С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 май 2017, 8:00, 7310 прочитания

Петя Димитрова: Регулациите продължават да бъдат едно от най-сериозните предизвикателства

Главният изпълнителен директор и председател на управителния съвет на Пощенска банка пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от класацията на "Капитал" К10, която подрежда най-добрите банки в България. Абонатите на Капитал ще получат изданието заедно със своя вестник на 5 май или ще го намерят онлайн в бизнес зона K:PRO. (Станете абонат на Капитал)
Всички останали читатели ще могат да намерят класацията в търговската мрежа или да си я поръчат онлайн тук.
№8

№8 Стабилност и риск
№4 Ефективност и рентабилност
№15 Устойчивост и динамика
№5 Размер
55 млн. евро беше увеличението на капитала на Пощенска банка през 2016 г., гласувано от акционерите й, за да може да поеме активите на българския клон на Alpha Bank.
"Вече е по-важно какво споделят помежду си клиентите, а не толкова какво казва банката за себе си и своите продукти."
Визитка

Главният изпълнителен директор и председател на управителния съвет (УС) на Пощенска банка Петя Димитрова управлява финансовата институция от юли 2012 г. Преди да се изкачи до най-високия пост в банката, в продължение на девет години тя преминава през позициите на главен финансов директор, прокурист, изпълнителен директор и член на управителния съвет. Била е и старши мениджър и старши одитор в "ПрайсуотърхаусКупърс", а кариерата й започва през 1996 г. в посолството на САЩ в София като асистент на консула на САЩ в България.

Понастоящем е член на УС на Асоциацията на банките в България и на УС на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България. Участва и в управлението на Международния банков институт, Американския университет в България, фондация "Атанас Буров", Форума на младите световни лидери към Световния икономически форум и др. Петя Димитрова е и първият носител на голямата награда в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation – през 2009 г., когато инициативата все още се организираше от вестник "Пари", преди придобиването му от издателя на "Капитал" – "Икономедиа".
Как изглежда банковият сектор в България след преминаването през прегледите и стрес тестовете през 2016 г.?

- Резултатите от проверката на качеството на активите и стрес теста потвърдиха това, което ние, работещите в сектора, добре знаем – че банковата ни система е на едно много стабилно ниво, банките са добре капитализирани, ликвидни и успяват успешно да управляват кредитните си портфейли. За това говори и отчетената за изминалата година рекордно висока печалба, каквато не сме имали от 2008 г. насам. Радвам се, че резултатите не само на нашата банка, а на системата като цяло, още повече затвърдиха доверието на хората и фирмите в търговските банки, което е видимо и от постоянното нарастване на депозитите.


Вярвам, че комбинацията от добра капиталова позиция, висока ликвидност и добри резултати ще позволят на сектора да работи спокойно и да продължи да играе ключова роля за развитието на българската икономика. Oчаквам 2017 г. да е още по-успешна година както за банковата система като цяло, така и за нас.

2016-а се превърна в една от най-успешните години за нас в Пощенска банка. Реализирахме рекордно добри продажби и печалба в размер на почти 120 млн. лв. Кредитният ни портфейл е с много добро качество, капиталовата ни адекватност е значително над средната за системата, а ликвидността е много над изискванията на регулатора. За изключително кратко време придобихме и интегрирахме операциите на клона на Алфа банк в България – знакова сделка в започналия вече процес на консолидация в сектора.

Предложихме и редица модерни и иновативни продукти и партньорства, които са без аналог на пазара у нас, и смело мога да кажа, че сме сред лидерите във всички сегменти, в които се конкурираме. Годината беше и по-специална, защото отбелязахме своята 25-а годишнина на българския банков пазар като водеща модерна банка, която през всичките тези години оперира под една и съща силна търговска марка – Пощенска банка



Какви са новите пазарни и регулаторни предизвикателства пред банките и как ще се справяте с тях?

- Предизвикателствата в нашия бизнес са ежедневие, но те никога не са ни притеснявали, а напротив − дават ни мотивация да предлагаме не просто качествени продукти и услуги, а такива с добавена стойност за пазара и клиентите ни.

Регулациите продължават да бъдат едно от най-сериозните предизвикателства в банковата сфера. Въвеждат се все повече нови правила и стандарти, регулиращи почти всички аспекти на бизнеса – нови капиталови буфери, нови изисквания за ипотечните кредити, търговията с финансови инструменти. Да не забравяме и новата директива за платежните услуги, която се очаква да доведе до значителни промени в сегмента. Всичко това повишава разходите на банките и изисква все повече квалифицирани хора, които да могат да работят в тази среда.

В същото време конкуренцията не намалява, дори напротив – бизнесът е обект на силен интерес от страна на небанкови финансови институции и финтех компании, които конкурират традиционните банки, а в същото време те самите не подлежат на почти никакви регулации.

България не остава встрани от тези тенденции и виждаме, че и тук се появяват все повече фирми за peer-to-peer lending, евтини парични преводи и разплащания. За изминалата година небанковите финансови институции отчитат ръст от 22% на отпуснатите от тях кредити на домакинства, като те вече гонят 2 млрд. лв.

Няма да се уморя да повтарям, че колкото повече са качествените подобрения в бизнеса, толкова по-голям е потенциалът за растеж. Ето защо основната задача пред банките сега е да повишим ефективността си. Не само засилената конкуренция, но и исторически ниските лихви са стимул да намираме нови възможности за постигане на ефективност. В Пощенска банка ще продължим да залагаме на качественото обслужване, което да ни диференцира на пазара, развитието на алтернативни канали за банкиране и иновациите във всички сфери на нашата дейност. Стремим се да бъдем различни и го доказваме всеки ден - предложихме "Различен потребителски кредит", който наложи напълно нови стандарти в потребителското кредитиране в България, лесно и удобно приложение за мобилно банкиране m-Postbank, безплатна онлайн видеоконсултация чрез Skype, както и мобилни банкови експерти, които са на разположение на клиентите ни в различни градове в страната. Разработихме кредитна програма "Повече днес", с която потребителите могат да увеличат разполагаемия си доход с до 50% и иновативна разплащателна "Супер сметк@" за заплата, с която сами премахват месечната си такса и могат да получават паричен бонус, като я използват активно в ежедневието си за електронни операции. Партнирахме си и с пенсионни и застрахователни компании и направихме сериозни инвестиции в бранда, като подкрепихме продажбите със силни и нестандартни маркетингови кампании.

Началото на дългоочакваната консолидация в сектора беше зададено с придобиването на българския бизнес на Alpha Bank от Пощенска банка и продължено със сделката за ОББ. Какви са очакванията ви за този процес през тази и следващите години?

- Пощенска банка беше пионерът в този процес с придобиването на дейността на клона на Алфа банк в България и тази сделка беше ключово събитие и за целия банков пазар през 2016-а.

За консолидация в банковия сектор се говори отдавна и както многократно съм подчертавала, това е естествен процес, особено днес, когато съществуват икономически предпоставки за консолидиране на пазара. Ще наблюдаваме и други сделки през следващите години, но не очаквам да има "вълна от консолидации", както, бих казала, стана модерно да се коментира днес – очаквам по-скоро плавно намаляване на броя на банките. В нашия бизнес "размерът има значение", като големите банки имат повече възможности да отговарят на непрекъснато увеличаващите се потребности на клиентите. От друга страна, продължаващият процес на консолидация променя конкурентната среда и това води до предлагането на още по-качествени и достъпни услуги, което отново е в полза на клиентите.

Кога очаквате периодът на рекордно ниски лихви да стигне своя край и как могат клиентите да се подготвят за това?

- Лихвите в момента наистина са на исторически ниски нива и очакванията ми са тази тенденция да се обърне и те да започнат плавно да се увеличават, но това няма да се случи през тази година. Два са факторите, които влияят за задържане на лихвите на настоящите им нива – от една страна, възможностите за по-нататъшно сваляне на лихвите по депозитите са почти "изчерпани" и съответно това спестяване да бъде прехвърлено към кредитополучателите, а от друга - в развитите държави започва бавно да се натрупва критична маса за обръщане на посоката на движение на лихвите и този ефект рано или късно ще се пренесе и в България.

В Пощенска банка не виждаме възможност за по-ниски лихви и нашите експерти съветват клиентите ни да имат предвид скорошното стабилизиране и дори покачването им. Съветът към клиентите ни винаги е бил един и същ – "преценете добре възможностите си и не поемайте прекомерни рискове".

Кои други тенденции ще характеризират развитието на сектора през 2017 г.?

- Безспорно сред водещите тенденции отново ще бъдат дигитализацията на услугите, въвеждането на иновации - от идеята, разработването на продукта и чак до маркетинга, както и качественото клиентско обслужване. Затова очаквам те да имат все по-голямо значение в банковия бизнес и в бъдеще. В днешния свят на ниски лихви първокласното обслужване е единственият начин да имаме доволни и лоялни клиенти. Има и друга важна тенденция, която наблюдаваме в момента - вече е по-важно какво споделят помежду си клиентите, а не толкова какво казва банката за себе си и своите продукти. Новите лидери в сектора ще побеждават чрез намирането на иновативни пътища за подобряване на клиентското преживяване и адаптиране към пазарните промени, т.е. ще се отличават както с мащаб, така и с гъвкавост. Основните предимства, които могат да се постигнат в резултат на инвестиране в дигитализация на банковия бизнес, са оптимизиране на цените и редуцирането на разходите по обслужването. Това от своя страна ще позволи да имаме още по-доволни клиенти и да ги познаваме по-добре.

Какви са очакванията ви за икономиката на страната и кои ще са двигателите на растежа?

- Перспективите пред българската икономика в момента са добри – през изминалата година растежът на БВП беше 3.4%, а за тази година очакваме отново да надхвърли 3%. Раздвижването на пазара вече се усеща, въпреки че за миналата година имахме по-слабо усвояване на еврофондовете и недостатъчен обем на инвестициите. Износът и потреблението остават основните двигатели на растеж и през тази година. Бизнес активността расте, не само в големите градове, респективно увеличава се и заетостта. Безработицата се очаква да намалее от 8% към края на 2016 до 7% до края на 2017 г., а това се отразява на платежоспособността на домакинствата, доходите им се увеличават и те започват да търсят повече кредити.

Очакванията ни са за ръст на кредитите от около 3%, сравним с очаквания ръст на икономиката на страната. В момента има и голям интерес от страна на клиентите към закупуването на жилища, и то основно на зелено. Данните на БНБ към края на февруари също са положителни и показват, че обемите на кредитирането за бизнеса в България на годишна база се повишават за трети пореден месец. В Пощенска банка също отчетохме над 50% ръст на новоотпуснатите кредити през 2016 г. спрямо година по-рано. Нашите прогнози и анализи сочат, че предстои ново нарастване и тази година ще имаме още по-високи обеми и на потребителските, и на корпоративните кредити.

Какъв е фокусът в дейността на вашата банка за тази година?

-Фокусът ни не се е променил и намеренията ни са да продължим да се развиваме по същия начин, както досега - да растем и да бъдем сред първите банки в страната в ключови сегменти, предлагайки съвременни продукти, съчетани с модерен начин на обслужване. Работим и върху устойчив план за дигитализация на банката и планираме сериозни инвестиции в тази посока. Ще продължим да предлагаме иновативни услуги и персонализирани продукти на нашите клиенти. Ще целим да постигнем растеж не само в кредитирането, но и във всички банкови операции, които ежедневно клиентите ни ползват. Условията са благоприятни и за предприемачите във всички райони в страната и ще продължим да бъдем техен доверен партньор. Залагаме на комбинация от най-доброто персонално отношение към клиентите и новите технологии. Постигнахме всички наши успехи благодарение на силния и мотивиран екип от отлични професионалисти, с които вече 26 години създаваме на практика бъдещето на банкирането.
За банката

Създадената през 2007 г. при сливането на Българска пощенска банка и ДЗИ банк Пощенска банка днес е част от групата на гръцката Eurobank Ergasias. Предшественикът й – Българска пощенска банка, е сред малкото оцелели местни финансови институции по време на банковата криза от 1996-1997 г. Юробанк България (както е юридическото наименование на институцията, оперираща под марката Пощенска банка) е ориентирана към потребителското и бизнес кредитирането, картовите разплащания, предлага спестовни услуги и специализирано обслужване на корпоративни клиенти, което включва факторинг, инвестиционно банкиране, попечителски услуги. В края на 2015 г. институцията обяви, че ще придобие българския бизнес на гръцката Alpha Bank, която оперираше в страната чрез клон. След финализирането на сделката през март 2016 г. към края на годината Пощенска банка е пета по размер на активите си – 6.8 млрд. лв.

В класацията на "Капитал" за 2016 г. финансовата институция се изкачва с една позиция до осмото място благодарение на по-доброто си представяне в категориите "Стабилност и риск" и "Ефективност и рентабилност". И през изминалата година банката е сред кредитните институции с най-добро съотношение cost-to-income (4-о място) и за поредна година показва висока рентабилност. В показателите за устойчивост обаче продължава да й тежи наследството от годините на кредитния бум. Най-слабото й представяне е по показателя, отчитащ ръста на активите през последните три години, където заема 20-о място – там обаче влияние оказва и продаденият в началото на 2016 г. рекордно голям портфейл потребителски заеми (за 280 млн. лв.), а и поглъщането на клона на Alpha, от който преди сделката бяха извадени част от активите.
А ето и очакванията на останалите банкери от К10:

Левон Хампарцумян, Уникредит Булбанк: Икономията от мащаба във финансовите услуги ще има все по-голямо значение

Виолина Маринова, Банка ДСК: Периодът на рекорно ниски лихви е в самия си край

Петър Славов, Прокредит банк: В банковия сектор ще останат най-стабилните и сигурни участници

Стилиян Вътев, ОББ: Банките се надпреварват да предлагат лихви по кредити доста под разумните нива


Aрно Льоклер, Сосиете женерал Експресбанк: На пазара ще има не повече от пет референтни банки

Валентин Гълъбов, Ти Би Ай банк: Не размерът ще определя банките на утрешния ден

Оливер Рьогл, Райфайзенбанк България: Сега е добър период за инвестиции при фиксирани лихви

Петър Андронов, Сибанк: Предизвикателството в момента са все още намаляващите лихвени маржове

Георги Заманов, Алианц банк България: Икономически ръст от 3% е недостатъчен за България

Интервюто взе Мария Иванова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Йоанис Коцианос: Догодина стъпваме на пазара на здравно застраховане Йоанис Коцианос: Догодина стъпваме на пазара на здравно застраховане

Председателят на изпълнителния комитет на "Алианц България холдинг" пред "Капитал"

22 ное 2019, 403 прочитания

Уникредит Булбанк продаде портфейл лоши заеми за 50 млн. евро Уникредит Булбанк продаде портфейл лоши заеми за 50 млн. евро

Купувачи са специализираните компании за събиране на вземания APS Holding и Balbec Capital

21 ное 2019, 4423 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Банки и финанси" Затваряне
Петър Славов: В банковия сектор ще останат най-стабилните и сигурни участници

Председателят на надзорния съвет на Прокредит банк (България) пред "Капитал"

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

На източния фронт всичко е ново

Американският фотограф Едуард Серота, един от първите, които документират падането на комунистическата власт в Източна Европа

Живописна доходност

Фонд на "Експат" прави достъпни инвестициите в изкуство

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10