Банките и fintech компаниите може да са партньори
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Банките и fintech компаниите може да са партньори

Според Калин Христов, подуправител на БНБ, новите технологии няма да изменят природата и същината на финансите

Банките и fintech компаниите може да са партньори

Около това се обединиха представители на компании от финансовия и технологичния сектор и банки по време на първата годишна Fintech Summit, организирана от "Капитал"

Валентина Илиева
5978 прочитания

Според Калин Христов, подуправител на БНБ, новите технологии няма да изменят природата и същината на финансите

© Анелия Николова


Банките, финансовите технологични компании и технологичните гиганти като Google, Amazon и Facebook (GAF) може да са и партньори в конкурентната борба за клиенти и пазарни дялове в платежната индустрия. До този извод достигнаха след дискусия за конкуренцията и сътрудничеството помежду им представители на компании от финансово-технологичния сектор и банки по време на първата годишна Fintech Summit, организирана от "Капитал".

Партньори или да

Важно е да се разбере, че клиентът и неговите нужди са най-важни, посочи Питър Барон, главен изпълнителен директор на TBIF Financial Services, компанията собственик на Ти Би Ай банк. Никой не притежава клиента, трябва да предлагаме услугите, които удовлетворяват потребностите на клиента, и този, който прави това, ще е победителят, каза още Барон.

Сред важните тенденции, които се очертаха, бяха бързото предлагане на нови функционалности и възможности. По думите на Мирослав Божилов, генерален директор на Paysafe Group, именно това ще играе ролята на мотор на пазара. Утвърдената марка (на която разчитат най-вече банките) в сферата на разплащанията не е единственият фактор, посочи още той. Мнението му е, че този, който успее да предложи бързо и лесно преживяване на клиента и да отговори на регулаторните изисквания, ще оцелее. Според Мирослав Вичев, главен изпълнителен директор на БОРИКА (Банкова организация за разплащания с използване на карти), е твърде рано да се отговори на въпроса кой държи клиента, тъй като предстои да се види ефектът от въвеждането на регулациите, засягащи и небанковите компании за разплащания, както и борбата с измамите.

Според Мей Микелсън, ръководител "Бизнес развитие Европа" на PayKey, банките притежават нещо уникално – това е доверието на клиентите, но е време да предоставят едно по-уникално преживяване за клиентите си заедно с финансовите технологични компании (fintech). Според основателя на SumUp Марк-Александър Крист пазарът ще бъде преразпределен. "До голяма степен ние сме разрушители на бизнес модели в глобалната среда", каза той, но и допълни: "Много по-важно е да си партнираме с банките, вместо да си крадем клиентите." Мей Микелсън обаче посочи: "Ние сме партньори на банките, с нас те могат да бъдат навсякъде." Според Мирослав Божилов fintech компаниите могат да са и двете, но в крайна сметка помагат на местните играчи да се превърнат в глобални, тъй като алтернативните начини на разплащания помагат на местните търговци да участват в глобалната търговия.

Левон Хампарцумян, главен изпълнителен директор на Уникредит Булбанк, коментира, че е по-добре банките да се опитат да копират fintech компаниите и т.нар. GAF и да включват тяхното отношение за защита на клиента в собственото си поведение, защото доверието на клиента много лесно се губи, а всички тези компании са много внимателни в отношенията си с клиентите.

Красимира Райчева, мениджър на Visa за България, посочи, че през следващите няколко години Visa очаква повече промени в платежната индустрия, отколкото случилите се през последните няколко десетилетия. Тези промени се обуславят от дигитализацията на разплащанията, които проправят пътя за бъдещето без пари в брой.

Финансите са това, което са

Новите технологии няма да изменят природата и същината на финансите. Това заяви Калин Христов, подуправител на БНБ, ръководител на управление "Емисионно". Според него банките ще продължат да изпълняват функцията на финансово посредничество между спестявания и инвестиции. Те събират публично депозити и трансформират съответния ресурс в инвестиции и кредити за получатели, които сами не разполагат със съответните средства. По време на този процес банките поемат определени рискове. По думите му навлизането на новите технологии е свързано с ефекти върху някои от тези рискове, които са основа на финансовото (банковото) посредничество.

Христов посочи и две области, където е възможно fintech да има връзка с нарастване на рискове вместо (само) с оптимизиране или по-добро им управление. Едната е сигурността и защитата на личните данни. Той обясни, че ако външният достъп до сметките се стандартизира и автоматизира, е възможно да се стига до ситуации, при които на клиентите ще се предлага лесно депозитен (лихвен) арбитраж. От гледна точка на банките това ще предполага повече волатилност и несигурност в пасивната страна на техните баланси.

Другата област е оценката на кредитния риск. Той посочи, че ако кредитните оценки се изготвят от изкуствен интелект, ще бъдат проциклични – когато досегашната среда е благоприятна, оценките ще бъдат благоприятни, и обратното. Това ще подценява кредитния риск и ще води до негативни последици в случай на структурни промени или обръщане на цикъла.

Все пак по думите му тези примери не трябва да са аргумент срещу новите технологии във финансите. Съществуват области, където fintech е възможно да повиши ефективността на финансовите институции. Те могат да донесат оптимизации при отчетността и предоставянето на данни, както и да имат положителен принос в променящата се среда на предлагане и разпространение на продукти и услуги.

Фотограф: Анелия Николова
Фотограф: Анелия Николова

Банките, финансовите технологични компании и технологичните гиганти като Google, Amazon и Facebook (GAF) може да са и партньори в конкурентната борба за клиенти и пазарни дялове в платежната индустрия. До този извод достигнаха след дискусия за конкуренцията и сътрудничеството помежду им представители на компании от финансово-технологичния сектор и банки по време на първата годишна Fintech Summit, организирана от "Капитал".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK