С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 10 сеп 2017, 13:01, 16627 прочитания

Потребителите в България се разплащат все по-малко с пари в брой

Най-популярният картов продукт са дебитните карти според проучване на Mastercard

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Потребителите в България използват все повече електронните разплащания, показва проучване на международната картова организация Mastercard. Според данните две трети от българските потребители ползват банковите си карти поне веднъж седмично и пазаруват онлайн поне един път в месеца. Най-популярният разплащателен картов продукт са дебитните карти, сочат резултатите от изследването MasterIndex.

В България 68% от отговорилите притежават дебитна карта. За сравнение, в Хърватия този дял е 86%, в Сърбия и Босна и Херцеговина – съответно 47% и 46%, а 37% и 35% от тях разполагат едновременно с дебитни и кредитни карти. Изследването обхваща не само България, но и Балканския регион. Според него българите, сърбите и босненците използват дебитни карти най-вече за пазаруване на хранителни продукти, а хърватите – за закупуване на дрехи.


Най-често закупуваният продукт в България с дебитни карти са хранителни стоки – за 65% от отговорилите в проучването. За Сърбия делът е същият, а в Босна и Херцеговина – 45%. Хърватите най-често заплащат с дебитни карти за дрехи – 73%.

Облеклата са най-разпространеният артикул, закупуван също и с кредитни карти в Хърватия (70%), а респондентите на MasterIndex от Сърбия и Босна и Херцеговина използват разсрочено плащане на вноски най-вече за закупуване на мебели и домакински уреди – съответно 45 и 28%.
За последната година потребителите, които закупуват с дебитна карта храна в хранителни магазини, са се увеличили със 17% (от 47% през 2016 г. до 64% през 2017 г.), а тези, които плащат с тях в бензиностанции – с 13% (от 17% през 2016 г. до почти 30% през 2017 г.). Според Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България и Македония MasterIndex, показва нарастващ брой картови плащания в ресторанти, кафенета и клубове, както и повишен интерес към приемане на карти при куриерските доставки.

Изследването проучва и разходите на домакинствата. Според резултатите в България повече от 80% от разходите на домакинствата са за храна – 65%, и сметки и комунални услуги – почти 16%. Почти 12% от българския месечен семеен бюджет се разходва за покриване на заеми.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ЕЦБ затвори шестата по големина банка в Латвия 1 ЕЦБ затвори шестата по големина банка в Латвия

Причината е установена неплатежоспособност

17 авг 2019, 1408 прочитания

Обезщетение по образец Обезщетение по образец

Точна методика ще замени досегашното определяне на компенсации при катастрофи на база съдебна преценка и практика

16 авг 2019, 900 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Финанси" Затваряне
Активите в застраховането се увеличават с 10% до 7.3 млрд. лв.

Почти половината от тях са вложени в облигации - 48%

Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

Новият безплатен брокер

Търговията с акции без комисиона става по-достъпна благодарение на млади подривни компании

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда