С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 10 сеп 2017, 13:01, 16651 прочитания

Потребителите в България се разплащат все по-малко с пари в брой

Най-популярният картов продукт са дебитните карти според проучване на Mastercard

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Потребителите в България използват все повече електронните разплащания, показва проучване на международната картова организация Mastercard. Според данните две трети от българските потребители ползват банковите си карти поне веднъж седмично и пазаруват онлайн поне един път в месеца. Най-популярният разплащателен картов продукт са дебитните карти, сочат резултатите от изследването MasterIndex.

В България 68% от отговорилите притежават дебитна карта. За сравнение, в Хърватия този дял е 86%, в Сърбия и Босна и Херцеговина – съответно 47% и 46%, а 37% и 35% от тях разполагат едновременно с дебитни и кредитни карти. Изследването обхваща не само България, но и Балканския регион. Според него българите, сърбите и босненците използват дебитни карти най-вече за пазаруване на хранителни продукти, а хърватите – за закупуване на дрехи.


Най-често закупуваният продукт в България с дебитни карти са хранителни стоки – за 65% от отговорилите в проучването. За Сърбия делът е същият, а в Босна и Херцеговина – 45%. Хърватите най-често заплащат с дебитни карти за дрехи – 73%.

Облеклата са най-разпространеният артикул, закупуван също и с кредитни карти в Хърватия (70%), а респондентите на MasterIndex от Сърбия и Босна и Херцеговина използват разсрочено плащане на вноски най-вече за закупуване на мебели и домакински уреди – съответно 45 и 28%.
За последната година потребителите, които закупуват с дебитна карта храна в хранителни магазини, са се увеличили със 17% (от 47% през 2016 г. до 64% през 2017 г.), а тези, които плащат с тях в бензиностанции – с 13% (от 17% през 2016 г. до почти 30% през 2017 г.). Според Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България и Македония MasterIndex, показва нарастващ брой картови плащания в ресторанти, кафенета и клубове, както и повишен интерес към приемане на карти при куриерските доставки.

Изследването проучва и разходите на домакинствата. Според резултатите в България повече от 80% от разходите на домакинствата са за храна – 65%, и сметки и комунални услуги – почти 16%. Почти 12% от българския месечен семеен бюджет се разходва за покриване на заеми.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Отрицателните лихви са заплаха за европейските банки Отрицателните лихви са заплаха за европейските банки

ЕЦБ обяви намаляване на основната лихва по депозитите с цел стимулиране на икономиката в еврозоната

23 сеп 2019, 561 прочитания

Тихият растеж на финансовите технологии Тихият растеж на финансовите технологии

Секторът вече допринася за 0.5% от националната икономика

20 сеп 2019, 1466 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Финанси" Затваряне
Активите в застраховането се увеличават с 10% до 7.3 млрд. лв.

Почти половината от тях са вложени в облигации - 48%

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата