"ОББ Интерлийз" ще се цели в лидерската позиция на пазара
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"ОББ Интерлийз" ще се цели в лидерската позиция на пазара

Петър Андронов (вляво), главен изпълнителен директор на ОББ и Рудолф Кипта, главен изпълнителен директор на ОББ Интерлийз

"ОББ Интерлийз" ще се цели в лидерската позиция на пазара

За три години компанията планира да удвои пазарния си дял и клиентите

Валентина Илиева
16723 прочитания

Петър Андронов (вляво), главен изпълнителен директор на ОББ и Рудолф Кипта, главен изпълнителен директор на ОББ Интерлийз

© ОББ


В момента пазарният дял на компанията е около 10%

"ОББ Интерлийз" ще се цели в лидерската позиция на лизинговия пазар в България. Това съобщи пред журналисти Рудолф Кипта, главен изпълнителен директор на компанията, при представянето на стратегията й за развитие до 2020 г.

В момента сме на трето място по пазарен дял и за да постигнем лидерска позиция, трябва да увеличим продажбите си тройно, а клиентите си - двойно, каза още Рудолф Кипта. В момента пазарният дял на компанията е около 10%. Дългосрочната й цел е да увеличи пазарния си дял на 20% до 2020 г., колкото е имала последно през 2011 г. Той посочи още, че финансовата криза се е отразила в спад на бизнеса на компанията, но позициите ѝ са все още силни. Според отчета на дружеството за 2016 г. в Търговския регистър печалбата й е била 24.9 млн. лв. (при загуба от почти 9 млн. лв. за 2015 г.), активите й са 221.7 млн. лв., като има незначително свиване в сравнение с предходната година. Приходите от лихви са били 5.8 млн. лв., а от оперативен лизинг – 1.4 млн. лв.

Нова стратегия с ново име

Освен новата стратегия беше представено и новото име и лого на компанията. Досега беше само "Интерлийз", а новото име вече е "ОББ Интерлийз", като приема и логото на белгийския собственик KBC. Целта е по-голяма разпознаваемост, каза Петър Андронов, главен изпълнителен директор на ОББ. "ОББ Интерлийз" беше придобито от белгийската банково-застрахователна група KBC заедно с още няколко компании, собственост на гръцката NBG, при покупката на ОББ срещу 610 млн. евро. Сделката беше финализирана на 13 юни 2017 г. с плащането на цената и прехвърлянето на акциите.

По думите на Рудолф Кипта стратегията за развитие на компанията предвижда промяна в начина на продажба на продуктите и фокусиране върху корпоративния сегмент и този на малките и средните предприятия. Бизнес клиентите и към момента формират около 60% от портфейла на дружеството, посочи той. Промяната в продажбата на продуктите се изразява в преминаване от сегашния пасивен подход към клиентите към по-активен. Ще бъдат предложени и кръстосани продажби между лизинговата компания и банката, и ДЗИ, като целта е 20% от сделките на "ОББ Интерлийз" да бъдат от кръстосани продажби с дружествата на KBC в България.

Органичен растеж

Компанията ще разчита на органичен растеж, като по този начин ще стимулираме консолидацията, посочи Франк Янсен, председател на съвета на директорите на "ОББ Интерлийз". Данните от сектора показват, че към момента седем компании държат около 74% от пазара на лизинг в България, допълни Рудолф Кипта. Според данните на БНБ броят на лизинговите компании е 47, а активите, които управляват, са за 4.3 млрд. лв. към края на септември 2017 г., като данни за отделните компании няма.

По думите на Кипта за българския пазар е перспективно развитието на оперативния лизинг, който според данните има около 5% дял, но на практика сделките са между 5% и 10% от целия лизингов пазар. Той посочи за пример Чехия, откъдето идва и където е бил изпълнителен директор на лизинговото дружество на KBC там – преди пет години делът на оперативния лизинг там е бил подобен, докато сега е около 20%, а за пазара в Европа делът му е около 25%.

В стратегията на компанията е заложено и известно намаление на лихвените проценти по лизингови договори, което вече се случва поради по-евтиния ресурс на финансиране, който "ОББ Интерлийз" получава от банката майка от Белгия в сравнение с този от гръцката NBG, обясни Петър Андронов. Позитивно влияние в това отношение оказва и високият кредитен рейтинг, който имат KBC (А) и ОББ (А-), който беше повишен преди седмица, посочи още той.

Според Рудолф Кипта е вероятно лихвите по лизинга да се променят в следващите година - година и половина предвид прогнозираното покачване на лихвените нива общо за пазара. В Чехия вече се наблюдава бавно покачване на лихвените проценти, водено от движението на чешката валута и политиката на централната банка, обясни той.

Наследство

Компанията ще бъде "разтоварена" от наследени необслужвани експозиции, които не са типично лизингови, посочи Петър Андронов в отговор на въпрос за наследения портфейл. По-големите необслужвани експозиции са с банков произход, като са провизирани почти изцяло и вече са незначителна част от активите на дружеството, от порядъка на няколко процента, каза още той. Това са основно имоти и банката ще ги поеме, допълни Петър Андронов.

По данни на БНБ общият обем на вземанията по лизингови договори към края на септември 2017 г. е 3.5 млрд. лв., като обемът на оперативния лизинг е 165.4 млн. лв., или 4.8% дял.

Делът на необслужваните лизингови договори е 8.2%, а обемът им - 289 млн. лв., като и в този сектор тенденцията е на намаление на необслужваните експозиции.

В момента пазарният дял на компанията е около 10%

"ОББ Интерлийз" ще се цели в лидерската позиция на лизинговия пазар в България. Това съобщи пред журналисти Рудолф Кипта, главен изпълнителен директор на компанията, при представянето на стратегията й за развитие до 2020 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK