С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 апр 2018, 12:44, 16974 прочитания

Елизабет Щадлер: Очакваме двуцифрен ръст на здравното застраховане в България

Изпълнителният директор на Vienna Insurance Group пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Макар да допринася със съвсем скромен дял в общите приходи на Vinna Insurance Group, българският застрахователен бизнес на австрийския концерн остава стратегически важен и пред местните му мениджъри се поставят още по-високи цели за преследване. Когато в края на март във Виена пред инвеститорите бяха представени резултатите от дейността за 2017 г., постиженията на "Булстрад" бяха изтъкнати като едни от най-значимите в региона. Сред новините, свързани с дейността му, бе тази, че местното звено ще поеме не само асистанс услугите в Македония, но и в Сърбия. Наред с това се очаква двуцифрен ръст на приходите от компанията, специализирана в здравното застраховане, след нарастването с 25% за последната година. И макар да не загатват за интерес към придобивания или съществени нови инвестиции на местния пазар, засега намеренията на VIG са да останат тук и да работят за достигането на потенциала в застраховането и пенсионното осигуряване, стана ясно от интервюто за "Капитал" на изпълнителния директор на групата Елизабет Щадлер.

Още по темата

"Булстрад" и "Доверие" взеха големите награди за застраховател и осигурител на годината

Десетото юбилейно издание на конкурса присъди и индивидуални награди на експерти от индустрията

31 май 2018

Българският бизнес на VIG е сред най-добре представящите се в групата

Премийният приход на австрийския концерн нараства с близо 4% до 9.4 млрд. евро през 2017 г.

22 мар 2018

Елизабет Щадлер: Пенсионна компания "Доверие" не се продава

Главният изпълнителен директор на Vienna Insurance Group пред "Капитал"

25 авг 2017

Питър Хаген: България има огромен потенциал за растеж в застраховането

Планираме да развиваме пенсионна компания "Доверие", казва главният изпълнителен директор на Vienna Insurance group

7 окт 2015

Как ще коментирате резултатите от дейността на дружествата от групата на ВИГ в България?

Ние сме много доволни от представянето на компаниите от групата в България. Брутните записани премии в застраховането нараснаха с 9.8% до 150.1 млн. евро при 136.7 млн. евро през 2016 г. Печалбата преди данъци се повиши с 28.5% до 6.9 млн. евро. Съществено подобрение има и комбинираният коефициент, така че всички ключови показатели за бизнеса са подобрени и данните говорят за много успешна година.

Според предварителните изчисления пазарният дял на "Виена иншурънс груп" (ВИГ) на българския застрахователен пазар е 13.5% за 2017 г., като "Булстрад" е №1 в общото застраховане с дял от 12%, а "Булстрад Живот" е на второ място с пазарен дял от 19.5%.

Виждаме подобрение и засилване в животозастрахователния сегмент и здравното застраховане. Определено смятаме, че има потенциал за растеж, и затова България е един от пазарите, на които възлагаме най-големи надежди. Ние искаме да сме още по-активни в тази сфера, още повече че и демографията ни стимулира за това - днес хората живеят по-дълго и се нуждаят от много повече превенция и медикаментозно подпомагане. От друга страна, имаме подобряващ се жизнен стандарт с увеличаваща се средна класа. Тя има по-високи изисквания към здравното обслужване и е готова да плати допълнително за това.

През 2017 г. премийният приход от здравното застраховане от българския пазар е близо 11 млн. евро, което е нарастване с 25%. Очакваме, че и през тази година растежът ще е двуцифрен. Целта ни е до 2020 г. сегашният обем на премиите от здравно застраховане в България, Полша, Унгария, Румъния и Турция да се удвои.



Въпреки тези данни за ръст българският пазар остава скромен в приноса си за общите приходите в групата. Защо той е важен за ВИГ?

Ако трябва географски да ги представя, нашите пазари са Австрия и Централна и Източна Европа. Ние смятаме да запазим и дори да подсилим присъствието си там, където сме представени. Причината е, че виждаме големия потенциал за развитие в различните сегменти. В западните държави се разкриват възможности в животозастраховането. Колкото по-на изток отиваме, толкова по-голям потенциал се разкрива в сегмента на застраховането като цяло.

Например в Австрия средната сума, която едно лице инвестира в застрахователни продукти, е близо 2 хил. евро годишно. Това може да изглежда много, но сравнено със средното за ЕС, което е 2900 евро на година за човек, показва какъв е потенциалът за растеж. В Централна и Източна Европа данните са за 500 евро на глава от населението за застраховане, докато в България цифрата е 150 евро годишно. Разбира се, зад тези данни стоят различия в ценовите равнища, възнагражденията на населението, различната степен на развитие на икономиките, но те дават индикация за потенциала.

Какъв е потенциалът за растеж на застрахователния пазар в България в средносрочен план? Кои са факторите, които влияят за развитието?

Прогнозите за сферата на активност и операции на ВИГ остават позитивни и това се подкрепя от макрорамката. Според МВФ в периода 2017 - 2020 г. БВП на Австрия ще расте с 1.6% годишно, при 1.7% за ЕС-15 и 3% за ЦИЕ. В България очакванията са за 2.9% годишен ръст. Възможностите за растеж в ЦИЕ продължават да бъдат близо два пъти по-високи от средното за Европа.

Какви са очакванията ви от "Доверие" и пенсионната индустрия?

Австрийската група притежава 92.58% от "Доверие" - най-голямата пенсионна компания в страната, която управлява активи за над 3 млрд. лв. и осигурява повече от 1.2 млн. души. Ние считаме, че застраховането и пенсионното осигуряване са допълващи се дейности, в които имаме експертиза и опит. Затова и смятаме да продължаваме да ги развиваме. За нас да имаме пенсионен фонд е много важна инвестиция, още повече че резултатите от нея са толкова добри. Имаме идеи как да комбинираме активността на различните ни компании, така че да подобрим позициите си в пенсионното осигуряване. Според данните едва 25% от служителите имат допълнително доброволно пенсионно осигуряване, което е показателно за потенциала от привличане на нови клиенти.

България е пред въвеждането на системата бонус-малус за шофьорите. Притеснявате ли се за ефекта й върху бизнеса с автомобилни застраховки?

Ние не сме запознати с параметрите на системата, които се подготвят за българския пазар, но на базата на опита, който имаме в Австрия, която въведе бонус-малус още през 1977 г., това би могло да внесе повече справедливост. За клиентите тя означава повече отговорност пред евентуалните разноски, които би могло да донесе невнимателното шофиране.

Всеки със свидетелство за правоуправление на моторно превозно средство започва от ниво 9, което носи 100% от стойността на тарифната премия. Ако той причини поне една щета в наблюдаван период от една година, стойността се завишава с три нива на инцидент. Ако шофира без инциденти, нивото се намалява с една степен. Има и възможност, при която щетата се плаща от застрахованото лице, ако то държи да си запази базовото ниво на рисковия профил.

Обмисляте ли нови инвестиции или придобивания в България?

Ние винаги държим под око възможностите за придобивания, които носят със себе си силни икономически ползи и подобряват сериозно пазарните ни позиции. Ефективността на разходите също е важна отправна точка при вземането на такива решения.

Как се справяте с предизвикателствата на дигиталната арена? Какви нови продукти и услуги могат да очакват клиентите ви в България?

"Виена иншурънс груп" има много ясна визия за дигиталното развитие и тя е описана в инициативата ни "VIG Xelerate". Предоставили сме самостоятелност и свобода на компаниите в групата, които на базата на техните приоритети преценяват какво би било ефективно да се внедри в дейността, докато групата има по-скоро координираща роля.

За нас дигитализацията има две фази - в момента сме все още в първата, която е фокусирана върху дигитализиране на бизнес модела, по който работим. Тя се постига чрез внедряването на технологии, които подобряват предлаганите продукти и услуги и помагат за комуникацията с клиентите. Втората фаза е свързана с въвеждането на изцяло нови бизнес модели, включително такива, които не са типични за застрахователната индустрия, като например асистанс услугите.

През 2017 г. компаниите на "Виена иншурънс груп" са предоставили асистанс услуги в над 200 хил. случая, като компанията ни в България започна да обслужва и пазара в Македония. Предстои да поеме и клиентите в Сърбия, а отделна асистанс компания бе създадена в Румъния и започва дейност.

Фундаменталната цел на асистанс обслужването е да предоставя незабавна директна помощ на клиента 24 часа в денонощието, седем дни в седмицата. ВИГ смята да развива собствен асистанс, вместо да възлага услугата на трети страни. Добавената стойност на това решение е ясна – възможност за контрол на целия процес на обслужване – от първия контакт с клиента до изплащането на обезщетение, а това на свой ред дава възможност на "Виена иншурънс груп" да контролира качеството на обслужване и да внедрява допълнителни подобрения.

Тази инициатива започна през 2013 г. с придобиването на компанията Global Assistance в Чехия, която се превърна в лидер на местния пазар. През 2014 г. Групата превърна кол-центъра си в България в асистанс компания, а през следващите години придоби подразделенията на Global Assistance в Словакия и Полша. Нашите автоасистанс приложения предлагат GPS проследяване, така че ние можем моментално да локализираме къде се намира нашият клиент и да пристигнем по-бързо на място, за да окажем съдействие.

България играе иновативна роля в процеса на дигитална трансформация. Много добри резултати дава приложението B-Assist на "Булстрад Живот", което бе оценено не само от потребителите, но получи и няколко престижни награди.

Интервюто взе Гергана Михайлова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да превърнеш детската страст в кариера Да превърнеш детската страст в кариера

Момчил Ковачев, заместник-директор по информационните въпроси в Inter Cars, пред "Капитал"

20 юли 2018, 4997 прочитания

Създателят на брандове от Шумен 6 Създателят на брандове от Шумен

Красен Кюркчиев, изпълнителен директор на "Фикосота", пред "Капитал"

22 юни 2018, 34093 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (23 - 29 юли)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

Как да изберете правилното образование за успешна кариера

Няколко съвета за всеки ученик, студент или търсещ кариерно преориентиране

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Жеко Колев: Работното място трябва да поражда креативност

Директорът "Стратегическо развитие" в WeWork и лектор на DIGITALK 2018 пред "Капитал"

Най-имотният лекар

Собственикът на "Софиямед" Михаил Тиков купува за 40 млн. лв. ИПК "Родина"

През чумавото

Най-важните въпроси около първите за Европа случаи на рядкото заболяване по дребните преживни животни в България ще останат без отговор

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Ново място: "Хралупата"

През последните месеци "Хралупата" стана едно от основните места за българската литературна сцена

Естествен романс

Олафур Елиасон в Китай

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 29

Капитал

Брой 29 // 21.07.2018 Прочетете
Капитал PRO, Третият варненски мол се довършва с кредит за 22 млн. евро, десетият магазин Jumbo ще е в "Илиянци", НАП с промени за касовите апарати

Емисия

DAILY @7AM // 23.07.2018 Прочетете