът подчерта, че пазарите в ЦИЕ носят около 5% от брутните записани премии в групата, но генерират двойно по-голям дял – около 10%, от оперативния резултат. За 2015 г. премийните приходи от 10-те държави в региона, на които групата присъства, са на обща стойност 3.6 млрд. евро. Малко над 50% от тях са от пазара в Чехия, където Generali оперира с две дружества – бившия държавен монополист Ceska Pojistovna и собствения си бранд Generali Pojistovna. Българският пазар носи около 2.3% от премийните приходи в ЦИЕ, или 82 млн. евро за 2015 г.
Българското преструктуриране
"Важно е да се отбележи, че в България на практика сме в ситуация след сливане", припомни Чирина. През ноември 2014 г. групата придоби миноритарния дял от 33% от ЗАД "Виктория" от свързаната с банкера Цветан Василев "Мел финанс", като с това стана едноличен собственик на дружеството – останалите 67% се държаха от дъщерната на Generali италианска компания Fata Assicurazioni. През 2015 г. двете дружества в България постепенно бяха слети.
В същото време стана ясно, че групата майка ще продаде животозастрахователния си портфейл в страната и ще се съсредоточи върху общото застраховане. Сделката с ЖЗК "Съгласие" беше финализирана през март 2016 г. и включваше портфейл на стойност около 10 млн. лв., а здравните полици бяха прехвърлени към общозастрахователната "Дженерали България".
"Общозастрахователният пазар – особено този, който е движен от корпоративните клиенти, е интересен от историческа гледна точка. В животозастраховането обаче, ако нямате банка в групата, трудно достигате някакъв минимален необходим обем. Може би това ще се промени в бъдеще, но на този етап това е пазар, който все още не е достатъчно голям. Ето защо за момента в България се фокусираме върху общото и най-вече върху неавтомобилното застраховане", обяви Чирина.
На въпрос за очакванията на групата за резултатите от провежданата от Комисията за финансов надзор проверка на качеството на активите в застрахователния сектор мениджърът коментира: "Ние сме доволни, но не знам какво ще се случи с останалите".
Глобалните промени
В глобален мащаб в следващите години Generali ще се фокусира върху пазарите, на които вече има относително силно присъствие, печеливш бизнес и положителни перспективи за развитие. Паралелно с това групата вече е започнала процедури по изтеглянето си от 13-15 държави, които се смятат за неатрактивни за дейността й – те носят около 5% от премийните й приходи и около 1% от оперативния й резултат. Очаква се продажбата на бизнесите там да донесе поне 1 млрд. евро допълнителни приходи.
В рамките на форума главният изпълнителен директор на Generali Филип Доне потвърди финансовите цели на групата за периода 2015-2018 г., сред които разпределянето на над 5 млрд. евро дивиденти за акционерите и постигане на средна възвращаемост на капитала от над 13%.
Италианската застрахователна група Generali ще преустанови дейността си на 13-15 пазара, в които бизнесът не носи достатъчно добри резултати и няма изгледи за подобряването им. България не е сред тях, въпреки че през миналата година групата обяви, че ще продаде животозастрахователния си портфейл в страната. На проведено през миналата седмица корпоративно събитие за инвеститори в Лондон главният изпълнителен директор на Generali за Централна и Източна Европа (ЦИЕ) Лучано Чирина коментира пред журналисти, че групата не възнамерява да се изтегля от нито една от държавите в региона.
Мениджърът подчерта, че пазарите в ЦИЕ носят около 5% от брутните записани премии в групата, но генерират двойно по-голям дял – около 10%, от оперативния резултат. За 2015 г. премийните приходи от 10-те държави в региона, на които групата присъства, са на обща стойност 3.6 млрд. евро. Малко над 50% от тях са от пазара в Чехия, където Generali оперира с две дружества – бившия държавен монополист Ceska Pojistovna и собствения си бранд Generali Pojistovna. Българският пазар носи около 2.3% от премийните приходи в ЦИЕ, или 82 млн. евро за 2015 г.
0 коментара