Едва 5% от българите използват онлайн банкирането
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Едва 5% от българите използват онлайн банкирането

Едва 5% от българите използват онлайн банкирането

Сред основните причини е големият брой банкови клонове в страната

11177 прочитания

© Юлия Лазарова


Със 104% повече банкови клонове има в България в сравнение със средното за Европейския съюз.

Онлайн банкирането се използва от само 5% от българите в активна възраст, което е най-ниският резултат в Европейския съюз. Ако трябва да се вярва на данните, също така през последните 4 години делът на хора, използващи финансови услуги през интернет, не се е увеличил за разлика от всички останали страни в ЕС.

За сравнение, 90% от населението на Дания е използвало услугата за извършване на банкови операции през интернет през миналата година, докато средното ниво за всички страни на Европейския съюз е малко над 50%.

Банка на всеки ъгъл

Според главния икономист на "Отворено общество" Георги Ангелов този резултат не е необичаен, като се има предвид големият брой физически банкови клонове, които има в България. "Цената на труда у нас е ниска и банките могат да си позволят да имат огромен брой клонове, буквално на всяка крачка", коментира той за "Капитал". В същото време поради значително по-малкия брой клонове в други държави, например в Германия, е обичайна практика посещението на банков клон да става след предварителна резервация, която се прави седмица предварително. Очакванията му са с растежа на заплатите банките да започнат да намаляват персонала и клоновете и да се фокусират върху електронните канали. Едва през миналата година банките започнаха да рекламират тази услуга по-агресивно.

Данните от отчетите на българските банки показват именно такава тенденция в последните години. След фалита на Корпоративна търговска банка средномесечните разходи за банковия персонал в България се увеличават от 56 млн. лв. през 2014 г. на 66 млн. лв. през миналата година. Това е повишение от около 6% всяка година. В същото време по данни на Световната банка към края на 2016 г. в България е имало 49 банкови офиса на 100 хил. души население, което е спад от 60 само година по-рано. За сравнение обаче, средният показател за страните от еврозоната е 21 клона на 100 хил. население и средно 24 за целия Европейски съюз.

Кои са нашите съседи

Другият проблем е географски – в Естония например доминират шведските банки, които не използват пари в брой, практика, която пренасят в по-малката държава. За сметка на това в България голяма част от чуждестранните банки са с италианска и гръцка собственост, страни, в които парите в брой доминират, обяснява Георги Ангелов.

Според данните на Евростат интернет банкирането е особено популярно сред по-младите потребители на възраст между 25 и 34 години, като над 2/3 от тях използват тази услуга. Друга корелация, която статистическата служба открива, е между използването на финансовите услуги в интернет и образованието на потребителя. Около 22% от нискообразованите хора в ЕС използват онлайн банкиране. При хората с висше образование този процент е доста по-висок - 77%.

В същото време данните показват и че в някои държави използването на финансови услуги онлайн значително се е повишило през изминалите няколко години. Така например в Гърция, където бяха въведени и рестрикции за плащания в брой до 1500 евро, банкирането през интернет се е ползвало от 11% от населението през 2013 г., докато към края на 2017 г. го прилагат вече 25%. Според данните на Евростат през този период от 4 години проникването на интернет банкирането сред българското население остава без промяна - 5%. Данните се изпращат от Националния статистически институт, който провежда анкета сред 5000 домакинства в последните три месеца на годината.

Със 104% повече банкови клонове има в България в сравнение със средното за Европейския съюз.

Онлайн банкирането се използва от само 5% от българите в активна възраст, което е най-ниският резултат в Европейския съюз. Ако трябва да се вярва на данните, също така през последните 4 години делът на хора, използващи финансови услуги през интернет, не се е увеличил за разлика от всички останали страни в ЕС.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    etv52306337 avatar :-P
    etv52306337

    Убеден съм че има някаква статистическа грешка, и вместо да се прави проучване само сред 5000 домакинства самите банки са по-наясно колко от клиентите им използват този вид канал за банкиране. Вероятно е да са поне 10-15 %. Няма как само 5% от активното ти население да го ползва. Вероятно това е част от някоя от активностите на някой служители да посетят клона на банката за да наредят заплатите в петъчен ден-признавам си, познавам и такива-в една държавна болница, както и някой мои познати с малък собствен бизнез-умират си да посещават клона за да се разплатят с НАП, а един от тях е даже и ит бизнеса, друг пък не иска изобщо да дава повече пари на банката си, защото му вземала достатъчно за самата разплащателна сметка и ходи директно всеки месец в офиса на НАП-било безплатно...Та, статистическата грешка за която не се и съмнявам че съществува, ще да е много, ама много малка.

  • 2
    yai1516469214549141 avatar :-|
    Vasilisa Prekrasna

    Българинът е консервативен - от мързел. Мързи го да се учи! Като си вземе дипломата и остава на това ниво.Но след 20 г. са дошли компютри, банкови карти и банкомати, банкиране, плащане на битовите услуги от сметка, да се научи език...Но той е цар на опашките! Защото у нас времето не струва пари, както е всякъде другаде! И вместо да висиш в банката за теглене на пари, взимаш ги от банкомата, а със спестеното време - спорт, театър, среща с приятелка, четеш книга...

  • 3
    leo_k avatar :-|
    Лео

    5% от българите е много общо казано. Може би 5% от физическите лица? На мен като физическо лице много рядко ми се налага да "банкирам" (плащането на битови сметки не е "банкиране"). И когато ми се наложи ми е по-лесно и по-бързо да отида в клона и да си свърша работата, вместо да се боря с някакви сайтове. Иначе се съмнявам само 5% от фирмите да банкират електронно.

  • Антонов

    В България има огромна финансова неграмотност сред обществото.

  • 5
    zyw35549159 avatar :-|
    zyw35549159

    Не ползват защото първо немат необходимост да ползват. Второ, не им се занимава да разучават процеса. Трето, немат доверие в онлайн банкирането и се страхуват от източване на сметки и крадене на данни. Четвърто, липсва единен стандарт за сигурност и това обърква потребителите - по-рано ми искаха електронен подпис, после казаха че не важи - требвало с кодове през СМС-и и пр. измислици. Сигурно от 10 банки ще има 10 различни процедури, та кой ще се занимава освен ако не е належащо? Ползвам онлайн банкиране веднъж в годината сигурно, а съм от финансово активните граждани. Когато всичко се стандартизира, унифицира и улесни, тогава и ще се ползва.

  • 6
    bonbon4eto2005 avatar :-|
    bonbon4eto2005

    Аз изцяло използвам електронните канали за погасяване на задълженията. Това спестява страшно много време и нерви и е безпредметно чакането по опашки, при положение, че плащанията се осъществяват с няколко цъкания на телефона. Мои познати, които не използват подобни методи, нямат доверие в системата и предпочитат лично да отидат и да повисят на място.

  • 7
    grigoo avatar :-|
    grigoo

    Аз не мога да разбера как може да са толкова глупави тия хора дето висят по опашки да си плащат сметките, абсолютно всичко си плащам онлайн, дори и данъците. И всички фактури са ми електронни.

  • 8
    gosho3 avatar :-|
    gosho3

    До коментар [#5] от "zyw35549159":

    Това са част от проблемите и вярно ги отразявате. То след като у нас банките или крадат клиентите си (бандюгите от "Инвестбанк") директно или допускат на клиент да му откраднат през скапаните им процедури 3 млн. лв. (бившия футболист който пострада в "най-голямата банка в България") - какво да говорим. След като у нас банките живеят основно от такси и кредити на хора като Шиши, егати банките.
    На тях самите хич не им се иска електронното банкиране (интернет и мобилно) да е съвременно. Ръководствата на тези наши уж банки са от доморасли хубавци, които ден не са поработили в някоя банка от развития свят да видят какво значи съвременна банка . Ама те английски език не знаят горкитени пишман "банкери" ние за електронно банкиране говорим.
    Който е работил с интернет банкиране в Европа или САЩ и се опита да го направи тук в България с българска банка голям зор ще види.
    1. Интернет банкирането им е правен от някакви софтуеъристи и счетоводители, които очевидно са полуидиоти. Интерфейса и логическата конструкция на работните операции не са пригодени за клиента и не са правени с презумпцията, че той - клиента е: обикновен човек с базови умения в Интернет, който следва по опростен начин да ползува услугата на разбираем за него език. Те като си разбират техния софтуеърен или счетоводен език пълен със специфична терминология са направили тези усложнени и глупави приложения за тях си - те да си ги разбират и ползуват. Да се стигне дотам, че онлайн банкирането на Хампарцумян на който някакви италианци са му поверили да събира такси от българската рая е докарано дотам, че: А.) Не може да банкирате онлайн ако нямате смартфон и Б) онлайн банкирането му не работи с "Файърфокс" - браузъра с който работят 25% от хората по света. Отидете му в сайта и вижте само имената на менютата в интернет банкирането - ами те са направени за счетоводители и са разбираеми само за счетоводители. Клиентът на банката не е длъжен да има икономическо или специализирано счетоводно образование за да знае какво значи "салдо" например. А има и доста по-усукана терминология от "салдо" там.
    В момента може би и в Албания онлайн банкирането е на по-високо равнище от това в България.
    И не е вярно, че интернет банкирането не е популярно в България защото била гъста клоновата мрежа. Не. Ако интернет банкирането бъде доведено на прилично ниво на удобство и лесно ползуване от потребителя - до това или близо до това, което е в развития свят клоновата мрежа по естествен път ще намалее. Този процес се случи в Европа преди 10-20 години. Дано се случи и у нас един ден.

  • 9
    pavelski avatar :-|
    pavelski

    Онлайн банкирането предлага ограничен брой услуги. За много банкови услуги трябва да се посети офис за подписи на документи.

  • 10
    damianrm1 avatar :-P
    damianrm1

    От почти 20 год. ползвам бая системи за плащане, от БГ банки но и чужди като паъпал,менъеграм и други. Почти всички БГ банкирания които съм ползвал-ЗЛЕ са ..бавно, трудно се работи, НИКАКВИ улеснения за базовите операции, които се правят в 80% от случаите. Никакви напъни нещо да подобрят ...

    ПИБ в момента разполага с най-читавото он-лайн банкиране от 4-5 които познавам и съм работил. Те въобще и услугите им на каса са бързи ..затова я ползвам и нея с малки суми /второ КТБ не е изключено/ Рибата трепе райфайзен, щях да падна като им видях "обновеното он-лай банкиране". хахаха. Аз съм с 4К монитор и едно платежно ми е на 3 екрана, на лаптоп е на 6 или 8 екрана! хахаха :-). отваряш справка и почва с полета за търсене, дето вземат 2/3 от екрана (на 4К!!!). Правено е за хора с 5+ диоптър, да виждат, а такива като мен дето искат бързи и без грешки да работят ... скролират като хахави! Операции които с старото им банкиране бяха с един клик, супер основни като дублиране на платежно сега са с 2 клика! Въобще ..усвояват пари! хаха :-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK