С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 18 дек 2016, 12:16, 11493 прочитания

Парламентът одобри на първо четене сезонната застраховка за мотори и кемпери

Процедурата по автоматичната дерегистрация на МПС остава неясна

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Собствениците на кемпери, каравани и мотоциклети ще имат право да ги застраховат само сезонно – за периода, в който ги ползват. Такова предложение за промяна на Кодекса за застраховане на Делян Добрев и група народни представители от ГЕРБ и Реформаторския блок беше подкрепено на първо четене в парламента в четвъртък. Според вносителите текстовете са съгласувани с регулатора - Комисията за финансова надзор.

Застраховки на вноски


До момента собствениците на подобни средства трябваше да правят целогодишна задължителна застраховка "Гражданска отговорност" за тях. Реално обаче практиката беше да се сключват застраховки на разсрочено плащане с 4 вноски. Вноските за периода, в който кемперите, караваните и моторите не се ползват – зимните месеци, обикновено не се плащаха, а на следващата година се сключва нова полица, обясняват депутатите в мотивите към поправката. Според новия Кодекс на застраховането обаче МПС, което няма активна "Гражданска отговорност", автоматично се дерегистрира. В мотивите е записано, че, от една страна, тази процедура ще "натовари безсмислено администрацията на МВР и Гаранционния фонд и ще е причина за ненужно цялостно забавяне на работата им поради свръхнатоварване". За пример е дадено, че по данни на Пътна полиция само регистрираните мотоциклети надхвърлят 150 хил. броя. Повторното регистриране след дерегистриране от страна на Гаранционния фонд обаче поне към момента става автоматично и не включва подаване на молби или други действия на собственика на возилото освен сключване на нова активна "Гражданска отговорност".

"Ако превозното средство няма застраховка, теоретично водачът трябва да бъде санкциониран, но ако то не се движи по пътищата, практически това няма как да стане", призна зам.-председателят на Комисията за финансов надзор Ралица Агайн пред "Капитал" тогава. "За подновяването на регистрацията не е необходимо издаването на нови документи или регистрационни табели на МПС, нито се дължи някаква такса или санкция. То ще става автоматично в реално време, тъй като при сключване на застраховка информацията за това веднага попада в Гаранционния фонд и МВР", коментира още тя.

Застрахователите - на нож срещу промяната



В петък от Асоциацията на българските застрахователи, в която членуват 31 застрахователи, излязоха с открито писмо, критикуващо решението за въвеждане на сезонна "гражданска". Според тях мотоциклетите се използват активно и през есенно-зимния сезон, за което свидетелства делът на причинени от мотористи щети през тези месеци - 31% от всички за миналата година и 26% за тази. Според техни данни делът на незастраховани мотоциклети е 76%, като общият брой застраховани двуколесни возила в "пика на сезона" на 30 юни тази година е бил 60 567. "Няма как отговорност за причиняване на пътнотранспортно произшествие да се носи само през определен период от годината, след като водачът разполага с моторното превозно средство целогодишно и може да го използва във всеки един момент", се казва още в позицията.

Протести на мотористите

В изменението, което беше одобрено през миналата седмица, се създават и допълнителни разпоредби, с които се пояснява, че каравана е ремарке с фабрична надстройка и условия за обитаване, а кемпер е МПС с фабрична надстройка и условия за обитаване. В изключението влизат мотоциклети от категориите L1 – L5е. Това означава от мотори с две или три колела, включително и такива с кош.
Новият Кодекс за застраховането беше приет през пролетта и текстовете за дерегистрация на МПС предизвикаха тогава протести на любители на мотоциклетите и собственици на кемпери в София.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Директорът на ING поема управлението на UBS Директорът на ING поема управлението на UBS

Ралф Хамерс ще застане начело на швейцарската инвестиционна банка от есента

23 фев 2020, 1552 прочитания

Morgan Stanley ще купи Е*Trade за 13 млрд. долара Morgan Stanley ще купи Е*Trade за 13 млрд. долара

Американската инвестиционна банка придобива един от най-големите онлайн брокери в света по приходи в сделка с акции

23 фев 2020, 1858 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Банки и финанси" Затваряне
Банковата дигитализация: Не режи клоновете, на които седиш

Все по-голяма част от банковите услуги са онлайн, но свиването на мрежите от офиси ще е бавно

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10