Уникредит Булбанк: Онлайн пазарът е нараснал над два пъти за пет години
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Уникредит Булбанк: Онлайн пазарът е нараснал над два пъти за пет години

Според Левон Хампарцумян, главен изпълнителен директор на Уникредит Булбанк, онлайн пазаруването ще расте с бързи темпове

Уникредит Булбанк: Онлайн пазарът е нараснал над два пъти за пет години

От края на миналата година банката кредитира изцяло онлайн покупка на стоки

Валентина Илиева
12672 прочитания

Според Левон Хампарцумян, главен изпълнителен директор на Уникредит Булбанк, онлайн пазаруването ще расте с бързи темпове

© Цветелина Белутова


За пет години онлайн пазарът в България е нараснал малко над два пъти, но делът на онлайн купувачите като дял от населението остава малък в сравнение с този в ЕС. Това стана ясно от проучване, представено от Unicredit Consumer Financing, поделението за потребителско кредитиране на Уникредит Булбанк.

Изследването е на база данни от Euromonitor International и Eurostat. От края на миналата година Unicredit Consumer Financing кредитира изцяло онлайн покупка на стоки в електронни магазини и в търговски вериги, съобщи Ивайло Главчовски, главен изпълнителен директор на Unicredit Consumer Financing.

На пазар в интернет

За изминалите пет години онлайн продажбите в България са нараснали с малко над 115%, като от 269 млн. лв. през 2012 г. обемът им достига 580 млн. лв. през 2017 г., показва проучването. Според данните към края на миналата година 27% от онлайн потребителите и 18% от всички българи са пазарували от сайтове и онлайн магазини. Това обаче все още е далеч от средното ниво за ЕС, където близо 70% от всички онлайн потребители са и купувачи. Това показва и че потенциалът в България е все още много голям, коментираха от банката.

Потребителите в страната все още предпочитат да пазаруват от български онлайн магазини – близо 90% купуват от такива. Така успоредно с увеличението на онлайн купувачите расте и броят на онлайн магазините. За последните осем години броят на купувачите се е утроил и вече всеки шести българин пазарува онлайн. За същия период броят на българските онлайн магазини е нараснал четири пъти до близо 4500. Тенденция в последните години е да се купуват по-скъпи стоки онлайн.

Какво се купува и как се плаща

От физическите магазини клиентите най-често купуват на изплащане мобилни телефони, домакински електроуреди и черна техника, като трите категории са с относително еднакъв дял от около 20% от всички покупки. Изборът от стоки, които се финансират с кредит при пазаруване онлайн е сходен – компютри (21%), черна техника (20%) и мобилни телефони (18%).

Според статистиката на Unicredit Consumer Financing засега делът на покупките онлайн с кредит е сравнително малък в сравнение с този във физическите магазини, но очакванията са това да се промени. В момента на изплащане се купуват една четвърт от стоките във физическите магазини (25%), а половината се плащат в брой. За сравнение – 5% от броя покупки онлайн се финансират с кредит. Делът на плащанията с карти е еднакъв – по 25% от всички покупки и в двата случая.

Онлайн и на кредит

Тенденциите към увеличение на дела на онлайн покупките налагат необходимост от по-бърз и лесен достъп до финансиране, коментираха от банката. От края на миналата година Unicredit Consumer Financing отпуска изцяло онлайн кредити за покупки на стоки. Процесът по кандидатстване и усвояване на стоковия кредит е напълно онлайн и отнема около 10 минути. След избора на стока се заявява начинът на плащане – със заем от Unicredit Consumer Financing, като първоначално излиза преддоговорната информация с общите условия, в които са посочени лихвените проценти, оскъпяване и пр. След като клиентът се запознае с тях, се преминава към попълване на основни данни. След това банката изпраща с SMS ПИН код за попълване на апликацията за искане за кредит.

Клиентът сам посочва падежната дата за вноска по кредита. В някои случаи с цел уточняване на допълнителна идентификация банката прави обаждане до клиента. Физическо посещение на офис не се налага. Допълнителни документи освен исканите в апликацията данни не се искат. Банката прави проверка на информацията за клиента по попълненото от него ЕГН. Оценка на кредитоспособността му се прави от скоринг система. "Подписването на договор" е изпращането на потвърждение по електронна поща от банката до клиента, обясни Екатерина Кирилова, търговски директор на Unicredit Consumer Financing. Така избраната стока се получава на посочения адрес до 48 часа, каза още тя.

Плащането на покупката става само след като стоката е доставена на клиента – едва тогава банката нарежда дължимата сума директно към търговеца, а клиентът започва да погасява кредита си към банката.

И преди онлайн кредитирането Unicredit Consumer Financing има опция за онлайн кандидатстване, като подписването на договора се осъществява на място при клиента с доставка от куриер на банката и обратно връщане на подписания договор при нея. Така процесът е отнемал около две седмици от кандидатстването и получаването на закупената стока.

За пет години онлайн пазарът в България е нараснал малко над два пъти, но делът на онлайн купувачите като дял от населението остава малък в сравнение с този в ЕС. Това стана ясно от проучване, представено от Unicredit Consumer Financing, поделението за потребителско кредитиране на Уникредит Булбанк.

Изследването е на база данни от Euromonitor International и Eurostat. От края на миналата година Unicredit Consumer Financing кредитира изцяло онлайн покупка на стоки в електронни магазини и в търговски вериги, съобщи Ивайло Главчовски, главен изпълнителен директор на Unicredit Consumer Financing.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    wzq08394069 avatar :-|
    Georgi Georgiev

    Ако трябва да си купувате електроуред на изплащане, сериозно се замислете над кариерните си планове. Не е нормално стоки от ежедневието и/или почивки да се финансират с кредит.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK