С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 10 сеп 2017, 13:01, 16649 прочитания

Потребителите в България се разплащат все по-малко с пари в брой

Най-популярният картов продукт са дебитните карти според проучване на Mastercard

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Потребителите в България използват все повече електронните разплащания, показва проучване на международната картова организация Mastercard. Според данните две трети от българските потребители ползват банковите си карти поне веднъж седмично и пазаруват онлайн поне един път в месеца. Най-популярният разплащателен картов продукт са дебитните карти, сочат резултатите от изследването MasterIndex.

В България 68% от отговорилите притежават дебитна карта. За сравнение, в Хърватия този дял е 86%, в Сърбия и Босна и Херцеговина – съответно 47% и 46%, а 37% и 35% от тях разполагат едновременно с дебитни и кредитни карти. Изследването обхваща не само България, но и Балканския регион. Според него българите, сърбите и босненците използват дебитни карти най-вече за пазаруване на хранителни продукти, а хърватите – за закупуване на дрехи.


Най-често закупуваният продукт в България с дебитни карти са хранителни стоки – за 65% от отговорилите в проучването. За Сърбия делът е същият, а в Босна и Херцеговина – 45%. Хърватите най-често заплащат с дебитни карти за дрехи – 73%.

Облеклата са най-разпространеният артикул, закупуван също и с кредитни карти в Хърватия (70%), а респондентите на MasterIndex от Сърбия и Босна и Херцеговина използват разсрочено плащане на вноски най-вече за закупуване на мебели и домакински уреди – съответно 45 и 28%.
За последната година потребителите, които закупуват с дебитна карта храна в хранителни магазини, са се увеличили със 17% (от 47% през 2016 г. до 64% през 2017 г.), а тези, които плащат с тях в бензиностанции – с 13% (от 17% през 2016 г. до почти 30% през 2017 г.). Според Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България и Македония MasterIndex, показва нарастващ брой картови плащания в ресторанти, кафенета и клубове, както и повишен интерес към приемане на карти при куриерските доставки.

Изследването проучва и разходите на домакинствата. Според резултатите в България повече от 80% от разходите на домакинствата са за храна – 65%, и сметки и комунални услуги – почти 16%. Почти 12% от българския месечен семеен бюджет се разходва за покриване на заеми.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Приходите на инвестиционните банки се понижават до 13-годишно дъно Приходите на инвестиционните банки се понижават до 13-годишно дъно

Причините за това са геополитическото напрежение, забавящият се растеж и ниските лихвени проценти

9 сеп 2019, 2202 прочитания

Белгийската KBC Group ще съкрати 1400 служители, за да подобри ефективността Белгийската KBC Group ще съкрати 1400 служители, за да подобри ефективността

Част от дейностите ще се пренасочат към ново нейно поделение във Варна през следващите три години

7 сеп 2019, 6337 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Финанси" Затваряне
Активите в застраховането се увеличават с 10% до 7.3 млрд. лв.

Почти половината от тях са вложени в облигации - 48%

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

20 въпроса: Ралица Петрова

Режисьорката на "Безбог" завършва сценария към следващия си филм

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие