Банковата дигитализация: Не режи клоновете, на които седиш

Все по-голяма част от банковите услуги са онлайн, но свиването на мрежите от офиси ще е бавно

Колко често в последната година сте посетили офис на доставчика си на ток или вода? Или дори на мобилния ви оператор? Най-вероятно средно отговорите от подобна анкета ще клонят към нула. Може да ви е странно, но на такъв за банков клон много хора ще кажат същото и това далеч не са само хората, които по принцип не ползват почти никакви финансови услуги. Проучване на Bankrate в САЩ показва 22% потребители, които повече от 12 месеца не са влизали физически в банката си. Във Великобритания първата изцяло виртуална Atom bank вече е набрала 110 млн. паунда вложения за по-малко от година откакто НЕ отваря врати, защото такива няма, а всичко се случва през приложението й за смартфони. Вече лиценз има и първият й конкурент - Tandem, който все още разработва услугата си и не функционира, но вече е привлякла десетки милиони стартов капитал. И извън тях още рояк стартиращи финтек компании, борещи се за банков лиценз или пък умишлено стоящи извън света на тежките регулации.

На този фон, ако се гледат числата, България изглежда застинала в миналото. Докато в други страни клоновата мрежа се топи, а хората зад гишетата се заменят с машини, тук този бизнес все още има човешко лице. Причините могат да се търсят във все още относително поносимите разходи за заплати и в страха при слабото проникване на онлайн банкирането да не се изгубят клиенти. Така въпреки натиска от засилващата се регулаторна тежест и нулевите лихви оптимизация по линия на закриване на офиси не се случва. От друга страна, и тук можеш да банкираш през телефона си и някои банки дори опитват да го стимулират с по-ниски такси и по-изгодни условия.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се