С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 25 юли 2017, 15:32, 6323 прочитания

Българските фирми са сред най-недисциплинираните в Европа

Според проучване на колекторската компания EOS 24% от компаниите се чувстват застрашени от фалит заради просрочени вземания

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Българските компании са сред най-недисциплинираните в Европа, а почти една четвърт от фирмите в страната се чувстват застрашени от фалит заради просрочени фактури. Това са част от резултатите в проучване на колекторската компания EOS "Навици на плащане в Европа 2017". Тази година то се провежда за 10-и път съвместно с независимия институт за пазарни проучвания Kantar TNS. Обхваща 3200 компании в 16 европейски държави.

Просрочени вземания


Делът на просрочените и несъбираеми вземания на фирмите в България е 27%. Така българските бизнес клиенти отново се нареждат в групата с много лоша дисциплина на плащанията. Средното за Европа ниво на издадени към фирми контрагенти фактури, но платени със закъснение или изобщо непогасени, е 23%. Другите страни със сходен на България дял на нередовни плащания са Гърция (28%), Русия (27%), Румъния (27%) и Хърватия (27%).
Закъснението, с което бизнесът у нас се разплаща, е средно 23 дни след падежа на фактурата (при 21 дни за Източна Европа).
Гражданите са по-дисциплинирани от бизнеса в това отношение – средно 24% от фактурите се плащат със закъснение или остават неплатени (при 23% за Източна Европа), а средното закъснение е 15 дни след падежа, показва проучването.

Плащане навреме

Данните от проучването показват, че навременните плащания в Европа в момента са на ниво от 78% от всички издадени фактури. През последните десет години показателят като цяло има положително развитие, посочват от EOS. През последните три години обаче навиците на плащане по-скоро стагнират, като не отчитат значително подобрение. В България тенденцията е сходна – 74% от издадените фактури се погасяват в уговорения срок (при средно 76% за Източна Европа и 72% за България през 2016 г.), 22% се плащат със закъснение (при 23% година по-рано), а 4% се отписват поради невъзможността да бъдат събрани изобщо (показателят не отчита промяна спрямо 2016 г.).



Последици

Забавените плащания от клиенти засягат финансовото здраве на компаниите, тъй като основните негативни последици от тях са намаляване на печалбите (56%), по-високи разходи за лихви (46%) и липса на ликвидност (44%). През 2017 г. повече компании твърдят, че усещат тези последици в сравнение с година по-рано. Тези проблеми в крайна сметка могат да доведат и до крайно негативни резултати – 24% от фирмите в България твърдят, че се чувстват застрашени от фалит поради просрочени вземания при средно 17% в Европа и Източна Европа.

Мерките, които се предприемат вследствие на проблемите, произтичащи от просрочията, са ограничаване на инвестициите (27% от анкетираните), съкращаване на служители или ненаемане на нови (23%), а 22% увеличават цените за произвежданите от тях стоки и услуги, за да компенсират негативните ефекти.

Помощ

В България 42% от компаниите ползват услугите на външен експерт за справяне със забавени и отписани вземания - специализирани агенции за управление на дългове. Средното ниво за Европа е 41%. Анкетираните декларират, че колекторските агенции им възстановяват обратно 9% от годишния оборот. Тези средства се връщат обратно в икономиката, тъй като компаниите ги използват за погасяване на собствени дългове (56%) и създаване на нови работни места (45%) или за различни видове инвестиции – в разрастване на пазарния дял (41%), научна и развойна дейност (34%) или инвестиране на финансовия пазар (30%).

Изследването е проведено през пролетта на 2017 г. Анкетираните компании са разделени според вида на клиентите си – граждани/крайни потребители (B2C) и бизнес клиенти (B2B).
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

14 ноември 2019
София хотел Балкан

Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът"


Какви са плановете за въвеждане на иновации и растеж на водещите банки в България?
Разберете на конференцията на Капитал "Банките и бизнесът". Събитието предоставя възможности на представители на банките и на бизнеса да обсъдят помежду си важни въпроси, да търсят решения и да помагат на пазара да расте.

Водещи теми в програмата:

  • Банковият сектор през 2020
  • Изводите от стрес тестовете
  • Ефектът от запазването на ниските лихви
  • PSD 2 - възможности и рискове
  • Иновации и технологични решения
Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът" Запазете билет

Прочетете и това

"Банка Пиреос България" официално се вля в Пощенска банка "Банка Пиреос България" официално се вля в Пощенска банка

С оперативното обединение за клиентите на институцията влизат в сила нови правила и тарифи

13 ное 2019, 411 прочитания

Активите на "Химко" пак се продават 1 Активите на "Химко" пак се продават

Съдебен изпълнител предлага имотите и оборудването, след като купувачът "Метахим импекс" спря да плаща на Инвестбанк

12 ное 2019, 1753 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Банки и финанси" Затваряне
Смартфони с цена до 500 лв. са най-търсената стока на изплащане в България

Изследване на небанково финансово дружество показва, че българските потребители търсят двойно по-скъпи стоки в сравнение с миналата година

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

Пчелен опит

Пчеларството става все по-разпространено хоби сред градските хора

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10