Едва 5% от българите използват онлайн банкирането
Сред основните причини е големият брой банкови клонове в страната
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Онлайн банкирането се използва от само 5% от българите в активна възраст, което е най-ниският резултат в Европейския съюз. Ако трябва да се вярва на данните, също така през последните 4 години делът на хора, използващи финансови услуги през интернет, не се е увеличил за разлика от всички останали страни в ЕС.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
14 коментара
Убеден съм че има някаква статистическа грешка, и вместо да се прави проучване само сред 5000 домакинства самите банки са по-наясно колко от клиентите им използват този вид канал за банкиране. Вероятно е да са поне 10-15 %. Няма как само 5% от активното ти население да го ползва. Вероятно това е част от някоя от активностите на някой служители да посетят клона на банката за да наредят заплатите в петъчен ден-признавам си, познавам и такива-в една държавна болница, както и някой мои познати с малък собствен бизнез-умират си да посещават клона за да се разплатят с НАП, а един от тях е даже и ит бизнеса, друг пък не иска изобщо да дава повече пари на банката си, защото му вземала достатъчно за самата разплащателна сметка и ходи директно всеки месец в офиса на НАП-било безплатно...Та, статистическата грешка за която не се и съмнявам че съществува, ще да е много, ама много малка.
Българинът е консервативен - от мързел. Мързи го да се учи! Като си вземе дипломата и остава на това ниво.Но след 20 г. са дошли компютри, банкови карти и банкомати, банкиране, плащане на битовите услуги от сметка, да се научи език...Но той е цар на опашките! Защото у нас времето не струва пари, както е всякъде другаде! И вместо да висиш в банката за теглене на пари, взимаш ги от банкомата, а със спестеното време - спорт, театър, среща с приятелка, четеш книга...
5% от българите е много общо казано. Може би 5% от физическите лица? На мен като физическо лице много рядко ми се налага да "банкирам" (плащането на битови сметки не е "банкиране"). И когато ми се наложи ми е по-лесно и по-бързо да отида в клона и да си свърша работата, вместо да се боря с някакви сайтове. Иначе се съмнявам само 5% от фирмите да банкират електронно.
В България има огромна финансова неграмотност сред обществото.
Не ползват защото първо немат необходимост да ползват. Второ, не им се занимава да разучават процеса. Трето, немат доверие в онлайн банкирането и се страхуват от източване на сметки и крадене на данни. Четвърто, липсва единен стандарт за сигурност и това обърква потребителите - по-рано ми искаха електронен подпис, после казаха че не важи - требвало с кодове през СМС-и и пр. измислици. Сигурно от 10 банки ще има 10 различни процедури, та кой ще се занимава освен ако не е належащо? Ползвам онлайн банкиране веднъж в годината сигурно, а съм от финансово активните граждани. Когато всичко се стандартизира, унифицира и улесни, тогава и ще се ползва.
Аз изцяло използвам електронните канали за погасяване на задълженията. Това спестява страшно много време и нерви и е безпредметно чакането по опашки, при положение, че плащанията се осъществяват с няколко цъкания на телефона. Мои познати, които не използват подобни методи, нямат доверие в системата и предпочитат лично да отидат и да повисят на място.
Аз не мога да разбера как може да са толкова глупави тия хора дето висят по опашки да си плащат сметките, абсолютно всичко си плащам онлайн, дори и данъците. И всички фактури са ми електронни.
До коментар [#5] от "zyw35549159":
Това са част от проблемите и вярно ги отразявате. То след като у нас банките или крадат клиентите си (бандюгите от "Инвестбанк") директно или допускат на клиент да му откраднат през скапаните им процедури 3 млн. лв. (бившия футболист който пострада в "най-голямата банка в България") - какво да говорим. След като у нас банките живеят основно от такси и кредити на хора като Шиши, егати банките.
На тях самите хич не им се иска електронното банкиране (интернет и мобилно) да е съвременно. Ръководствата на тези наши уж банки са от доморасли хубавци, които ден не са поработили в някоя банка от развития свят да видят какво значи съвременна банка . Ама те английски език не знаят горкитени пишман "банкери" ние за електронно банкиране говорим.
Който е работил с интернет банкиране в Европа или САЩ и се опита да го направи тук в България с българска банка голям зор ще види.
1. Интернет банкирането им е правен от някакви софтуеъристи и счетоводители, които очевидно са полуидиоти. Интерфейса и логическата конструкция на работните операции не са пригодени за клиента и не са правени с презумпцията, че той - клиента е: обикновен човек с базови умения в Интернет, който следва по опростен начин да ползува услугата на разбираем за него език. Те като си разбират техния софтуеърен или счетоводен език пълен със специфична терминология са направили тези усложнени и глупави приложения за тях си - те да си ги разбират и ползуват. Да се стигне дотам, че онлайн банкирането на Хампарцумян на който някакви италианци са му поверили да събира такси от българската рая е докарано дотам, че: А.) Не може да банкирате онлайн ако нямате смартфон и Б) онлайн банкирането му не работи с "Файърфокс" - браузъра с който работят 25% от хората по света. Отидете му в сайта и вижте само имената на менютата в интернет банкирането - ами те са направени за счетоводители и са разбираеми само за счетоводители. Клиентът на банката не е длъжен да има икономическо или специализирано счетоводно образование за да знае какво значи "салдо" например. А има и доста по-усукана терминология от "салдо" там.
В момента може би и в Албания онлайн банкирането е на по-високо равнище от това в България.
И не е вярно, че интернет банкирането не е популярно в България защото била гъста клоновата мрежа. Не. Ако интернет банкирането бъде доведено на прилично ниво на удобство и лесно ползуване от потребителя - до това или близо до това, което е в развития свят клоновата мрежа по естествен път ще намалее. Този процес се случи в Европа преди 10-20 години. Дано се случи и у нас един ден.
Онлайн банкирането предлага ограничен брой услуги. За много банкови услуги трябва да се посети офис за подписи на документи.
От почти 20 год. ползвам бая системи за плащане, от БГ банки но и чужди като паъпал,менъеграм и други. Почти всички БГ банкирания които съм ползвал-ЗЛЕ са ..бавно, трудно се работи, НИКАКВИ улеснения за базовите операции, които се правят в 80% от случаите. Никакви напъни нещо да подобрят ...
ПИБ в момента разполага с най-читавото он-лайн банкиране от 4-5 които познавам и съм работил. Те въобще и услугите им на каса са бързи ..затова я ползвам и нея с малки суми /второ КТБ не е изключено/ Рибата трепе райфайзен, щях да падна като им видях "обновеното он-лай банкиране". хахаха. Аз съм с 4К монитор и едно платежно ми е на 3 екрана, на лаптоп е на 6 или 8 екрана! хахаха :-). отваряш справка и почва с полета за търсене, дето вземат 2/3 от екрана (на 4К!!!). Правено е за хора с 5+ диоптър, да виждат, а такива като мен дето искат бързи и без грешки да работят ... скролират като хахави! Операции които с старото им банкиране бяха с един клик, супер основни като дублиране на платежно сега са с 2 клика! Въобще ..усвояват пари! хаха :-)
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.