Карай внимателно или...
Системата бонус-малус, възнаграждаваща добрите шофьори при сключването на задължителната полица "Гражданска отговорност", може да стартира от 2018 г., но ако не бъде калибрирана правилно, носи рискове за застрахователите
Макар да е твърде рано да се каже колко съществен би бил ефектът за полиците, които сега са на цени от около 200 лв. годишно, прогнозите са, че въвеждането на системата бонус-малус (BMS) ще разтърси пазара изоснови. Причината е, че освен финансов стимул шофьорите ще получат и справедливост - ако досега всеки внасяше еднакво в общия солидарен пул, то промяната ще направи така, че слабите шофьори ще плащат по-скъпо. Промяната ще хвърли в нов вид конкуренция и самите застрахователи, за които съревнованието занапред ще е кой привлича най-добрите водачи. С въвеждането на системата България ще се появи на картата на модерното автомобилно застраховане, което прилага бонуси и малуси от началото на миналия век и така спомага за намаляване на катастрофите по пътищата.
Най-после напредък
Оптимистичните очаквания, че бонус-малус ще има още през 2018 г., идват от новината, че е избрано кой да я прави и той е представител на голямата четворка във финансовия одит. Дружество на EY от Гърция печели конкурса, организиран от Гаранционния фонд на застрахователите, като конкуренция са му били други от елита - полската Milliman и френската Mazars. Willis Towers Watson също са искали да се включат, но заради късия срок не са смогнали с документите. Фондът не е бил склонен да чака, защото той самият е в закъснение - според новия Кодекс за застраховането системата бонус-малус трябваше вече да работи.
Спечелилата оферта е за 210 хил. евро и по информация на източници, запознати с конкурсната процедура, не се е различавала чувствително от онова, което са предложили останалите. В полза на "Ърнст и Янг бизнес адвайзори сълушънс" е натежал най-вече доказаният по документи опит на екипа. Това бе ясно още от условията на конкурса, където цената е с тежест 40%, докато опитът дава 60% от точките за оценка.
Потърсени да представят опита на гръцкото си дружество, от EY посочиха, че основният екип, участвал в проекти в застраховането на моторни превозни средства и внедряването на бонус-малус системи, има опит на пазарите във Великобритания, Полша, Турция, Гърция, Чехия, Унгария, Словакия, Кипър. "Екипът има възможността да предоставя задълбочено разбиране и експертиза в сферата на ценообразуването и развитието на застрахователните продукти, моделиране на големи масиви от данни, както и създаване и проектиране на регулаторни рамки", заявиха от EY.
Работата в различни юрисдикции е характеристика, която подчертават и от Гаранционния фонд (виж интервютата). Спечелването на поръчката е пореден пробив за EY на българския пазар, след като с офертата за 1.34 млн. евро бе избран да консултира Комисията за финансов надзор (КФН) по приключващите всеки момент проверки на застрахователите и пенсионните фондове. Дружеството пое и поръчката за провеждане на стрес тестове за застрахователите с предложение за 920 хил. лв.
Според графика на поръчката до 60 дни след подписването на договора EY трябва да представи доклад за причините, които в най-голяма степен водят до катастрофи в България. Те ще послужат за определянето на скалите, по които ще бъдат оценявани индивидуално водачите и техните автомобили. След това е ред на самата методология, в която ще се разпишат схемите за бонусите и малусите. В някои страни таблиците са големи и отклоненията могат да са и 200% от базовата тарифа. Каква ще бъде формулата за България има шанс да се разбере към средата на годината.
Още по темата
Защо "Гражданската отговорност" е обречена да поскъпва
И без решението на ВКС цената на застраховката е тръгнала нагоре
9 ное 201825% по-евтина "Гражданска" за изрядните шофьори и 400% по-скъпа за неизрядните
Комисията за финансов надзор прие наредбата за системата бонус-малус, която вече ще отчита и персоналния риск на водачите
6 ное 2018ДАНС и КФН влязоха на проверки в четири български застрахователя
Целта е да се провери ще издържат ли финансово на големите плащания по щети в чужбина
10 окт 2018Системата "бонус-малус" в България - най-сложната и най-отлаганата в света
Стартът на модела за възнаграждаване на изрядните шофьори през цената на "Гражданска отговорност" ще се забави още заради много варианти
8 юни 2018Как бурята около "Зелена карта" утихна
Засега България избегна опасността да бъде поставена под мониторинг, което щеше да оскъпи всички полици
11 май 2018"ДаллБогг" застрахователен проблем
Две застрахователни дружества са уличени в нарушения по линия на системата "Зелена карта", по която се изплащат щети от катастрофи в чужбина
24 ное 2017Какви рискове може да крие по-евтината застраховка
Въвеждането на системата "Бонус-малус", която възнаграждава изрядните шофьори зависи много от избраната методика
17 ное 2017След години на протакане системата бонус-малус при "Гражданска отговорност" е на финала
20 окт 2017Моника Минкова: Застрахователните брокери се превръщат от дистрибутори в консултанти
Изпълнителният директор на "Реномиа" пред "Капитал"
24 апр 2017Цената на "Гражданска отговорност" остава водещ фактор за шофьора при избор на полица заради задължителния й характер
27 яну 2017Дружество на EY ще прави системата бонус-малус за шофьорите в България
Новата система ще прави застраховката "Гражданска отговорност" по-евтина за шофьорите без произшествия
30 дек 2016От догодина цената на "Гражданска отговорност" може да зависи от опита и поведението на водача зад волана
11 ное 2016
Според финансовия министър тазгодишната проверка в банковия сектор е върнала доверието на европейските институции
7 дек 2019, 4651 прочитания

Финансовите институции преоформят операциите си в САЩ след промени в регулациите на Федералния резерв
5 дек 2019, 1137 прочитания
8 дек 2019, 3856 прочитания
8 дек 2019, 2527 прочитания
8 дек 2019, 1580 прочитания
8 дек 2019, 1347 прочитания
8 дек 2019, 1229 прочитания
Лошите новини за България могат да дойдат само отвътре, заяви финансовият министър в оставка по време на годишната среща на бизнеса с правителството