"Бъдеще" продължава да привлича най-много от започващите първа работа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Бъдеще" продължава да привлича най-много от започващите първа работа

Управляваната от Андрей Шотов компания за поредна година получава най-много от служебно разпределените лица

"Бъдеще" продължава да привлича най-много от започващите първа работа

Един от най-малките пенсионни фондове на пазара е спечелил 24 хил. от новите клиенти на индустрията през 2017 г.

Гергана Михайлова
8594 прочитания

Управляваната от Андрей Шотов компания за поредна година получава най-много от служебно разпределените лица

© Юлия Лазарова


Пенсионният фонд "Бъдеще" отново се оказва най-предпочитаният сред хората, които за пръв път сключват трудов договор и избират кой да управлява средствата им за втора пенсия. След като преди три години без реклама или някаква по-сериозна активност изненадващо изпревари водещите на пазара компании, малкият играч с едва 2.5% дял отново привлича най-много от новите клиенти на индустрията. Това се случва въпреки много по-неразвитата клонова мрежа и въпреки че според последните регулаторни данни отчита най-слаб резултат по доходност - основният фактор, с който осигурителните посредници рекламират фондовете.

Основното подозрение в сектора е, че става въпрос за злоупотреби, при които посредници (със или без знанието на самата компания) попълват заявления от чуждо име. Това би могло да се направи например при изтичане на данни от НАП за лицата, сключили първите си трудови договори. Тогава при наближаване на срока сами да направят избор някой може да подаде фалшиво заявление от тяхно име и да се разчита, че при ниската заинтересованост сред започващите първата си работа това ще остане незабелязано.

От "Бъдеще" коментират, че не толерират подобни практики и при най-малкото съмнение прекратяват договорите на агентите си. Освен това изтъкват, че компанията работи с "Изи кредит" като осигурителен посредник и ползва пазарната сила на мрежата му, а също и че е единственото пенсионно дружество на пазара, което има мобилно приложение, през което клиентите могат да следят за доходността си през телефона.

Незаинтересовани по традиция

За една година броят на новите осигуряващи се за допълнителна пенсия e бил малко над 114 хил. души и по традиция 82% от тях, или повече от 94 хил. души, са били служебно разпределени сред фондовете. Това се повтаря всяка година заради ниската инвестиционна култура и малката сума, която отива за втора пенсия - 5% от удръжките за осигуровки. Така повечето хора не си правят труда да проучат пазара и да подадат заявление и когато изтекат трите месеца за доброволен избор, биват служебно разпределени към някоя от деветте компании на пазара. А междувременно, която от тях е привлякла най-много първични избори, печели и лъвския пай от регулаторното тото.

Според данните на Комисията за финансов надзор (КФН) през миналата година заявление за това в кой универсален фонд да се осигуряват са направили близо 17 800 души. От тях 8 хиляди са посочили "Бъдеще", под 4 хил. души са избрали лидера "Доверие", а 2449 души са се записали във втория по активи "Алианц". Събирайки 45% от новите клиенти на индустрията, "Бъдеще" получава и близо 20% от служебното разпределение - общо 16 207 души. Така за една година към него са започнали да текат отчисленията на повече от 24 хил. души.

Аналогична е ситуацията и при професионалните фондове, където през миналата година избор са направили около две хиляди души, а служебно разпределени са почти 12 700. Там обаче "Бъдеще" има по-голяма конкуренция и в първичните заявления, и в служебното разпределение (виж таблицата).

За поредна година

Интересното в тази статистика е, че популярността на "Бъдеще" не може да се обясни с някаква масивна маркетингова кампания или впечатляващата доходност, която да действа притегателно на новите осигуряващи се за втора пенсия. По данни на КФН за периода 30.12.2015 - 29.12.2017 г. универсалният фонд на компанията изкарва 3.20% годишна доходност, което е най-слабият резултат, малко над минималните 2.24% и далеч от постигнатите над 6% от лидерите в класацията. Любопитно е и че доброволният пенсионен фонд на "Бъдеще" не предизвиква аналогичен интерес и в последните години по-скоро губи клиенти.

Когато преди няколко години дружеството за пръв път впечатли пазара с такъв резултат, от мениджмънта му обясниха, че работят с консултанти, които предлагат комбинирани услуги, като например застраховки, а също и че разчитат на онлайн продажби.

В края на 2017 г. "Бъдеще" вече има 5.13% пазарен дял по брой на осигурените в универсалния й фонд лица спрямо дял от 4.82% година по-рано. Общият брой на клиентите му надхвърля 188 хиляди души, а нетните активи доближават 245 млн. лв. По последен отчет за 2016 г. печалбата на ПОД "Бъдеще" е 693 хил. лв. Мажоритарен акционер в него с 90% от собствеността е люксембургско дружество, собственост на адвокат Тодор Табаков, но неформално в сектора компанията се свързва с публичната компания "Еврохолд България", което контролира застрахователя "Евроинс".

* Актуализирана към 10:45 ч.

Автор: Капитал

Пенсионният фонд "Бъдеще" отново се оказва най-предпочитаният сред хората, които за пръв път сключват трудов договор и избират кой да управлява средствата им за втора пенсия. След като преди три години без реклама или някаква по-сериозна активност изненадващо изпревари водещите на пазара компании, малкият играч с едва 2.5% дял отново привлича най-много от новите клиенти на индустрията. Това се случва въпреки много по-неразвитата клонова мрежа и въпреки че според последните регулаторни данни отчита най-слаб резултат по доходност - основният фактор, с който осигурителните посредници рекламират фондовете.

Основното подозрение в сектора е, че става въпрос за злоупотреби, при които посредници (със или без знанието на самата компания) попълват заявления от чуждо име. Това би могло да се направи например при изтичане на данни от НАП за лицата, сключили първите си трудови договори. Тогава при наближаване на срока сами да направят избор някой може да подаде фалшиво заявление от тяхно име и да се разчита, че при ниската заинтересованост сред започващите първата си работа това ще остане незабелязано.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Финтех иновации по 10

Финтех иновации по 10

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK