С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 апр 2018, 9:00, 379 прочитания

Ефективност и рентабилност: Втората милиардна година

Все повече запазването на рентабилността ще е ключово в стратегиите за банките и ще е все по-трудно за малките играчи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от класацията "К10: Най-добрите банки в България". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k10/buy/.

За втора поредна година банките в България отчитат печалба над милиард лева - най-добрите резултати от 2008 г. насам. Това в публичното пространство често се съпътства с язвителни коментари, но данните са положителен сигнал не само за сектора, а и за клиентите. Като крайно за всеки бизнес е водещата възможността да се извлича печалба и без нея в местната банкова система трудно биха останали реномирани чуждестранни играчи. А още по малко бихме могли да разчитаме на инвестиции в модернизация и по-добро обслужване.

А всъщност макар и добра предвид трудната среда, реално рентабилността в сектора остава на незадоволителни нива, под средните, при които оперират банките в ЕС. Или казано по друг начин, през 2016-2017 г. почти бяха достигнати рекордните 1.39 млрд. лв. печалба от 2008 г., тогава тя бе добита от близо 70 млрд. лв. активи, докато сега те доближават 100 млрд. лв. Капиталът в системата сега също е с около 4 млрд. лв. повече. Така че предкризисните показатели за възвращаемост далеч не са достигнати и няма и индикации това да се случи.


Причините са най-разнообразни и произлизат от пазара (свръхликвидност, генерирана от депозити на местния пазар и навлизане на небанкови конкуренти), от паричната политика на ЕЦБ (отрицателни лихви и изкупуване на книжа на вторичния пазар), от затегнатите регулации

Затова и все повече запазването на рентабилността ще е ключово в стратегиите за банките и ще е все по-трудно за малките играчи. За много от местните банки органично генерираната печалба е почти единственият източник на капитал, с който да попълват буферите си и да могат да растат. А за чуждестранните след дългогодишни ограничения да раздават дивиденти нормално сега желанието е да монетизират присъствието си на българския пазар. От печалбата за 2016 г. девет банки разпределиха около 1 млрд. лв. към акционерите си, като сред тях само държавната ББР е с местен капитал. За 2017 г. политиката на повечето банки вероятно няма да търпи изменения.

Може би най-следеният показател - нетният лихвен марж, през миналата година очаквано започна да се свива, след като лихвите по депозити достигнаха дъно около нулата, а конкуренцията продължи да натиска лихвите по кредити надолу. И от началото на тази година натискът върху основния приходоизточник на банките се запазва.



Друг ключов измерител е съотношението cost-to-income, което се базира само на нетните приходи от лихви, такси и дивиденти, като ги съпоставя с административните разходи. След години на чувствително подобрение на показателя, измерващ доколко всеки похарчен лев за клоновете и персонала генерира печалба, сега то е минимално, като при отделни институции има и влошаване.

В класацията по-ниско тегло имат класическите показатели за рентабилност - възвращаемост на активите и на собствения капитал, както и печалбата преди обезценки към активите. Едната причина е, че те са няколко, което сумарно увеличава влиянието им върху крайния резултат, а другата е, че до дъното на отчета те често са изкривени от много еднократни ефекти.

Лидер в тази категория след година прекъсване отново е Ти Би Ай банк. Благодарение на профила си в потребителските кредити тя оперира при чувствително по-високи маржове в сектора. Втората ДСК, макар и много по-диверсифицирана банка, също извлича позитиви именно от лидерската позиция на ритейл пазара.
К10 - класация на най-добрите банки в България
- Кои са топ 10 на най-добрите банки в България
- Как техните мениджъри виждат бъдещето
- Класация на финансовите институции по показатели:
- - Размер
- - Стабилност и риск
- - Ефективност и рентабилност
- - Устойчивост и динамика

Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.
Вижте още »Поръчайте изданието »

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Застраховките в английски компании остават валидни при Brexit без сделка Застраховките в английски компании остават валидни при Brexit без сделка

Промените идват при изтичане на договорите и ако компании от Острова желаят да работят на българския пазар

17 окт 2019, 1448 прочитания

Българските компании за споделено кредитиране се увеличават Българските компании за споделено кредитиране се увеличават

Компанията Cashlend предлага на инвеститорите фиксирана месечна доходност от 1.5%

13 окт 2019, 4130 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Банки и финанси" Затваряне
Оливер Рьогл: Три приоритета: клиентско преживяване, дигитализация, ефективност

Главният изпълнителен директор на Райфайзенбанк (България) пред "Капитал"

Още от Капитал
Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10